نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا؛


ایران و قطر؛ هر ۲ به دنبال شکستن طلسم‌های چندین و چند ساله

ایران و قطر درحالی به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ راه‌یافتند که ایران به دنبال اولین صعود به فینال از سال ۱۹۷۶ است و قطر به‌دنبال شکست ایران پس از ۱۴ سال است. برنده این بازی به فینال رقابت‌ها می‌رسد.

به گزارش کرمان‌نو، با پایان دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چهره چهار تیم پایانی این رقابت‌ها مشخص شد. تیم‌های ملی ایران، اردن، کره جنوبی و قطر چهارتیمی هستند که حالا شانس قهرمانی در این جام را دارند. مهم‌ترین تقابل اما برای ما ایرانی‌ها جایی است که به مصاف قطر رقیب دوست‌داشتنی می‌رویم. حالا چرا دوست‌داشتنی! ادامه گزارش می‌تواند پاسخ این سؤال را بدهد.

تقابل‌های ایران و قطر؛ برگ برنده ایرانی‌ها

از آخرین برد قطر برابر تیم ملی ایران بیش از ۱۴ سال می‌گذرد این برد به سال ۱۳۸۸ و مسابقات چهارجانبه که میزبانی‌اش برعهده قطر بود، برمی‌گردد. قطر در آن مسابقه با نتیجه ۳ بر ۲ پیروز شد. دو برد دیگر قطر هم مربوط به سال‌های ۷۶ و ۸۰ است.

از ۲۴ بازی رودرروی ۲ تیم ۱۶ پیروزی برای ایران و ۳ پیروزی برای قطر و ۵ بازی نیز به‌تساوی رسیده است. ایرانی‌ها ۴۱ گل وارد دروازه قطری‌ها کردند و در مقابل قطر ۱۶ بار موفق شده به ایران گل بزند.

این آمار عملکرد خوب تیم ایران را در بازی‌های رودررو نشان می‎دهد.

اولین دیدار تاریخ دو تیم در یازدهم آذر ۱۳۶۷ در دوحه قطر در چارچوب بازی‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد. تیم ملی با گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، دو بر صفر در آن بازی به برتری رسید.

بهترین برد ایران در برابر قطر با نتیجه شش بر یک در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۸ به‌دست‌آمده و بهترین برد قطر در برابر ایران پیروزی دو بر صفر در سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بود که مانع از صعود مستقیم ایران به جام جهانی شد.

دو تیم در طول تاریخ جام ملت‌های آسیا نیز تاکنون دو بار به مصاف هم رفته‌اند که هر دو در مرحله گروهی بوده و با برتری ایران به پایان رسیده است. (دو بر صفر ۱۹۸۸)، (یک بر صفر ۲۰۱۵).

علی دایی با چهار گل و علیرضا واحدی نیک‌بخت با سه گل بهترین گلزنان ایرانی تقابل دو تیم هستند و محمد سالم العنزی، ولید حمزه و مجید حسن هر کدام با دو گل زده بهترین گلزنان قطر در رویارویی با تیم‌ملی هستند.

باتوجه‌به رکورد خوب ایران و ۱۴ سال نباختن در برابر قطر حالا باید دید آیا این طلسم طولانی ادامه خواهد داشت یا می‌شکند؟

14020725001001 Test PhotoN

مسیر ۲ تیم ایران و قطر تا نیمه‌نهایی

ایران در دو دیدار سخت، توانست سوریه را در ضربات پنالتی شکست دهد و در ادامه از سد ژاپن عبور کند. تیم ملی در یک‌چهارم به میزبان این رقابت‌ها یعنی قطر خورد. ایران با پیروزی در روز چهارشنبه به اولین فینال جام ملت‌های آسیا از سال ۱۹۷۶ راه خواهد یافت. ایران هر بار که به فینال رسیده است توانسته قهرمان شود؛ ولی تیم ملی در شش بازی آخرش در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها شکست‌خورده است.

قطر اما با پیروزی در برابر ازبکستان قهرمان دوره قبل در ضربات پنالتی پای به این مسابقه گذاشت و با پیروزی در برابر ایران در بازی چهارشنبه‌شب می‌تواند سومین کشوری باشد که در قرن فعلی به دو فینال پیاپی جام ملت‌های آسیا راه پیدا می‌کند. قطر که در دور گروهی دروازه‌اش را بسته نگه داشت، در هر دو دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی و یک‌چهارم نهایی دروازه‌اش باز شد. عنابی‌ها در ۱۲ بازی متوالی در جام ملت‌های آسیا شکست نخورده‌اند.

اگرچه روی کاغذ و با اعداد و ارقام شانس ایران خیلی بیشتر است؛ اما جو حاکم بر ورزشگاه، شرایط میزبانی و خیلی موارد دیگر کفه ترازو را به سمت قطری‌ها سنگین می‌کند.

ztd1nlvh

همه چیز علیه قلعه‌نویی و شاگردانش

از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که قطر به‌مراتب بیشتر از تیم ژاپن، ایران را اذیت خواهد کرد. این بازی یکی از حساس‌ترین مسابقات تیم ملی فوتبال ایران است؛ دیداری که می‌تواند صعود به فینال جام ملت‌های آسیا را در پی داشته باشد.

در دوره‌های مختلف جام ملت‌های آسیا، تیم ملی بارها تا آستانه صعود به فینال و حتی قهرمانی پیش رفت؛ اما در نهایت حذف شد.

باتوجه‌به اینکه قطر در بازی با ایران از امتیاز میزبانی برخوردار است قطعاً داوری به سود این تیم خواهد بود. بعید نیست VAR هم به ضرر تیم ملی کشورمان عمل کند. مدافعان تیم ملی باید مراقب خطاها در محوطه جریمه باشند. در همین ۵ بازی که تیم ملی در جام ملت‌ها به میدان رفته ۲ پنالتی به ضرر ما گرفته شده و این می‌تواند خطرناک باشد.

حتی در آخرین اخبار گفته می‌شود تنها ۸ درصد ظرفیت ورزشگاه الثمامه برای ایرانیان است. این ورزشگاه ظرفیت ۴۴ هزار و ۴۰۰ نفری دارد و سهم ایرانیان حدود ۳ هزار و ۵۵۲ نفر است و قطر با استفاده از امتیاز میزبانی بدون شک جو بدی را برای شاگردان قلعه‎نویی رقم خواهد شد.

ارزش قیمتی بازیکنان ۲ تیم؛ ایران ۳/۲۵ برابر قطر 

شاید برای شما هم عجیب باشه که بدونید تیم قطر اگرچه لیگ بسیار گرانی داره اما تیم ملی به نسب ارزانی را در اختیار دارد. طبق آخرین اطلاعات موجود در سایت «ترانسفر مارکت» ارزش‌گذاری این تیم حدود ۱۶ میلیون یورو است. این تیم نهمین تیم گران جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ است.

اما تیم ایران با ۵۲ میلیون یورو سومین تیم گران جام ملیت‌های آسیا ۲۰۲۳ است.

از لحاظ ارزشی ایران ۳/۲۵ برابر قطر است.

دلیل این موضوع هم واضح است؛ ایران لژیونرهای گران‌قیمتی مانند مهدی طارمی و سردار آزمون را دارد که در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند.

jps2spc1

مهدی طارمی باارزش ۱۲ میلیون یورو گران‌قیمت‌ترین بازیکن ایران در این جام است. بعد از او سردار آزمون با ۱۰ میلیون یورو، علیرضا جهان‌بخش با ۳.۷ میلیون یورو، سامان قدوس با ۲ میلیون یورو و سیدمجید حسینی نیز باارزش ۲.۸ میلیون یورو بازیکنان بالای ۲ میلیون یورویی تیم ملی ایران هستند.

همین موضوع به‌طور کامل بیانگر اعتبار و ارزش تیم ملی ایران که به‌واسطه بازیکنان ایجاد شده است.

بازی روز چهارشنبه برای ایران بازی حساسی است در صورت پیروزی برابر میزبان این دوره از مسابقات، تیم ملی ایران به فینال مسابقات راه پیدا می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114949
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.