کلافگی مردم جیرفت از بوی کود حیوانی

متاسفانه سال‌هاست که کامیون‌ها و وانت‌های حاوی کودحیوانی در نزدیکی منازل، فروشگاه‌ها و رستوران‌های جیرفت اقدام به فروش کود حیوانی می‌کنند که بوی تعفن آن باعث آزار مردم شده است.

الهام پیپر| در سال‌های اخیر در اغلب کشورها به علت حجم بالای تولید کود حیوانی به خصوص مرغ مشکلات و مسائل زیست محیطی آن در مورد مصارف مختلف کود مرغ مورد بررسی و تحقیقات فراوانی انجام شده است.نتایج حاصله ثابت کرده است که نه تنها کود مرغی ماده بی‌ارزش و مزاحمی نیست بلکه چنانچه به خوبی از آن استفاده شود ماده با ارزشی با مصارف مختلف است متاسفانه سال‌هاست که کامیون‌ها و وانت‌های حاوی کود حیوانی در نزدیکی منازل و فروشگاه‌ها و رستوران‌های جیرفت اقدام به فروش کود حیوانی می‌کنند که بوی تعفن این کود باعث آزار مردم شده است.
استفاده از کود حیوانی یکی از معضلاتی است که طی چندسال گذشته به واسطه استفاده برخی کشاورزان در جیرفت، مردم این شهر را از بوی بسیار متعفن آن حسابی کلافه و ناراحت کرده است. استفاده از کود مرغ و…نارضایتی‌های شدیدی را در بین مردم جیرفت ایجاد کرده است چرا که استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود و این موضوع کلافگی شهروندان را دو چندان کرده است.فروش این کودها در محل‌هایی که مردم زندگی و عبور و مرود می‌کنند باعث شده تا آنها را عصبی کند.
فروش این نوع کودها توسط تریلرها و وانت‌ها شرایط مساعدی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا مهیا می‌کند و این عوامل توسط باد، آب و پرندگان به سایر نقاط منتقل شده و موجب بروز و شیوع بیماری می‌شود.
پشه‌های موزی که به واسطه این کودها به وجود می‌آیند، می توانند موجب بیماری‌هایی از جمله سالک نیز بشوند.
به نظر می رسد علاوه بر ترغیب کشاورزان به استفاده از کودهای توصیه شده، توقیف کامیون‌های حمل کننده کود مرغی فله‌ای مرطوب و بدون مجوز در مبادی ورودی شهر و راه‌های مواصلاتی به منطقه و کنترل و نظارت مستمر نهادهای مربوطه و الزام اخذ مجوزهای بهداشتی برای حمل و نقل و تخلیه کود مرغی در زمین‌های کشاورزی، محدود کردن تسهیلاتی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و ارجاع متخلفان بهداشتی به مراجع ذی‌صلاح، مهم‌ترین راهکارهای مقابله با مسأله کودهای مرغی هستند.
به هر حال همه می‌دانیم که استفاده‌کنندگان از کودهای مرغی از هیچ نهاد، سازمان یا افراد ذی‌نفوذی برای این کار استفاده نمی‌کنند، بنابراین باید قبول کرد که آن همت و جدیت در کار نهادهای مربوطه برای جلوگیری از این مشکل تا کنون وجود نداشته است .باید یادآور شد که نمی‌توان موفقیت دائمی و صد درصد برای این معضل بدون همکاری جهاد کشاورزی و پلیس راهور، فرمانداری، بهداشت و… متصور بود و لذا این نهادها در سطح شهرستان نقش کلیدی این ماجرا را عهده‌دار هستند.
یکی از شهروندان با گلایه از بوی بدی که در هوا منتشر شده است می گوید: کشاورزان برای تقویت و سوددهی بیشتر مزارع، از کود حیوانی استفاده می‌کنند و این باعث شده تا هرساله تریلرها و وانت‌های حاوی کود حیوانی به داخل شهر بیایند که همین امر باعث انتشار بوی بد در فضا شده است.
محمدرضایی افزود: آیا نمی‌شود به جای استفاده از این کود که علاوه بر بوی بد، غیر بهداشتی هم است از کودهای شیمیایی و میکرو که برای تقویت فضای سبز و کشاورزی است، استفاده کرد؟یا اقلا در خارج از شهر اقدام به فروش این جنس کنند؟
شرایط قابل تحمل نیست
یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: از شدت بوی نامطبوع که مربوط به کود حیوانی است و از آن برای تقویت خاک کشاورزی استفاده می شود حال انسان را بد می کند.
حسین غلامی افزود: ما برای استفاده از هوای پاک و فرار از آلودگی هوای شهر به محیط های باز می رویم که متاسفانه هوای این مناطق از بوی بد پر شده است و کسی رسیدگی نمی کند.چرا به جای استفاده از کود غیر بهداشتی که چندین بیماری و حساسیت را به همراه دارد از دیگر کودهای آلی و تایید شده استفاده نمی کنند که هم بوی نامطبوع ندارد و هم برای درختان مناسب تر است.
در حالی که در حوالی شهر حرکت می کنم بوی نامطبوع کودها آزارم می‌دهد.
البته این اولین باری نیست که این بوی نامطبوع را استشمام می کنم؛ این کودهای حیوانی که اکثراً هم کود مرغ هستند چند سالی است که در شهر خرید و فروش می‌شوند و متاسفانه فقط بوی بد آن عاید شهروندان می‌شود.
یکی مضرات کود دامی انواع بیماری‌های مشترک
یک کارشناس کشاورزی می‌گوید: کود دامی علی‌رغم ارگانیک بودن که مهمترین مزیت آن است می‌تواند بیماری‌های خطرناکی را که بین انسان و دام شایع هستند به انسان منتقل کند. سعیدی به برخی بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان از طرق کود دامی اشاره می‌شود نیز اشاره کرد و افزود:«مشمشه، کـــــزاز، سیاه‌زخم (شاربن)، جـــــــرب اسب، کچـــــلی ،کوکسیدیوئیدومیکوز، تورم دهان طاولی ،آنسفالیت ویروسی اسب آبــــــــله هـــــاری
از دیگر بیماری‌های مشترک انسان و اسب میکروبی که کمتر دیده می‌شوند می‌توان به بروسلوز، سل، ملیوئیدوزیس یا شبه مشمشه، سالمونلوز اسب، لپتوسپیروز، لیستریوز، کورینه باکتریوم پزودوتوبرکولوزیس و کورینه باکتریوم اکویی نام برد.»
بهره‌برداری ازتيرپارك جیرفت باید زودتر عملياتی شود
مهندس رضا محمودی رییس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت:مطالبات عمومي مردم در اولويت فعاليت‌های مركز بهداشت عملياتی خواهدشد.
وی افزود: سال‌هاست ازاواسط تابستان تا اواخر پاييز ماشين‌های حامل كودهای حيوانی آسايش خاطر بهداشت محيط ،بهداشت عمومی و روانی مردم شهرستان جيرفت رابه مخاطره  می‌اندازند به طوری‌كه مطالبات شهروندان دراين خصوص به يك بحث متفق‌القول و همگانی تبديل شده است.
وی بایبان اینکه امسال با حساس‌سازی مركز بهداشت شهرستان و تدبير فرماندار و معاونان وی طرح تیرپارک عملياتی شد افزود: تیرپارک درجیرفت، درصد قابل قبولی پيشرفت فيزيكی به همراه داشت با درايت فرماندار و معاون سياسی اميدواريم با توجه به حساسيت موضوع موانع بين بخشی زودتر مرتفع شود و اين خواست به حق مردم ، به نتيجه مطلوب انجام شود.
رییس مرکز بهداشت جیرفت بیان داشت: ساماندهی ماشين‌های حامل كود طی سال گذشته و جاری بارها در جلسات شورای بهداشتی كه به پيشنهاد مركز بهداشت تشكيل شدمطرح شد كه ضرورت اين مهم در دستور كار فرماندار قرار گرفت و در نهايت مكانی جهت ساماندهی گروه هدف انتخاب شد.وی تصریح کرد: بعضی نهادها با تبعيت از دستور فرماندار محترم و شورای بهداشتی حساسيت موضوع مطروحه را باجديت بيشتری بنگرند و بسترنهايی شدن اين نيازجدی را فراهم کنند.
محمودی اظهارداشت: متاسفانه حضور غيرمسوولانه كاميون داران حامل كود بصورت پراكنده درسطح شهر،جلوی رستوران‌هاومراكز فروش مواد غذايی ، مراكز آموزشی و حتی منازل شخصی حساسيت ساماندهی اين اتفاق را شديدا جدی‌تر کرده است.
رییس مرکزبهداشت جیرفت ضمن قدردانی از دادستان شهرستان جیرفت گفت: باتوجه به اولویت بالای این موضوع و ضرورت مقابله با اين بحران و باتوجه به نظرات كارشناسی ارسالی ازسوی مركز بهداشت ايشان نسبت به حقوق مردم باجديت پيگير هستند و دستور برخورد با متخلفان راصادر کردند.
وی گفت: ان‌شاالله باهمت عزيزان نيروی انتظامی اين موضوع عملياتی خواهدشد تابه صورت اساسی اين معادله كه سال‌ها بی‌جواب مانده حل شود.
محمودی ابراز داشت: مردم مي‌توانند در تمام طول روز، ايام تعطيل و غيرتعطيل ضمن تماس با شماره تلفن٤٣٢١٨٥١٢_ ۱۹۰ شكايات خود را در زمينه تخلفات بهداشتی گزارش كنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32630
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.