موقتی بودن کمبود انسولین قلمی در داروخانه‌های استان

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه کمبود انسولین در استان کرمان تنها مربوط به انسولین قلمی است، گفت: تا پایان سال کشور از واردات انسولین قلمی بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، در این روز‌های سخت کرونایی خرید دارو برای برخی بیماران به یک مشکل اساسی تبدیل شده و گرفتاری ‌ها و معضلات خاص خود را دارد؛ کمبود دارو در این روزها باعث شده که بیماران برای تهیه داروی‌های ضروریشان از این داروخانه به آن داروخانه بروند و گاهی مجبورند داروی مورد نیاز خود را به هر قیمتی و از جا که بتوانند تهیه کنند.

انسولین یکی از مهم‌ترین داروهایی است که کمبود آن صدای اعتراض خیلی از بیماران دیابتی را درآورده و بیماران دیابتی مجبورند برای تأمین داروهای مورد نیاز خود به هر دری بزنند.

انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های تنظیم کننده قند خون “گلوکز” است که برای انجام سوخت و ساز بدن انتقال دهنده‌های گلوکز را در بافت‌های حساس به انسولین فعال می‌سازد .

تحریم‌های ظالمانه غرب تاثیرات متعددی در حوزه‌های مختلف گذاشته اما تحریم دارویی به مراتب سخت‌تر است چراکه سلامت و جان انسان‌ها را نشانه گرفته و مقابل داروخانه‌های سطح شهر کرمان که بروی افراد زیادی را می‌بینی که نسخه بدست به دنبال داروهایی می‌گردند که در داروخانه‌ها یا یافت نمی‌شود و یا به سختی می ‌توان آن را پیدا کرد.

علی اسدی‌پور معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه انسولین یک داروی حیاتی برای بیماران دیابتی است اظهار داشت: کمبود انسولین در استان کرمان نداریم بلکه انسولین‌‌های قلمی خارجی در بازار کم است.

وی با بیان اینکه ما دو مدل انسولین داریم گفت: یک مدل همان انسولین ‌های قدیمی هستند که با سرنگ تزریق می‌شوند که به میزان کافی داریم و مردم می‌‌توانند از آن‌‌ها استفاده کنند .

انسولین‌های تزریقی به مقدار کافی در همه داروخانه‌ها وجود دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه کارخانجات تولید داروی ما در داخل کشور انسولین‌های تزریقی را تولید می‌کنند و هیچ وقت مشکلی از این بابت در کشور نبوده افزود: این مدل دارو به مقدار کافی در همه داروخانه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه نوع دیگری از انسولین، انسولین‌های قلمی هستند که تزریق آنها ساده‌تر است گفت: به دلیل تحریم‌ها مدتی است که واردات این نوع انسولین با مشکل مواجه شده است.

اسدی ‌پور با تأیید کمبود انسولین قلمی در داروخانه‌ها گفت: البته این کمبود موقتی است و ممکن است چند روزی در سطح داروخانه‌ها انسولین‌های قلمی کم شود اما پی از چند روز دوباره در توزیع آن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در داروخانه شماره 1 دانشگاه داروسازی در کلینیک بعثت مدل‌های مختلف انسولین قلمی وجود دارد افزود: بیماران می‌توانند برای دریافت سهمیه خود به این داروخانه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه پس از تأیید سازمان‌های بیمه‌گر سهمیه انسولین برای بیماران دیابتی در پرونده آنها منظور می‌شود گفت: این بیماران با نسخه پزشک می‌توانند با مراجعه به داروخانه سهمیه ماهانه انسولین خود را دریافت کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیماران دیابتی که بیمه نیستند باید از معاونت غذا و دارو حواله دریافت کنند افزود: حداکثر تا پایان سال کشور از واردات انسولین قلمی بی‌نیاز شده و دیگر بیماران دغدغه تأمین انسولین ندارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60166
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.