زخم کف پای طیور برای انسان خطرآفرین نیست

جواد نگارستانی در رابطه با تصویر منتشر شده از پاهای مرغ در فضای مجازی گفت این زخم که «bumble foot» نام دارد ناشی از عفونت کیسه‌های کف پای طیور است که در بستر سخت پرورش یافته اند و زمانی که وزن مرغ بالا رود ایجاد می‌شود و قابل انتقال به انسان نیست.

به گفته وی چون پای مرغ زمان کشتار از بدن جدا شده و بعد از آن مرغ شسته و بسته‌بندی می‌شود مصرف گوشت این مرغ‌ها هیچگونه مشکلی به وجود نمی‌آورند، همچنین کارشناسان فنی دامپزشکی در محل حضور دارند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، بسته‌بندی از چرخه مصرف خارج می‌شود.

وی بیان کرد این عارضه به دلیل افزایش طول مدت پرورش در جهت سنگین‌تر شدن مرغ صورت می‌گیرد که دارای مصرف‌کنندگان بیشتری است، اما باعث به وجود آمدن این عارضه و زیانهای اقتصادی و بهداشتی می‌شود.
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ضمن تاکید بر بی‌خطر بودن این عارضه افزود این مشکل بیشتر در مرغ‌هایی با وزن بالای ۱۸۰۰گرم مشاهده می‌شود که توصیه می‌شود برای مصرف گوشت با کیفیت‌تر از مرغ‌هایی با وزن ۱۸۰۰ـ۱۲۰۰ استفاده شود.

وی در ادامه به تمایل مردم برای خرید مرغ‌هایی با وزن بیشتر از ۲ کیلوگرم اشاره کرد و گفت باید مردم را با اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های بهینه، نسبت به مضرات مصرف مرغ غیراستاندارد آگاهی یابند و آنها را به سمت خرید مرغ‌‌های دارای سایز استاندارد بکشانیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8175
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.