روزگار سیاه زغال‌سنگ صدای مسوولان را درآورد

بخش زغال‌سنگ در حوزه معادن همواره یکی از چالش‌های اصلی استان کرمان بوده و روز گذشته هم در خصوص آن در همایش «معدن، فرصت‌ها و چالش‌ها» صحبت شد که نشان از حال خراب این صنعت در استان دارد.

آن‌طور که رییس فراکسیون توسعه صادرات مجلس در این همایش گفت مشکل اصلی صنعت زغال‌سنگ به متمرکز بودن آن در دو وزارت خانه برمی‌گردد و اینکه هیچ‌یک از این وزارتخانه‌ها مسوولیت را نمی‌پذیرند و درواقع می‌توان گفت که صنعت زغال‌سنگ قیّم ندارد.

حسین امیری گفت که برای حل این مشکل نیاز به سیاست گذار واحد است زیرا مشخص نیست مسوول مستقیم زغالسنگ در کشور کیست.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت که در جهت حل بحث ایمنی معادن و امنیت شغلی کارگران باید تصمیم جدی برای زغالسنگ گرفته شود.

امیری وضعیت معادن زغالسنگ را نگران کننده خواند و گفت که طی چهار سال گذشته با حضور استاندار کرمان جلسات مختلفی را با وزرا برگزار کردیم که به دلیل واگذاری معادن به نا اهل های این حوزه با مشکلاتی روبرو شدیم.

رییس فراکسیون توسعه صادرات مجلس گفت که در دولت قبل بارها تاکید کردم که واگذاری ها در حوزه معادن زغالسنگ به گونه ای است که کوری، عصاکش کور دیگری شده است و باید این مشکل برطرف شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بحث چهار درصد اضافه مشاغل سخت و زیان آور را یکی دیگر از چالش های عمده صنایع وابسته معدنی و زغال دانست و تاکید کرد که باید هر چه زودتر حل شود. وی معتقد است با توجه به وجود چرخه فولاد در استان نمی توانیم این حجم زغال را وارد کنیم و راهی جز نجات صنعت زغال کشور نداریم.

نبود مدیریت یکپارچه

استاندار کرمان نیز نبود مدیریت یکپارچه را مشکل اصلی حوزه زغالسنگ دانست و گفت که زغالسنگ به دلیل فناوری، ماشین آلات و تکنولوژی قدیمی قیمت تمام شده بالایی دارد و نتوانسته ایم با صنعت روز جهانی ارتباط برقرار کنیم.

علیرضا رزم حسینی از کرمان به عنوان استانی صنعتی، معدنی، کشاروزی و تاریخی یاد کرد و گفت که یکی از ذخایر مهم و ملی موجود در استان کرمان در بخش معدن است که شامل پنج ماده مهم از جمله مس، سنگ آهن، کرومیت، زغالسنگ و تیتانیوم می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز مشکلات حوزه زغالسنگ را یکی از چالش های اصلی دانست که استان کرمان در بخش معادن درگیر آن است. مهدی حسینی نژاد گفت که قیمت تمام شده زغالسنگ به واسطه نیروی انسانی مازاد بالاست که امیدواریم با دریافت یارانه بخش زغال، با کاهش نیروها و بازنشسته کردن تعدادی از آنها، بخشی از مشکل را کم کنیم.

بودجه برای ایمنی معادن زغالسنگ

در این جلسه رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد که امسال در بودجه وزارت صنعت، برای ایمنی معادن زغالسنگ رقم خوبی دیده و ابلاغ شده است.

مهدی کرباسیان به بحث واگذاری ها در حوزه اکتشافات اشاره کرد و گفت که یکی از کارهای خوب انجام شده در سیرجان و استان کرمان این بود که بر اساس سیاست های اکتشافی، نتایج اکشافات انجام شده خود را به گل گهر واگذار کردیم زیرا فکر کردیم بهتر عمل می کنند و در ادامه خمرود را به میدکو و نیز جلال آباد و کک سازی زرند را برای 15 سال واگذار کردیم.

وی گفت اما باید بگویم که این مدل های واگذاری را نمی پسندم و نمونه ای از این  واگذاری ها، معادن زغالسنگ است و باید دید که با واگذاری آنها آیا مشکل حل شده است؟

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه تا کنون هماهنگی خوبی بین دستگاه های استان کرمان وجود داشته گفت که می خواهیم نهضت فناوری در معادن را به کمک کارشناسان و فعالان این حوزه به وجود آورده و تحول جدی در بخش معدن ایجاد کنیم.

سیدمهدی طبیب زاده معتقد است که باید این تحول به گونه ای باشد که بخش زغال که امروز از آن به عنوان تهدید یاد می شود، شاهد ایجاد ظرفیت جدید باشد و به رفع مشکلات موجود در معادن کمک کند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11809
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.