برنامه‌ای برای صادرات صنایع دستی کرمان نیست


صنایع‌دستی کرمان از استان‌های دیگر صادر می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن صنایع‌دستی اتاق بازرگانی کرمان، صادرات صفر صنایع‌دستی کرمان را رد می‌کند و می‌گوید علاوه بر صادرات چمدانی این محصولات از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود.

ایران، سومین تولیدکننده صنایع‌دستی از حیث تنوع در دنیاست اما جایگاه قابل تاملی در صادرات آن ندارد.

آن‌طور هم که نایب رییس انجمن صنایعدستی اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید استان کرمان از لحاظ وزنی اولین تولیدکننده صنایع‌دستی در ایران است و ۷۰ هزار صنعت‌گر در ۱۰۰ رشته مشغول به فعالیت هستند.

جایگاه صادرات صنایع دستی و فرش استان در سال‌ها و دهه‌های گذشته مطلوب تره بوده است.

مرتضی شجاع می‌گوید در دوران صفویه ما یکی از تولیدکنندگان بزرگ سرامیک دنیا بودیم و بسیاری از آثار سرامیکی که در موزه‌های دنیا نگهداری می‌شود متعلق به کرمان است.

این قدمت را در وجود کاروانسرای کوزه‌گران کرمان هم می‌توان دید. کاروانسرایی که به اعتقاد شجاع، کرمان جز معدود استان‌هایی است که در گذشته چنین فضایی را مختص کارهای سفالی و سرامیک داشته و این نشان می‌دهد که تولید این محصول در آن زمان اهمیت زیادی داشته است.

صنایع‌دستی کرمان از گمرکات سایر استان ها صادر می‌شود

با این حال گزارشات گمرک نشان از صفر بودن عدد صادرات صنایع‌دستی استان دارد.

این موضوع اما به اعتقاد میراث فرهنگی استان درست نیست.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع دستی اتاق کرمان نیز با دیدگاه میراث موافق است و می‌گوید صادرات این محصولات به صورت چمدانی است.

البته محمدعلی کاشی‌تراش برای رد عدد صفر اعلام شده از سوی گمرک صرفا صادرات چمدانی را علت نمی‌داند. او معتقد است که صنایع دستی کرمان از گمرکات سایر استان ها صادر می‌شود.

کاشی‌تراش می‌گوید متاسفانه فرهنگی در کرمان نهادینه شده است که معتقدند مرغ همسایه همیشه غاز است و خودمان را نمی‌بینیم. تجار شهرهای دیگر قابلیت‌های استان را پیدا می‌کنند اما تاجران کرمانی هیچ‌وقت اهمیت خاصی به صنایع دستی نمی‌دهد.

بازار هدف را شناسایی نکردیم

به گفته‌ی او تجار استان‌هایی از جمله اصفهان، مشهد، تهران و حتی شیراز به صورت عمده محصولات ما را خریداری می‌کنند و به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌فرستند.

اگر چه کاشی‌تراش معتقد است صنعتگران کرمانی محصولاتشان را به خوبی معرفی نکرده و از سوی سازمان میراث فرهنگی هم برای تبلیغات هزینه نشده اما نایب رییس انجمن صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان معتقد است که مشکل اصلی در صادرات عدم توان در شناسایی بازار هدف است.

شجاع می‌گوید باید متناسب با فرهنگ بازار هدف، محصول تولید کنیم و اگر بخواهیم صرفا به اصالت فکر کنیم بازار جهانی را از دست می‌دهیم.

برنامه‌ای برای صادرات نیست

او معتقد است که برای صادرات محصولات صنایع‌دستی پروپوزال و برنامه‌ای وجود ندارد و نمی‌دانیم چه کالایی را برای کجا می‌شود صادر کرد.

نایب رییس انجمن صنایع دستی برای ملموس شدن این موضوع می‌گوید برای مثال زمینه پته کرمان قرمز است اما این رنگ، مورد علاقه ساکنان حاشیه خلیج فارس نیست و وقتی محصول ارسال شده بازمی‌گردد علت را نمی‌دانیم.

او اضافه می‌کند در کشورهای مسلمان نقوش انسانی و حیوانی کراهت دارد و گاها تولیدکننده این مسائل را نمی‌داند، باید نهادهایی را ایجاد کنیم که هم استانداردسازی کنند و هم مباحث مربوط به صادرات را شفاف ارائه دهد.

برگزاری استارت آپ‌ها در حوزه صنایع‌دستی

به اعتقاد رییس هیات مدیره انجمن صنایع‌دستی، محصولات باید ضمن حفظ اصالت به‌روز شوند.

کاشی‌تراش می‌گوید صنعتگران استان انگیزه و احساس رقابت ندارد و اگر کیفیت و طراحی بالا باشد بازار به سمت ما می‌آید.

او اضافه می‌کند که کیفیت محصولات باید ارتقا یابد و برگزاری استارت آپ‌ها برای ایجاد خلاقیت در محصول می‌تواند راهگشا باشد.

مشکلات صنایع دستی اما به اینجا ختم نمی‌شود. آن طور که نایب رییس صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید پای واردات صنایع دستی‌هم در میان است.

او ضمن مخالفت با این موضوع می‌گوید تعرفه وارداتی در صنایع‌دستی خیلی پایین است و دولت باید تعرفه را افزایش دهد تا بتوانیم رقابت کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73769
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.