سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد:


۲ هزار سگ‌گزیدگی و چهار فوتی ناشی از هاری در کرمان

آمارها از افزون بر ۲ هزار سگ‌گزیدگی در کرمان طی امسال و نیز چهار فوتی‌ ناشی از هاری از پارسال تاکنون حکایت دارد اما دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیز ناکام مانده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایسنا، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سعید صحبتی درباره آمار سگ‌گزیدگی توضیح داد: درصد قابل توجهی از گزش‌های حیوانات مربوط به سگ‌های ولگرد است و متاسفانه شمار آنها و بیماری‌های مرتبط با آن طی سال‌های گذشته در این استان روبه فزونی رفته است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در عین حال گفت: مرگ ناشی از هاری طی سال‌های اخیر در کشور افزایش یافته و آمار آن در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ سه برابر شده است.
وی افزود: چندین سال مرگ ناشی از هاری را در استان کرمان نداشتیم اما هاری در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چهار نفر از این استان را به کام مرگ فرستاد که ۲ مورد از آن به علت حمله گرگ و ۲ مورد سگ‌گزیدگی بوده است.
جمعیت رو به ازدیاد سگ‌های ولگرد در سطح شهر کرمان و دیگر نقاط این استان، پیامدهای بهداشتی آن و خطرات سلامت شهروندان از جمله مشکلاتی است که چندی پیش نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی در این زمینه گزارشی هشدار گونه به همراه توجیه‌های غیرقابل قبول نهادهای متولی مثل شهرداری یا دامپزشکی را در پاسکاری موضوع، رسانه‌ای کرد.
اما چند روز از گزارش ایرنا نگذشته بود که خبری مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد به ۲ کودک خردسال در کرمان منتشر و با عکس صورت‌های باندپیچیده شده آنان اطلاع‌رسانی شد؛ خبری که ابتدا با تردیدها از حمله سگ همراه بود زیرا بنا بر نظر پزشکان زخم‌های ناشی از سگ‌گزیدگی با احتمال و فرض انتقال بیماری هاری، نباید باندپیچی و پوشانده شود اما در خبرهای تکمیلی اعلام شد که کودکان همراه با اعضای خانواده سوار بر موتورسیکلت بوده‌اند که سگی به آنان حمله کرده و سرنشینان در نتیجه زمین خوردن، آسیب دیده‌اند.
جزییات این خبر اما چیزی از هشدارها و خطرات ناشی از حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر کرمان و دیگر نقاط این استان نمی‌کاهد و این در حالی است که سخنگوی علوم پزشکی کرمان می‌گوید از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۱۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در محدوده این دانشگاه رخ داده که بیش از ۲ هزار مورد آن معادل افزون بر ۷۰ درصد مربوط به سگ‌گزیدگی بوده است.
به گزارش ایرنا آنچه در این زمینه اهمیت دارد مهم شمردن موضوع توسط مدیران متولی، ایجاد زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و نیز تکمیل فرآیندهای مربوط به پس از جمع‌آوری است که همکاری دستگاه‌هایی مثل وزارت بهداشت یا دامپزشکی را نیز به دنبال باید داشته باشد.
آنطور که شهرداری کرمان اعلام کرده اجرای این مهم از ابتدا تا انتها دارای خلاءهایی است زیرا فرآیند جمع‌آوری سگ‌ها نیز که به پیمانکار واگذار شده بخوبی پیش نمی‌رود و کارهای بعد از جمع‌آوری نیز نیازمند همت بیشتر سایر نهادهای اجرایی است؛ لذا انتظار می‌رود باتوجه به خطرات ادامه حضور سگ‌های ولگرد در شهر کرمان، مدیران عالی استان هم از این موضوع حمایت کنند و در عمل، موضوع برای اجرا به سرانجام خوبی برسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=98950
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.