بررسی یک حاشیه در چهاردهمین جشنواره تئاتر جنوب کرمان؛


هیئت داوران جشنواره تئاتر جنوب یک روز قبل از شروع جشنواره تغییر کرد

 دبیر اجرایی: مشکل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها بود. مازیار رشید صالحی: گفتند کسی در اداره ارشاد شما را نمی‌شناسد
 جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان در تاریخ ۳۰ آبان برگزار و شامگاه ۱ آذرماه با معرفی برترین‌های هنر تئاتر به پرده آخر رسید. حاشیه اصلی این جشنواره حذف یکی از داوران جشنواره در ۲۴ ساعت پایانی شروع جشنواره بود. در واقع یک روز مانده به شروع جشنواره مازیار رشید صالحی از داوری حذف و ایمان عتیق جایگزین آن شد.

به گزارش کرمان‌نو، چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان قرار بود در ۲۸ آبان برگزار شود که با تأخیر دوروزه در ۳۰ آبان شروع به کار کرد. در اواسط آبان داوران چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی به‌صورت رسمی معرفی شدند؛ علی سلطانی، عباس جلال‌آبادی و مازیار رشیدصالحی داورهای این جشنواره بودند که یک روز مانده به شروع جشنواره مازیار رشیدصالحی از داوری حذف و ایمان عتیق جایگزین آن شد.

مازیار رشید صالحی بازیگر، مدرس، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و کارشناس تخصصی کارگروه صندوق توسعه هنر اداره کل ارشاد کرمان است که مسعود راوند معاون امور هنری ارشاد جنوب استان علت حذف آن را ناهماهنگی بین دو نهاد ارشاد و در تأخیر جواب استعلام دانست و گفت: روال کار این بود که کسی که می‌خواست داوری کند نیاز به استعلام و کار اداری داشت و استعلام رشیدصالحی در روز جشنواره به دست ما رسید.

راوند افزود: استعلام ایمان عتیق جایگزینی رشید صالحی به دلیل داور بودن در استان کرمان زود به دست ما رسید، اما استعلام رشیدصالحی به دست ما نرسید. همچنین این استعلام به‌صورت کتبی و قابل‌پیگیری است. حراست اداره کل استان کرمان جدیداً منصوب شده بود و در مکاتبات تلفنی و نامه‌نگاری گفته بود، رشید صالحی را نمی‌شناسند و این باعث رفت‌وبرگشت روال اداری این کار شد.

برای استعلام سه هفته وقت بود

رشیدصالحی در ارتباط با حذف نامش از میان داوران به «کرمان نو» گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این است که جشنواره‌های استان کرمان یک سازوکار و شیوه‌نامه‌ای دارند من به‌واسطه این‌که تقریباً ۳ سال و نیم عضو هیئت‌مدیره انجمن نمایش استان کرمان بودم و اینکه چندین سال در شوراهای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر استان حضور داشتم و در چندین دوره هیئت انتخاب و داور جشنواره بودم سازوکار جشنواره‌ها را خوب می‌دانم.»

او ادامه داد: «در ابتدای کار باید شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود و در آن شورا حتماً باید مدیرکل آن اداره کل به‌عنوان دبیر جشنواره حضور داشته باشد و حتما باید معاونت هنری آن‌ها نیز حضور داشته باشد و ارکان دیگری که در شیوه‌نامه مشخص می‌کند. تصمیمات اساسی و اولیه جشنواره‌ها همیشه از دل شوراهای سیاست‌گذاری بیرون می‌آید.»

مازیار رشید صالحی اضافه کرد: «دبیر تخصصی جشنواره برای جشنواره امسال حدود سه هفته پیش از تاریخ جشنواره با من تماس گرفتند و من را دعوت کردند و من هم فرصتی خواستم برای تصمیم که در نهایت یک یا دو روز بعد جواب قطعی دادم.»

این منتقد تئاتر استان گفت: «باتوجه‌به اینکه به سیستم و روال کاری جشنواره آگاهی داشتم برایشان مشخصات و کد ملی ارسال کردم که مسیر قانونی آن به طور کامل طی شود که دوستان سه هفته فرصت داشتند چه به جهت شناخت تخصصی و چه به جهت استعلام‌های لازمی که باید می‌گرفتند این کار را انجام دهند.» ضمن اینکه به من قطعیت دادند و گفتند شما را در کهنوج خواهیم دید و اخبار جشنواره به‌صورت رسمی در سایت ایران تئاتر و سایت‌های خبری جیرفت به شکل رسمی اطلاع‌رسانی شد که این یعنی مسئله‌ای وجود نداشته و تأییدات لازم اتفاق افتاده است.

او افزود: «ابتدا قرار بود جشنواره ۲۷ و ۲۸ آبان برگزار شود که چند روز قبل از شروع جشنواره دبیر جشنواره با من تماس گرفتند و گفتند تاریخ جشنواره را دو روز جابه‌جا می‌کنیم و برای شما امکان دارد این جابه‌جایی را بپذیرید که گفتم اشکال ندارد.»

رشید‌صالحی گفت: «یک روز مانده به جشنواره با من تماس گرفتند و صحبت‌هایی به‌صورت شفاهی شد که در اداره کل ارشاد کرمان کسی شما را نمی‌شناخته و ما نتوانستیم تأیید نهایی بگیریم که این‌ها خارج از قواعد حرفه‌ای و رسمی است و بعید از اداره کل ارشاد جنوب که مستقل است.»

او اضافه کرد: «این‌ها نشان‌دهنده عدم توانایی در مدیریت و برنامه‌ریزی دوستان است که مسلماً برای من دلخوری ایجاد کرد. هرچند در آن مقطع من آگاه بودم که برای دبیرخانه تخصصی جشنواره به دلیل این حذف دقیقه نودی بحرانی ایجاد شده، هیچ گلایه‌ای را منتقل نکردم. اما این توقع می‌رود از یک اداره کل که پاسخ دهد نه به شخص من، بلکه به جامعه‌ای که شما یک‌بار اطلاع‌رسانی کردید و داورها را مشخص کردید و بعد آن را تغییر دادید و دلیلی برای این جابه‌جایی اعلام نمی‌کنید که خود این باعث ایجاد شایعات و ایجاد فضای غیرشفاف و عدم‌اطمینان میان اهالی تئاتر می‌شود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111965
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.