رییس‌جمهور: برای مقابله با کرونا، جان به نان نیاز دارد

حسن روحانی گفت: ناچار به تلفیق سلامت مردم و مقابله با کرونا و فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات هستیم.

نشست هیات دولت امروز چهارشنبه 20 فروردین با حضور حسن روحانی برگزار شد.

گزیده صحبت های رییس جمهور به شرح زیر است:

رو حانی در این نشت گفت: از شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود،یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند.

وی ادامه داد: فعلا در دستور کار ما نیست تا حقوق کارمندان را قطع کنیم همه به طور کامل حقوق خود را دریافت می کنند.

اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است ولی امکان پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند تلفیق سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات هستیم، تصریح کرد: دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: بر اینکه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله‌ای نداریم.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از فعالیت‌های فرهنگی مانند تئاتر، سینما و خیلی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی  و مساجد تا مدتی بازگشایی نشوند.

روحانی بیان کرد: در جلسه اقتصادی این هفته نیز برای پرداخت تسهیلات حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به گروه‌های مورد هدف تصمیم گرفتیم.

در اردیبهشت همزمان با پرداخت یارانه ماهانه اعتبار یک میلیون تومانی به همه خانواده ها پرداخت می شود.

در ادامه مشروح صحبت های رییس جمهور را بخوانید:

رییس جمهوری اظهار داشت: ما دو جور از مردم داریم؛ یک عده حقوق ثابت دارند می‌گویند سرکار برویم یا نرویم حقوق را می‌گیریم فعلا در دستور کار ما نیست تا حقوق کارمندان را قطع کنیم همه به طور کامل حقوق خود را دریافت می کنند اما عده ای هستند که کارگر روزمزد هستند اگر یک روز کار نکنند دستمزدی ندارند و پول غذای شب ندارند ما باید برای اینها کاری کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای مقابله با کرونا در برخی از کشورها اظهار داشت: بعضی از کشورها از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندان بابت مقابله با کرونا باید داده شود. ما که این کار را شروع نکردیم و فعلا هم در دستورکار ما نیست و همه حقوق را به طور کامل دریافت می‌کنند.

روحانی ادامه داد: برای کارگری که کار نکند، مزدی ندارد و پولی برای تامین غذای شب ندارد، برای او چه باید بکنیم؟ برای افرادی که کسب و کارشان در این دو ماه تعطیل شده است، کاری نداشتند، چک‌ها، بدهکاری‌ها و اجاره دارند، چه باید بکنیم؟

وی با بیان اینکه ما نیازمند تلفیق سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات هستیم، تصریح کرد: دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است. ممکن است شغلی با پروتکل‌های پزشکی سازگار نباشد مثل کسب و کارهای پرریسک. ما به آنها اجازه فعالیت مجدد را نمی‌دهیم. تمام مشاغل پرریسک گفته‌ایم بمانند برای مراحل بعدی تا ببینیم چه می‌توانیم بکنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله‌ای نداریم، عنوان کرد: ممکن است برخی از فعالیت‌های فرهنگی مانند تئاتر، سینما و خیلی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تا مدت‌ها بازگشایی نشوند. ممکن  است مساجد ما اینگونه باشند، اماکن مقدس ما اینگونه باشد. در این گونه موارد باید تامل کرده و صبر کنیم.

وی با بیان اینکه ما هم‌اکنون در مرحله کنترل این بیماری هستیم، اظهار داشت: اضطراب آنچنانی نداریم. بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی ما آماده‌اند. به هر بیمارستانی زنگ می‌زنیم، تخت و آی‌سی‌یوهای خالی داریم. مردم باید ما را یاری کنند. من از مردم خاضعانه در برابر آنها تعظیم کرده و کمک کردند. تشکر می‌کنم.

رییس جمهوری با اشاره به این که امروز در روز ۲۰ فروردین روز هسته‌ای قرار داریم اظهار داشت: ما همه سال در این روز جشن هسته‌ای می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های فراوانی داریم.

روحانی ادامه داد: موضوع کرونا گرچه سختی‌ها و رنج هایی را برای جامعه به ارمغان آورد ولی باعث شد در زمینه علم، دانش و شرکت‌های دانش بنیان،  علم سلامت قدم‌های بسیار خوبی برداشته شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: حالت اضطراب روزهای اول بیماری کرونا دیگر وجود ندارد بیمارستان‌های ما فعال هستند و پزشکان و پرستاران کاملا آماده هستند.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به تصمیمات جلسه اقتصادی دولت در هفته گذشته برای سال ۹۹ گفت: در مورد این که چگونه و از کجا خریدها و تامین نیازمندی‌های کالاهای اساسی انجام شود تصمیم‌های خوبی گرفتیم، بخش صنعت کشاورزی خدمات برق گاز و نفت کشور فعال هستند و تلاش می‌کنند و بخش بهداشت و درمان نیز بار بسیار سخت و سنگینی بر دوش دارد.

روحانی بیان کرد: در جلسه اقتصادی این هفته نیز برای پرداخت تسهیلات حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به گروه‌های مورد هدف تصمیم گرفتیم و به زودی چارچوب ها آیین نامه‌های آن به زودی تدوین و عملیاتی می‌شود.

وی با بیان این که در برخی امور گام های بسیار خوبی برداشته‌ایم، گفت: در اردیبهشت همزمان با پرداخت یارانه ماهانه اعتبار یک میلیون تومانی به همه خانواده ها پرداخت می شود، که این مبلغ برای کالاهای مورد نظر خود استفاده کنند و به تدریج ظرف ۲۴ ماه از یارانه ماهانه کسر می‌شود.

روحانی گفت: برای کسب و کارهایی در شرایط کرونا آسیب دیدند تسهیلاتی در حد امکان و توان در نظر گرفته شده است و برای صندوق بیمه بیکاری به درخواست وزارت رفاه تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ایم.

روحانی ادامه داد: ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم و به وظایف خود هم عمل کردیم. اگر در این شرایط سخت، آنها به وظایف خود عمل نکنند دنیا برداشت دیگری از این مسئله خواهد داشت.

رییس ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: این ویروس همان ۳۰ بهمن در قم بود و روز بعد در اراک هم خبر سرایت را دادند. ما متوجه شدیم این بیماری از قم عبور کرده و به استان‌های دیگر هم وارد شده است. من از تمام استان‌ها سوال می‌کنم کرونا چه روزی وارد شده است، آنها می‌گویند دوم اسفند، سوم اسفند و چهارم اسفند.

روحانی با اشاره به تصمیمات مقابله با کرونا ابراز داشت: از همان روز تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کردیم و چیزی را از مردم مخفی نکردیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46717
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.