میراث‌فرهنگی کرمان:


هنرمندان صنایع‌دستی کرمان مهلت دریافت مُهر اصالت را از دست ندهند

میراث‌فرهنگی کرمان با اشاره به برگزاری داوری مهر اصالت اعلام کرد: هنرمندان صنایع‌دستی استان از امروز هشتم تا ۱۸ آذرماه جاری مهلت دارند آثار هنری خود را برای دریافت مهر اصالت به معاونت صنایع‌دستی این اداره کل ارسال کنند.

 به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا ۷۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی در قالب ۱۰۰ رشته در استان کرمان به‌صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

 آن‌طور که معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اعلام کرده، داوری مهر اصالت علاوه بر ارتقا و بهبود کیفی محصولات تولیدی به ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران و هنرمندان نیز کمک می‌کند.

 کاظم حسین‌زاده اظهار داشت: تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب و معرفی آثار برگزیده، ایجاد انگیزه و بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت‌ها در تولید صنایع‌دستی از دیگر اهداف این رویداد ملی است که هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود.

 شرایط دریافت مهر اصالت

 معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به انتشار فراخوان داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲ و شرایط شرکت هنرمندان در این دوره اشاره و بیان کرد: استفاده از مواد مصرفی مرغوب در تولید، حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید، توجه به کیفیت مطلوب اثر در فرایند تولید و محصول نهایی و رعایت طراحی مناسب و اصولی از ضوابط اولیه راهیابی آثار به هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی است.

او بیان کرد: شرکت در این فراخوان برای تمامی تولیدکنندگان انفرادی و کارگاهی صنایع‌دستی دارای مجوز یا فاقد مجوز که تولیدات قابل‌تکثیر داشته باشند مجاز است و اخذ تأییدیه فعالیت برای افراد حقیقی و اخذ مجوز ثبت کارگاه برای اشخاص حقوقی از معاونت صنایع‌دستی استان الزامی است.

 حسین‌زاده خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی برای کسب اطلاعات بیشتر به معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمان واقع در اداره کل (بلوار جمهوری نبش سه‌راه هوانیروز) مراجعه و طبق شرایط و ضوابط بر اساس دستورالعمل وزارت میراث‌فرهنگی نسبت به تحویل آثار برای شرکت در داوری مهر اصالت ملی اقدام کنند.

 استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم‌های متفاوت دارای صنایع‌دستی متنوع، مشهور و پرآوازه‌ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

 روستای دارستان در شهرستان سیرجان به‌واسطه تولید گلیم شیرکی پیچ به‌عنوان شهر جهانی گلیم ثبت شده و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع‌دستی قرار دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111715
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.