مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:


امسال بیش از ۴۷ هزار شغل در استان کرمان ایجاد شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: تاکنون ۴۷ هزار و ۳۱۵ شغل در استان ایجاد شده و ۱۰۲ درصد تعهد شغل کرمان در سال جاری عملیاتی شده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از تسنیم،مجتبی مصباح مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به وضعیت اشتغال استان کرمان، اظهار داشت: اشتغال فعالیتی است که در قبال انجام آن فرد به یک درآمدی می‌رسد که به دو دسته‌بندی کامل و ناقص تقسیم می‌شود و در این دسته‌بندی اشتغالی که در آن فرد زیر 44 ساعت در هفته کار کند، اشتغال ناقص محسوب می‌شود، اما در همین موارد هم با ساعات کاری کم و اشتغال ناقص افرادی را داریم که درآمد خوبی دارند.

او با بیان اینکه در استان کرمان در حوزه اشتغال دائم رتبه سوم کشوری را در بین سایر استان‌ها داریم، ادامه داد: کرمان یک استان صنعتی، معدنی و کشاورزی است که در هر سه حوزه آن در استان اشتغال دائم وجود دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه در کشور ما اشتغال به صورت تسهیلات محور جاافتاده است و فرد در اشتغال اولین خواسته‌ای که از حاکمیت دارد این است که تسهیلاتی در اختیار او گذاشته شود، گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در اختیار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و حمایتی قرار داده شده که در اختیار متقاضیان اشتغال‌زایی قرار دهند.

او با بیان اینکه رویکرد دولت در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ ایجاد اشتغال پایدار و دائم است، افزود: تسهیلاتی داریم که برای احیای واحد‌های تولیدی راکد پرداخت می‌شود و در این حوزه طرح‌هایی شناسایی شده که تسهیلات به آنها پرداخت شده و بخشی در حال پرداخت است.

مصباح با اشاره به اینکه برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به آنها پرداخت می‌شود، ادامه داد: تاکنون مبلغ ۷۹۱ میلیارد تومان برای بیش از ۴ هزار طرح در استان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده است.

او با بیان اینکه تسهیلات اشتغال خانگی نیز داریم که به متقاضیان پرداخت می‌شود، گفت: در سال جاری در این حوزه ۱۵۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و اعتبارات امسال ۸۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه بررسی میدانی انجام شده در مورد این موضوع که چرا برخی طرح‌ها در اشتغال خانگی دوام ندارد و مشکل اصلی آنها در فروش محصولات تولید شده است، بیان کرد: برای حل این مشکل بازار مجازی و حقیقی در حال راه‌اندازی است که تمام فعالان حوزه اشتغال خانگی بتوانند در این بازار محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند.

او با بیان اینکه مهارت آموزی پایه اشتغال پایدار است و پایداری شغل به مهارت افراد بستگی دارد، افزود: متأسفانه در برخی مشاغل نبود کارگر ماهر داریم و برای تامین نیاز این مشاغل از استان‌های دیگر نیرو به کرمان می‌آید.

مصباح با اشاره به اینکه سامانه رصد اشتغال برای ارزیابی ایجاد اشتغال انجام شده راه‌اندازی شده است، گفت: استان کرمان در نرخ بیکاری به عدد تک رقمی رسیده است؛ امسال تعهد اشتغال استان کرمان ۴۶ هزار و ۱۴۸ شغل بوده است و تاکنون ۴۷ هزار و ۳۱۵ شغل ایجاد شده است.

او با بیان اینکه تاکنون ۱۰۲ درصد تعهد شغل استان عملیاتی شده است و در سامانه رصد اشتغال ثبت و ضبط شده است، افزود: صحت سنجی اشتغالی که ایجاد می‌شود در حال انجام است و از طریق سامانه رصد اشتغال انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه افرادی که جویای کار هستند اگر مهارت داشته باشند، قطعاً زودتر جذب بازار کار می‌شوند، بیان کرد: سامانه جست‌وجوی شغل نیز راه‌اندازی شده که افراد می‌توانند اطلاعات خود را در آن ثبت کنند و کارفرمایان نیز از طریق این سامانه می‌توانند نیروی خود را پیدا کنند.

او با بیان اینکه ۲۵ کاریابی در استان کرمان داشتیم که تعداد آن‌ها در این دولت به ۵۷ کاریابی در سطح استان کرمان رسیده است، گفت: ۱۷ مرکز کارآفرینی نیز در سطح استان کرمان داریم که دو مرکز در سطح کشور رتبه برتر را کسب کردند.

مصباح با اشاره به اینکه بسیاری از کارگاه‌ها در استان کرمان داریم که نیروی کار نیاز دارند، اما افراد تمایلی برای کار در این کارگاه‌ها ندارند، افزود: به این دلیل اتباع خارجی در این کارگاه‌ها مشغول به‌کار می‌شوند.

او با بیان اینکه فرهنگ کار باید در استان کرمان تغییر کند و خانواده‌ها باید بدانند که اشتغال فقط به پشت‌میزنشینی نیست، ادامه داد: جامعه به شغل‌های زیادی نیاز دارد و این گونه نیست که افراد همه بتوانند پزشک و مهندس شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114209
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.