کودک آزاری نتیجه زخم‌های روانی در درون فرد آزاردهنده است

در روزهای اخیر، ما کرمانی ها (به لطف دو تن از همشهریان)  با اقتدار در صدر اخبار رسانه های داخلی و خارجی ایستادیم. تنها سقوط هواپیمای ارتش صدر نشینی را از ما گرفت.

بدین صورت که  دو ویدئو از کرمان در فضای مجازی دست به دست شد. در ویدئوی اول پسر 20 ساله سیرجانی به غیر انسانی ترین شکل ممکن، دختر نوجوانی را زیر مشت و لگد گرفت.

هنوز عرق این شرمساری از پیشانی خشک نشده ، که دیگر همشهری دو کودک بی پناه را مجبور به خوردن گلهای نرگس کرد.

دردناک تر اینکه هر دو با افتخار این هنرنمایی بیمارگونه را ضبط و راهی رسانه ها کردند.

اما این  همه خشونت و لگدمالی انسانیت از کجا می آید؟

این سوال و مورد  اخیرتر (کودکان گل فروش) را با نگار تاج الدینی جامعه شناس در میان گذاشتم.وی ضمن ابراز تاسف از وقوع این حوادث می گوید: به طور کلی کودکان‌کار و  کودکان خیابانی جزو پرخطر ترین گروه ها هستند.  این قشر به شدت در معرض  انواع آسیب ها  قرار دارند .

به گفته تاج الدینی بسیاری و یا شاید تمامی آنها بارها مورد تحقیر ،توهین وتعرض قرار گرفته اند .این کودکان انواع آزارهای جسمی، جنسی، عاطفی و روانی را تجربه  کردند، که قطعا چنین تجاربی  در آینده فرد و جامعه را دچار مشکلات زیادی خواهد کرد .

این مدرس دانشگاه افزود: بنا بر پژوهش ها  دخترانی  که در کودکی مورد آزار و بهره وری جنسی واقع شده در بزرگسالی بیشترین آمار زنان روسپی را تشکیل می دهند.

بنابراین اکثر کودکان کار و کودکان خیابانی در آینده مشغول به کارهای انحرافی خواهند شد.

وی افزود: اکنون  کودکان کار به علت  بی سرپرستی، بی هویتی و عدم حمایت قانونی حتی در خیابان های شلوغ  نیز امنیت ندارند.

تاج الدینی این کودکان را محصول تغییرات جوامع شهری ،توزیع نابرابر ثروت (فقر)، شکاف طبقاتی ، رشد مهاجرت ها و مسایل دیگر مربوط به جوامع صنعتی  میداند.

به اعتقاد وی  “فقر” بزرگ ترین عامل رشد تعداد کودکان کار است. با توجه به تهدید جامعه از سوی این مطرودین اجتماعی رسیدگی به وضعیت کودکان کار ضروری می نماید.

تاج الدینی ادامه داد: برخورد مامور شهرداری با کودکان گل فروش حاکی از وجود  بیماری و زخم های روانی در درون این فرد است. فیلیپ ساتن درنوشته ای  (2010) آورده: “افراد بی شعور آگاهانه به سایرین  آسیب رسانده و ازاحساس درد و حقارت دیگران سرشار از لذت می شوند. لذا برای لذت بیشتر سراغ افراد بی پناه و ضعیف  می روند.”

این پژوهشگر افزود: آیا اخراج  فرد خاطی کافی ست ؟  خیر هرگز. این فرد باید تحت نظر روان پزشک و مراجع قانونی قرار بگیرد.

مدیرعامل انجمن آسیب شناسی پگاه استان افزود: اگر همه ما سبک ارتباطی مقتدارانه داشته  و در مقابل تحقیر شدگی بایستیم. درون خودمان آرام تر و در کل جامعه از عزت نفس بالاتری برخوردار می شود.  (اگر کارمندی سعی بر تحقیر ما داشت، راحت نگذریم، بلکه ان رفتار را گزارش و شاکی شویم.)

همچنین ساتن در کتاب ” ورود بی شعورها ممنوع” بر لزوم انجام تست سلامت روان افراد برای استخدام تاکید کرده است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه  اتخاذ سیاست هایی مبتنی بر عدالت اجتماعی، تامین رفاه و کاهش شکاف طبقاتی از سوی دولت راهکاری برای کاهش چنین مسائلی است.  باید تمام شهروندان( افراد بی هویت، مهاجرین، بی سرپرست و….) مورد حمایت کامل قرار گیرند.  وضع قوانین حمایتی، ایجاد هویت و حس شهروندی، آموزش مهارت مقابله با آسیب به کودکان کار و حمایت از سازمان های غیردولتی حامی کودکان ضروریست.

در کناراین حوادث نا خوشایند واکنش قابل تقدیر شهردارکرمان باعث دلگرمی شد. حال که مسئولین در بالاترین رده ها به این موضوع ورود کردند، امید که حداقل این دو کودک فراموش نشده و از حداقلهایی برخوردار شوند.

و نکته پایانی، این دو همشهری خاطی نیز از کره ماه نیامدند، بلکه محصول اجتماع بوده و رفتار هر یک از ما در شکل گیری چنین شخصیت هایی بی تاثیر نیست. کاش بتوانیم اندکی مسئولانه تر رفتار کنیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23378
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.