سرنوشت تاکسی‌یاب‌های آنلاین کرمانی پس از اسنپ: خبری نیست که نیست…

اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب آنلاین سه سالی است در تلفن‌های هوشمند ایرانیان جا خشک کرده‌اند. از اسنپ و تپ‌سی که اولین‌های این نوع از خدمت‌رسانی بودند، تا تاچ‌سی که پس از آن‌ها منحصرا کار خود را در مشهد آغاز کرد و خیلی سریع به رقیب این دو در شهرستان‌های مختلف بدل شد.

کرمان نیز از این موضوع مستثنی نبود. هوبر، زوبر و پس از این دو زاکسی سامانه‌های تاکسی‌یاب آنلاین کرمان بودند که با فاصله نه‌چندان زیادی از اسنپ کار خود را در سطح شهر کرمان آغاز کردند؛ اما متاسفانه با تبلیغات کمی که انجام شد و ضعف زیرساخت، تنها تا پیش از ورود غول‌های تاکسی‌یابی آنلاین به کرمان توانستند دوام بیاورند و این روزها آن‌چنان که آن دو می‌تازند، اثری ازشان نیست.

آنطور که روح‌الله یزدانی، بنیان‌گذار هوبر دو ماه پیش از ورود اسنپ به کرمان در گفت‌وگو با «نکو» اظهار کرده، او ایده ابتدایی راه‌اندازی اینچنین پلتفرمی را در سال ۱۳۹۳ در سر می‌پروراند اما به دلیل مشغله‌های مختلف اجرایش را آنقدر به تاخیر انداخت تا اسنپ شروع به کار کرد. وی می‌گوید هنگامی که متوجه از دست رفتن تازگی ایده شد، برای همکاری و اخذ نمایندگی کرمان با اسنپ وارد مذاکره‌ای بی‌نتیجه گردید؛ پس تصمیم گرفت استارتاپ خودش را راه‌اندازی کند.

نویسنده این گزارش، به عنوان یک شهروند پیش از ورود اسنپ به بازار کسب‌وکارهای آنلاین کرمان چندین بار قصد استفاده از خدمات این تاکسی‌یاب‌های بومی را داشت. ضعف طراحی در اپلیکیشن و رابط کاربری آن‌ها نه تنها باعث شد رضایت مشتری جلب نشود، بلکه تلاش او برای دریافت خدمات نیز بی‌نتیجه ماند. دلیل اما واضح بود: کمبود راننده‌های فعال و بازاریابی نامناسب.

تاکسی‌یاب‌های بومی شهر کرمان باید پیش از حضور رقبای گردن کلفتشان، در وهله اول اپ‌هایشان را کاربرپسندتر و کاربردی‌تر بهبود می‌بخشیدند؛ پس از آن با بازاریابی مناسب به جذب راننده‌های فعال و مشتاق می‌پرداختند. منظور از بازاریابی تنها آشنا کردن مردم با خدماتمان نیست؛ بلکه باید در کارمندانمان، که در اینجا منظور راننده‌ها هستند، با ایجاد مزیت‌های رقابتی کاری نسبت به رقبا، انگیزه کار به وجود آوریم. تقویت انگیزه کارمندان چندین برابر تبلیغات شهری و رسانه‌ای می‌تواند موثر باشد. راه‌حل دیگر معضل کمبود راننده، به اشتراک‌گذاری راننده‌های هر سه پلتفرم با یکدیگر بود.

ماهی را هر زمان از آب بگیری، تازه است. هنوز هم می‌توان مزیت‌های رقابتی بسیاری نسبت به اسنپ و تپ‌سی ایجاد کرد و با همکاری دیگر استارتاپ‌های بومی، بازار کرمان را به دست گرفت. استارتاپ در خلاقیت خلاصه می‌شود و کپی‌برداری بدون استراتژی، یعنی شکست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17566
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.