مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان:


گردشگران برای ورود به کویر شهداد باید از گیت عبور کنند

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان گفت: کارگاه ایجاد گیت ورودی منطقه ثبت جهانی شهداد فعال شده و قرار است تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، فاز اول گیت ورودی شهداد تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد معین افضلی یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه زیرساخت‌های منطقه شهداد متناسب با نیازی که وجود دارد رشد نکرده است اظهار کرد: در کرمان گاهی شمار گردشگرانی که تنها از سمت شهداد وارد بیابان لوت می‌شوند در طول ماه با جمعیت شهداد برابری می‌کند و گاهی حتی بیش‌تر از جمعیت دائمی شهداد هستند.
مدیر پایگاه جهانی لوت در استان کرمان ادامه داد: با وجود این وضعیت و نقش مهمی که این بیابان در گردشگری کرمان و حتی ایران بازی می‌کند، بهترین راهکاری که بتوان بخشی از این مشکلات را حل کرد شاید همین مطالبه‌ای باشد که مدت‌هاست از سوی مردم شهداد مطرح می‌شود؛ اینکه شهداد شهرستان بشود.
او ضمن اشاره به برخی از چالش‌های لوت در حوزه گردشگری و همچنین شکستن تابو ساخت گیت ورودی به لوت بیان کرد: یک برج شبیه برج‌های تاریخی لوت بعد از روستای ده‌سیف در حال ساخت است و از بهمن‌ماه که افتتاح شد، تورهای گردشگری برای ورود به بیابان باید از این محل عبور کنند.
افضلی با تأکید براینکه راه‌اندازی درگاه ورودی به بیابان لوت در شهداد و بم و فهرج و راور ضروری است افزود: سامان‌دهی و کنترل تورهای گردشگری باید از یک درگاه انجام شود و باتوجه‌به اینکه گردشگران زیادی از شهداد وارد بیابان می‌شوند این منطقه برای راه‌اندازی گیت در اولویت قرار گرفت.
او گفت: تاکنون هر اعتباری که پایگاه لوت داشته ملی بوده و امسال اولین‌بار است که از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری مبلغی گذاشته شده است. کارگاه ایجاد این گیت فعال و کار در حال انجام است و قرار است تا دهه فجر فاز اول گیت ورودی به بهره‌برداری برسد.
مدیر پایگاه جهانی لوت با اشاره به هزینه ورودی به منطقه ثبت جهانی کویر شهداد گفت: برخلاف سایر سایت‌های جهانی از جمله باغ‌شاهزاده ماهان فعلاً هزینه‌ای از کسانی که به لوت می‌روند دریافت نمی‌شود.
او به آغاز فصل گردشگری بیابان لوت شهداد اشاره کرد و افزود: باتوجه‌به برگزاری اولین ماراتن شب که ششم مهرماه در لوت برگزار شد، تقریباً از همان زمان استارت این فصل گردشگری زده شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110658
2 نظرات
  1. خودم می گوید

    اینجا کویر و طبیعت هست ساخته دست بشر نیست که پول بگیرین

    1. G می گوید

      جنگل های چالوس و نمک آبرودم سرمایه ملیه عوارض میدی به به و چه چهم میکنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.