رییس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان:


سازه‌های کشف شده در فهرج کاربرد مسکونی داشته‌اند

رییس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص ویدئو منتشر شده از پایگاه خبری کرمان‌نو مبنی بر کشف معبد ۲ هزار ساله در شهرستان فهرج، اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد سازه‌های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته و ادعای وجود معبد در این مکان درست نیست و به‌زودی از این منطقه و سازه مذکور بازدید می‌شود تا پس از بررسی دقیق‌تر و بیشتر کاربرد این فضا بهتر مشخص شود.

به گزارش کرمان‌نو رضا ریاحیان رییس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: شواهد نشان می‌دهد سازه‌های کشف شده در بستر رودخانه فهرج کاربرد مسکونی داشته و ادعای وجود معبد در این مکان درست نیست.

وی با اشاره به بافت روستای تاریخی میمند شهربابک (واقع در شمال غرب مرکز استان کرمان) تصریح کرد: این نوع بناها که نمونه مشابه آن را در فیلم پخش شده می‌بینیم در نقاط مختلف استان کرمان وجود دارد و این سازها در دل صخره‌ها و کوه‌ها ساخته شده‌اند که بیشتر جنبه مسکونی داشته است.

ریاحیان تصریح کرد: اغلب بناهایی مانند آتشکده، معبد یا مسجد در دل روستاها قرار گرفته‌اند، اما چنین بنایی در حاشیه رودخانه خشکی در شهرستان فهرج، کاربردی برای سکونت افراد داشته است.

رییس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی کرمان اظهار داشت: طبق شواهدی که بر دیواره‌های این اتاق در فیلم مشاهده می‌کنیم، توده‌های سیاهی بر دیواره نشسته که نشان می‌دهد به عنوان آشپزخانه از آن استفاده شده است و این مساله در سازهای دست‌کند روستای میمند هم قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه فضای معابد با فضای مسکونی تفاوت دارد افزود: کاربری این فضای مسکونی به صورت موقت بوده است و کسانی که از این محل در قدیم استفاده می‌کردند مدت کوتاهی مثلا ۲ ماه از تابستان یا زمستان را به دلیل خنک بودن یا گرم بودن داخل فضای سازه نسبت به بیرون، از آن مورد استفاده قرار می‌داده‌اند.

ریاحیان خاطر نشان کرد: نمونه چنین فضاهایی را در روستاهای اطراف زرند، کرمان و شهداد نیز شاهد هستیم که مردم قبلا مدت کوتاهی در آنها سکونت داشته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه این سازه چه زمانی کشف شده نیز گفت: قسمتی از سازه‌های ساخته شده باستانی که در فیلم به آن اشاره می‌شود، قبلا کشف شده بودند و احتمال دارد بخش‌های دیگری نیز کشف شده باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

رییس حوزه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی کرمان تصریح کرد: به‌زودی از این منطقه و سازه مذکور بازدید می‌شود تا پس از بررسی دقیق‌تر و بیشتر کاربرد این فضا بهتر مشخص شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=105541
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.