دورهمی‌های نوروزی و هشدار نسبت به شیوع کرونای جهش‌یافته

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افزایش مناطق قرمز و نارنجی در برخی شهرهای کشور نسبت به افزایش دورهمی‌های ایام نوروز که می تواند مردم را درگیر ویروس کرونای جهش‌‌یافته کند، هشدار داد.

حسین صافی زاده با اشاره به گسترش ویروس های جدید نظیر ویروس انگلیسی که از سرایت پذیری و بیماریزایی بیشتری برخوردار است گفت: مسائلی از قبیل افزایش مناطق قرمز و نارنجی در سطح کشور، ازدحام و شلوغی در سطح شهرها به واسطه روزهای پایان سال و مسافرت ها و دید و بازدیدهای ایام عید این نگرانی را به وجود آورده که در روزها و هفته های پیش رو شاهد افزایش موارد جدید بیماری در سطح استان باشیم.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: مردم برای حفظ سلامت خود و عزیزان شان بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و حتی الامکان از مسافرت پرهیز کنند و به هیچ وجه برنامه سفر غیرضروری نداشته باشند و تا آنجا که می توانند به صورت مجازی به دوستان و آشنایان عید را تبریک بگویند.

صافی زاده افزود: برگزاری دورهمی و دید و بازدیدهای حضوری و با جمعیت زیاد با افزایش احتمال انتقال بیماری همراه است و توصیه می شود دید و بازدیدها با تعداد کم و در زمان کوتاه و در فضاهایی که از تهویه مناسب برخوردار هستند با رعایت چهاراصل مهم رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، تهویه مناسب محل و شستشوی دست ها برگزار شود.

وی با بیان اینکه همکاران ما در مراکز منتخب در تمام شهرها در ایام عید آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز هستند گفت: افرادی که در شهر کرمان و سایر شهرها، علائم مشکوک به کرونا دارند می توانند با مراجعه به این مراکز توسط پزشک ویزیت شده و در صورت نیاز نمونه گیری نیز از آنها به عمل می آید و راهنمایی های لازم برای گذراندن دوره بیماری و همچنین برای جلوگیری از انتقال بیماری به اطرافیان نیز به آن ها آموزش داده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: افراد مشکوک به علائم بیماری کرونا می توانند در کرمان  با شماره ۳۷۴۷  از هشت صبح تا ۱۴، تماس گرفته و مشاوره دریافت نمایند و در صورت نیاز همکاران به محل اعزام شده و مراقبت و تست کرونا را در منزل انجام می دهند.

صافی زاده همچنین گفت: در مجموع لازم است افرادی که مشکوک به ویروشس کرونا هستند، از حضور در جامعه پرهیز کنند، محل استراحت خود را از سایر اعضای خانواده جدا نموده و استراحت کامل داشته باشند و به توصیه های کادر بهداشت و درمان عمل نمایند.

وی تصریح کرد: در صورتی که نتیجه تست یک فرد مثبت اعلام شود، از سوی مرکز خدمات جامع سلامت منطقه سکونت، اطرافیان فرد بیمار و کسانی که ایشان در چند روز گذشته با آنها تماس داشته است مورد رهگیری قرار می گیرند و از همه همشهریان عزیز تقاضا داریم برای کنترل بیماری در این زمینه با مراقبین سلامت که این امر را پیگیری می کنند، همکاری نمایند.

صافی زاده علائم شایع ویورس کرونا  را شامل تب،اختلال بویایی، چشایی، خستگی، درد عضلانی، بی اشتهایی و سرفه عنوان کرد و اظهار داشت :در مجموع این بیماری طیف وسیعی از علائم را دارد و بهتر است افرادی که به نوعی احساس کسالت و بیماری دارند جهت بررسی به پزشک مراجعه نمایند.

وی همچنین به منظور تقویت سیستم ایمنی، استراحت و خواب مناسب، مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی و پرهیز از هر نوع استرس را به مردم توصیه کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67041
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.