ترکش‌های سویه جدید به جان کرمان افتاد


افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی بستری‌شدگان کرونا

برخلاف موج‌های قبلی که از تهران آغاز و بعد به سمت شرق کشور کشیده می‌شد، این زیرسویه امیکرون، از مرکز کشور شروع شده و حالا ترکش‌هایش به کرمان رسیده. این هفته ۱۲ شهر استان در وضعیت نسبتا پر خطر قرار گرفتند و طبق گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعداد مریض‌های بستری نسبت به بهمن‌ماه ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته.

به گزارش کرمان‌نو، افزایش موارد بستری از هفته دوم اسفند آغاز شده، رشدی که خوشبختانه خودش را در موراد فوتی نشان نداده و عدد فوتی تاکنون ۶ مورد است که یک مورد کمتر از ماه قبل است. با وجود رشد ۵۰ درصدی بستری سعید صحبتی در گفت‌وگو با «کرمان‌نو» مدعی است که نمی‌توان روی این افزایش نام موج جدید را گذاشت. او در این رابطه می‌گوید: « این افزایش یک خیز نسبی است و الان با اینکه چند هفته از افزایش موارد گذشته هنوز تعداد موارد بستری آنقدر نبوده و مریض‌ها عمدتا حال بد ندارند و در آی، سی، یو بیشتر از یکی الی دو مریض نداریم که بد حال باشند.»
طبق گفته صحبتی این زیرسویه علائم متفاوت‌تری ندارد اما علائم گوارشی شامل اسهال و استفراغ در ۲۰ درصد موارد دیده می‌شود. خصوصا اگر فرد مبتلا کودک باشد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، می‌گوید در کودکان مبتلا به کرونا علائم گوارشی بیشتر از بزرگسالان دیده شده است. تفاوت این زیرسویه امیکرون با موج‌های قبلی کرونا از نگاه سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی بیشتر از علائم در خفیف بودن آن است: « شدت علائمش خفیف و شبیه سرماخوردگی است با سرفه و گلودرد و آبریزش بینی و دوم اینکه سرعت انتشارش زیاد است و برای همین است در اکثر بیمارستان‌ها و خانه‌ها یکسری افراد داریم که علامت‌دار هستند ولی حالشان انقدر بد نیست.»
دوره درمان کرونا در این زیرسویه ۵ روز است، البته آنطور که صحبتی توضیح‌ می‌دهد این دوره تنها در صورتی است که فرد بیماری زمینه‌ای نداشته و سنش کمتر از ۶۰ سال باشد. در غیر این صورت ممکن است طول دوره درمان تا هفته‌ها طول بکشد. به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این زیر سویه برای بیماران سرپایی نیز داروی خاصی ندراد و صحبتی صرفا توصیه به مصرف دمنوش و استراحت برای بیماران علامت دار می‌کندو مصرف دیفن هیدرامین در صورت گلودرد و تب ‌بر در صورت داشتن تب.
توصیه دانشگاه علوم پزشکی استفاده هم‌استانی‌ها از دز یادآرو کرونا است و صحبتی تاکید دارد که هر فردی که از دز قبلی واکسن او ۶ ماه گذشته است، واکسن یادآور را تزریق کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=102390
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.