فرماندار بم:


۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار پیشنهادی بم در سفر وزیر میراث

فرماندار بم از سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شهرستان بم خبر داد و گفت: در بحث اعتبارات این سفر مبلغ ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار مورد درخواست شهرستان بم است که در سطح استان کرمان مصوب گردید و به وزارتخانه ارسال شده است.

به گزارش کرمان‌نو، محمد برزنگ روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه هماهنگی سفر وزیر میراث به بم اظهار داشت: در چهار حوزه میراث‌فرهنگی پیشنهاداتی ارائه شده که یکی از آن‌ها در بحث میراث‌فرهنگی و مرمت و بازسازی آثار تاریخی بم با اولویت مرمت حصار پیرامون ارگ تاریخی بم است.

او ادامه داد: بحث دیگر مرمت و تکمیل موزه تاریخ باستان‌شناسی بم و همچنین از آثار تاریخی حوزه شهرستان بم نیز از خانه عامری، بازار وکیل، حناسایی، بازار قیصریه، کوشک رحیم‌آباد، قلعه دختر و یخدان نیز جزو پیشنهادهای ما بوده که در مجموع ۷۱ میلیارد تومان برای این موارد پیشنهاد اعتبار داده شده است.

فرماندار بم با اشاره به حوزه گردشگری اظهار داشت: در حوزه گردشگری زیرساخت‌ها و تسهیلات مربوط به گردشگری مدنظر است که در بحث تکمیل زیرساخت‌های گردشگری، فاز دوم نورپردازی ارگ تاریخی بم، اجرای سیستم نور و صدای این بنای تاریخی و سرویس‌های بهداشتی محوطه پیرامون و داخل ارگ پیشنهاد شده و همچنین اجرا و تکمیل طرح محوطه‌سازی قنوات ثبت شده جهانی قاسم‌آباد و اکبرآباد بروات ۶۵ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده است.

او عنوان کرد: در بحث تسهیلات نیز بر اساس درخواست سرمایه‌گذاران جهت راه‌اندازی چند مجموعه مانند هتل‌آپارتمان، مجتمع گردشگری و هتل سنتی مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بند اول تبصره ۱۸ در نظر گرفته شد.

برزنگ با اشاره به اینکه در بحث صنایع‌دستی نیز چهار مورد پیشنهاد شده خاطرنشان کرد: تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری خانه خلاق صنایع‌دستی و همچنین تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از فاز دوم ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی در محل سربازخانه ارگ تاریخی بم بود

به گفته او امسال برای سربازخانه این بنای تاریخی مبلغ ۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری گرفته شده است تا بتوانیم این مکان را به کارگاه‌های صنایع‌دستی تبدیل کنیم و اگر در سفر وزیر هم مبلغ ۵ میلیارد تومان دیگر به این موضوع اختصاص یابد سریع‌تر به نتیجه خواهیم رسید.

او اضافه کرد: اعتبار جهت تجهیز کارگاه احیای نساجی سنتی و همچنین آموزش کوتاه‌مدت برای ۲۰۰ نفر از افرادی که تمایل دارند در حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت شوند درخواست کردیم.

فرماندار بم گفت: آخرین حوزه‌ای که درخواست اعتبار شده در بحث تملک و آزادسازی حریم اثر تاریخی ارگ بم است؛ زیرا تقریباً هفت و نیم هکتار از اراضی دور ارگ تاریخی بم متعلق به مردم است که در ۳۰ سال گذشته اجازه ساخت‌وساز به افراد داده نشده است.

او می‌گوید برای این حوزه مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اعتبار درخواست شده است و در مجموع در سفر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بم مبلغ ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار مورد درخواست ما است که در سطح استان کرمان مصوب شده و به وزارتخانه ارسال شده است.

به گزارش کرمان‌نو، ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز سه‌شنبه در سفر یک‌روزه خود به جنوب و شرق استان کرمان سفرکرده است که در سفر به شهرستان بم از بزرگ‌ترین بنای خشتی و گلی تاریخی جهان، کارخانه حناسایی و خانه عامری بازدید به عمل می‌آورد و همچنین جلسه‌ای با فعالان گردشگری و صنایع‌دستی نیز خواهد داشت

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109264
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.