۳ هزار کرمانی واکسن کوبایی دریافت می‌کنند| اجباری برای تزریق نیست

قرار است در استان کرمان سه هزار نفر در فاز سوم واکسن مشترک ایران-کوبا شرکت کنند. به گفته استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نتایج این واکسن در فازهای قبل امیدوارکننده‌ بوده است.

واکسن کرونای «کنژوگه» که توسط انستیتو فینالی کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است، اکنون بعد از گذراندن موفق فاز ۱ و ۲ ،وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده تا پس از تایید نهایی، در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

در حال حاضر، کارآزمایی بالینی فاز ۳ این واکسن بر روی جمعیت حدود ۲۴ هزار نفر در ایران و جمعیت ۴۴ هزار نفر در کوبا انجام می‌شود.

در کرمان افرادی که این واکسن را در این مرحله تزریق می‌کنند ۳ هزار نفر هستند.

این خبر را دکتر نخعی مشاور ارشد رییس علوم پزشکی کرمان در نشست خبری امروز دوشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۰ داد.

به گفته او هیچ اجباری در هیچ یک از مراحل این آزمایشات نیست و کسانی که علاقه‌مند هستند، باید در رده‌ی سنی 18 تا 80 سال باشند.

رضایت آگاهانه از شروط تزریق واکسن است

نخعی می‌گوید افراد داوطلب برای ثبت نام ابتدا به سایت www.pasteurcovac.ir مراجعه کرده و سوالاتی را که مطرح شده پاسخ می‌دهند.

وقتی واکسن معمول را در کشور بخواهید دریافت کنید نیاز به این رضایت نیست ولی چون این واکسن هنوز قطعیت کامل پیدا نکرده، بنابراین از فرد رضایت می‌گیرند.

به گفته این استاد دانشگاه بعد از نهایی شدن نام‌نویسی، به فرد زمان و تاریخ مراجعه اعلام می‌شود که باید به مرکز تحقیقات دانشگاه علوم‌پزشکی واقع در شهر کرمان، حدفاصل چهارراه فرهنگیان و امیرکبیر، مراجعه کند. در تمام مراحلی که طی می‌شود اگر فرد سوال داشته باشد از طریق شماره‌ی 3750 از تلفن ثابت یا 0343750 تلفن همراه می‌تواند آن را مطرح کند.

 خودم و همسرم برای شرکت در آزمایش ثبت‌نام کردیم 

دکتر نخعی می‌گوید که خودش و همسرش هم برای دریافت واکسن فوق نام‌نویسی کرده‌اند، و معتقد است که نباید فکر کنیم موش آزمایشگاهی هستیم بلکه انجام آزمایشات یک واکسن، فرصتی برای کرمان است.

چرا در کرمان؟

 قرار است این واکسیناسیون در ۸ استان ایران اجرا شود. اینکه چرا کرمان هم در این قرار دارد را دکتر نخعی این‌گونه پاسخ می‌دهد:

اینکه چرا کرمان انتخاب شده، دلیل دو طرفه دارد. شهرهایی که زیرساخت‌های بهداشتی و علمی و فنی خوب و همکاری بهتری دارند معمولا انتخاب می‌شود. اجباری نبوده که کرمان هم در آزمایشات باشد اما وقتی که این موضوع پیشنهاد شد، ما استقبال کردیم

به گفته او سه هزار نفر از کسانی که ساکن شهر کرمان یا شهرهای اطراف مثل ماهان و دیگر شهرهای شهرستان کرمان هستند می‌توانند برای واکسن اسم بنویسند.

نخعی اضافه می‌کند: سه روزی است که فراخوان اعلام شده و در حالی که تبلیغات گسترده‌ای نشده است. تا صبح دوشنبه، 810 نفر داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند.

مهاجران افغانستانی نمی‌توانند در این تحقیق شرکت کنند

به گفته نخعی در توافقاتی که بین ایران و کوبا بوده، یکی از ملاک‌ها این است که افراد داوطلب تابعیت ایرانی داشته باشند.

او افزود: امیدوارم این واکسن به تولید انبوه برسد و این مهاجران هم بتوانند از آن استفاده کنند.

مشاور رییس علوم پزشکی کرمان این را هم گفت که چنانچه نتایج فاز سوم نیز امیدبخش بود، از نیمه‌ی دوم تابستان، پیش‌بینی می‌شود که این واکسن بتواند تاییدیه‌های نهایی را بگیرد و وارد فاز تولید انبوه شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69405
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.