رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت:


فرسودگی ناوگان اورژانس فقط مختص جنوب‌کرمان نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: فرسودگی ناوگان اورژانس یک مشکل کشوری است و فقط مختص جنوب کرمان نیست.

به گزارش کرمان‌نو، دکتر علی‌اصغر خیرخواه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: مشکل فرسودگی ناوگان اورژانس یک مشکل کشوری است و جنوب کرمان نیز این مورد را بارها به‌صورت مکتوب به سازمان اورژانس کشور انعکاس داده شده است.
او اظهار کرد: متأسفانه فرسودگی خودروهای اورژانس از مواردی است که رئیس سازمان اورژانس کشور هم‌بارها به آن پرداخته است و این موضوع به هزینه‌های سرم سام آور نگهداری و تعمیرات این ماشین‌ها نیز برمی‌گردد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه میانگین سن آمبولانس‌های اورژانس بین ۱۸ تا ۲۰ سال است، افزود: لوازم‌یدکی برخی آمبولانس‌ها پیدا نمی‌شود یا آنهایی که پیدا می‌شود هزینه‌هایی حدود پنج تا هفت میلیارد ریال دارد که در بعضی موارد حتی به دلیل سختی تعمیرات و نبود قطعه، خودرو زمین‌گیر شده است.
او توضیح داد: خوشبختانه باتوجه‌به پیگیری‌های انجام‌گرفته وزارتخانه در سطح کشور تعداد زیادی خودروی اورژانس تهیه و وارد کشور می‌شود که در حال طی‌کردن مراحل کاری در گمرک هستند.
دکتر خیرخواه با عنوان اینکه جنوب کرمان جزو معدود جاهایی در کشور است که فواصل و سطح پراکندگی زیادی دارد عنوان کرد: در بعضی موارد فاصله بین پایگاه اورژانس تا اولین مرکز درمانی و بیمارستانی حدود ۱۵۰ کیلومتر است که این مورد در استان‌های دیگر دیده نمی‌شود .
به گفته او از طرفی شرایط آب‌وهوایی این منطقه نیز از لحاظ شدت گرما سرعت فرسودگی را بیشتر می‌کند.
او در رابطه به پوشش‌دهی مراکز اورژانس گفت: در جنوب کرمان تا ۹۸ درصد پوشش بین‌راهی برای راه‌های اصلی و همچنین بیش از ۸۰ درصد نیز پوشش خدمات ناوگان اورژانس برای راه‌های فرعی را داریم.
اضافه‌شدن موتورلانس به خدمات اورژانس
در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: آمبولانس هوایی هم که به‌تازگی به ناوگان اضافه شده ۱۷ ساعت پرواز در ماه دارد و حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مجاور را هم پوشش می‌دهد.
او یادآور شد: موتورلانس برای سرعت دهی به خدمات اورژانس به‌زودی فعال می‌شود و کارکنان در حال دریافت گواهی موتورسواری هستند.
۱۶ هزار تماس مزاحم اورژانس
خیرخواه با اشاره به آمار فعالیت‌های فوریت‌های پزشکی در سال گذشته گفت: این بخش در سال گذشته ۴۰ هزار و ۸۱۸ مأموریت و ۱۸۰ هزار و ۲۷۲ تماس داشته که البته ۱۶ هزار تماس کم‌اهمیت یا مزاحمت بوده است.
او اضافه کرد: در طی یک سال گذشته فوریت‌های پزشکی جنوب کرمان یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر پایش داشته که این به دلیل وسعت منطقه تحت پوشش است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112427
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.