همکاری تمام ارگان‌ها، شرط ترمیم آثار تاریخی

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تبع کل کشور با کمی بودجه دست و پنجه نرم می‌کند به همین دلیل شاید یکی از ارگان‌هایی باشد که به دنبال جذب سرمایه بخش خصوصی بوده و از آن استقبال می‌کند.
استان کرمان دارای آثار تاریخی زیادی است که هر کدام از این آثار نیازمند بودجه نه چندان کمی برای حفظ و نگهداری و مرمت هستند و با توجه به گستردگی سازمان میراث فرهنگی کشور و بودجه آن، کمی نقدینگی برای مرمت و حفظ آثار تاریخی مشهود است.
در این زمینه با محمد مهدی افضلی مسوول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان به گفت و گو نشستیم.
افضلی در ابتدا از آغوش باز سازمان خود برای به کار گیری توان بخش خصوصی در پروژه های میراث فرهنگی صحبت کرد و گفت: بودجه مرمتی سازمان میراث فرهنگی بسیار کم است و پاسخگویی تمام نیازهای مرمتی و حفاظتی آثار تاریخی کشور نیست.
به گفته وی با وجود این کمی بودجه برنامه سازمان میراث فرهنگی مرمت دو الی سه اثر در هر شهرستان است که این بستگی به کمک سایر ارگان‌های هر شهرستان دارد.میراث فرهنگی به تنهایی وظیفه مرمت آثار تاریخی را ندارد و مسوولین هر شهرستان مانند شهرداری، فرمانداری باید در این زمینه همکاری کنند. بروکراسی اداری از جمله مواردی است که داد خود مسوولان بلند مرتبه استانی از جلمه استاندار کرمان را نیز درآورده و به نوعی یکی از عوامل کندی کارها در همه زمینه ها می شود. مرمت ابنیه تاریخی نیز در پیخ و خم کارهای اداری قرار می گیرد و در نهایت بعد از کلی دوندگی یا به صورت قطره چکانی بودجه ای تزریق می شود یا به دلایلی کلا از دستور کار خارج می شود.
این مقام مسوول در سازمان میراث فرهنگی کرمان نیز پاس کاری ادارات در زمینه مرمت آثار تاریخی را یکی از دلایلی می داند که باعث شده روند مرمتی آثار تاریخی در کرمان به کندی پیش رود.

اعتبار تامین شود کار را شروع می کنیم

افضلی با اشاره به اینکه سازمان برای مرمت آثار تاریخی نیازمند کمک تمام مسوولین است گفت: اداره میراث فرهنگی در صورت تامین اعتبار توسط فرمانداری، شهرداری و سایر ارگان ها، متخصصان حوزه مرمتی را برای بررسی کار به محل مورد نظر می‌فرستد و کار مرمتی را شروع خواهد کرد.

هزینه های مرمتی بسیار زیاد هستند
مسوول روابط عمومی میراث فرهنگی استان با بیان این نکته که کرمان حدود 7 هزار اثر تاریخی و 700 اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد گفت: هزینه ها بسیار زیادتر از هزینه مرمتی یک خانه معمولی است، در مرمت آثار تاریخی باید کار دقیق و ذره به ذره انجام شود.

شرایط همکاری بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی
به گفته وی اگر ملکی در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد و متقاضی برای واگذاری به خصوصی هم داشته باشد این سازمان آمادگی خود را در این زمینه اعلام می کند ولی شرط لازم وقفی نبودن اثر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29653
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.