کنترل ۱۲۶ میلیون متر مکعب سیلاب در کرمان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: با سازه های آبخیزداری ظرفیت ذخیره سازی ۷۶/۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سطح استان فراهم شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی رجبی زاده، گفت: در استان کرمان با داشتن حوزه‌های وسیع سیل خیز با مساحت حدود ۱۰/۶ میلیون هکتار همواره شاهد جاری شدن سیلاب‌های متعدد و ایجاد خسارت‌های مالی و بعضا جانی بوده ایم، به طوری که از سال ۱۳۷۰ تاکنون بالغ بر ۶۰۰ مورد سیل در استان به وقوع پیوسته که از این تعداد ۱۶۰ مورد دارای خسارت بوده است.

به گفته او با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر استان، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و پخش سیلاب ضروری است. در همین خصوص از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۹ بیش از ۸ هزار مورد سازه‌های خاکی، سنگ وملات، گابیون و خشکه چین با هدف کنترل سیل، حفظ زیرساخت‌ها، کاهش فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی در سطح استان اجراء شده است که این سازه‌ها با توجه به مخازن ایجاد شده پتانسیل لازم برای کنترل بیش از ۱۲۶ میلیون متر مکعب سیلاب در سطح استان را فراهم کرده اند.

رجبی زاده می‌گوید: کنترل سیلاب باکمک سازه‌های احداث شده این امکان را ایجاد کرده است که میزان ۷۶/۲ میلیون متر مکعب از حجم سیلاب‌ها کنترل و به سفره‌های آب زیر زمینی نفوذ کرده که در نتیجه باعث افزایش آب دهی چشمه ها، چاه‌ها و قنوات شده است.

او گفت:با توجه به واقع شدن استان در منطقه خشک ونیمه خشک وهمچنین کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی‌های اخیر کنترل روان آب‌های سطحی می‌تواند کمک بزرگی در حل چالش کم آبی در استان داشته باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83887
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.