شهردار کرمان از اعلام فراخوان برای طراحی جدید میدان «آزادی» خبر داد


مداخله قبلی در میدان آزادی مساله ترافیک را حل نکرده است

شهردار کرمان، از تنظیم و اعلام فراخوان برای طراحی جدید میدان «آزادی» با هدف روان‌سازی وضعیت ترافیکی، بهسازی وضعیت بصری و زنده‌کردن خاطره جمعی مردم از مفهوم آزادی و مقاومت، از طریق تعامل با استادان دانشگاه و کارشناسان خبره حوزه معماری و شهرسازی، خبر داد و محمدرضا کمساری، بازطراحی و اجرای کامل پروژه میدان آزادی را به‌صورت کامل، نیازمند اعتباری در حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان دانست

به گزارش کرمان‌نو و به نقل از کرنا، سعید شعرباف، در نشست که با پیگیری مدیریت مطالعات فنی، عمرانی و ترافیک شهری شهرداری و حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر، معاون شهردار و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره حوزه معماری و شهرسازی، به‌منظور هم‌اندیشی درباره محتوای فراخوان طراحی میدان آزادی برگزار شد، بر توجه به مفهوم میدان، تاکید کرد و گفت: سابقه شهرسازی و نقش ترافیکی میدان آزادی در شهر کرمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

او، بعضی میدان‌ها را به‌دلیل امکان تجمع مردمی و ظرفیت پیاده‌مداری، دارای نقش اجتماعی دانست و ادامه داد: متاسفانه اتفاق و مداخله ترافیکی در طراحی میدان آزادی در سال ۹۵، نه‌تنها مساله ترافیک را حل نکرده، بلکه بر معضلات ترافیکی اطراف آن افزوده است.

شهردار کرمان، افزود: میدان آزادی با طرح موجود، کاربری مردمی ندارد و تبدیل به نقطه اجبار شده است.

او تصريح کرد: زیرگذر آزادی در حداقل شرایط ممکن باید بلوار جمهوری را به  شریعتی متصل می‌کرد و بعضی از تعریض‌ها در کنار آن اجرا می‌شد.

شعرباف، با بیان اینکه در حال‌حاضر، از لحاظ شهرسازی و ترافیکی با یک موجود ناقص‌الخلقه‌ مواجه هستیم، افزود: در‌ هرحال نقش خودرو در شهر، قابل حذف نیست و روزبه‌روز پررنگ‌تر هم می‌شود؛ اما با اجرای مسیر شرقی‌غربی بلوار «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» به‌عنوان مسیر موازی بلوار «جمهوری‌اسلامی»، ترافیک به خیابان «بهمنیار» و فضای میدان «آزادی» می‌آید.

او یادآور شد: این وضعیت به این معناست که فضای ترافیکی و حضور ماشین در این میدان رو به گسترش است؛ بنابراین، در طراحی آن، فضای زیرگذر نیز باید مدنظر قرار گیرد.

شعرباف، با اشاره به اینکه میدان «آزادی» با مفهوم آزادی، رقم خورده است، ادامه داد: میدان آزادی کرمان، مفهوم مقاومت را نیز، در خود جای داده است؛ میدان آزادی همچنین، با مفهوم آزادی، زیبایی، گشودگی و فضای سبز عجین شده است.

او بیان کرد: در اعلام فراخوان برای طراحی میدان آزادی، تنها یک تک اِلِمان منظور نیست؛ بلکه هدف این است که کل سیستم باید باز طراحی شود و در طراحی کلی، مسیر عبور و مرور، جداره‌ها و ترافیک درنظر گرفته شود.

شهردار کرمان، بر حضور مردم و رویدادهای مردمی، در طراحی میدان آزادی تاکید کرد و افزود: تصمیم شورای شهر و شهرداری کرمان، هر دو مبتنی بر اجرای یک پروژه عمیق در خور شهر و شهروندان کرمان است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با تاکید بر اینکه این دوره از شورای اسلامی شهر، هیچ‌گاه موافق انجام کارهای مقطعی و کوتاه‌مدت نبوده است، ادامه داد: هرچند گفته‌های کارشناسان درخصوص دیده‌شدن طرح میدان آزادی در چند پروژه به‌صورت بلند‌مدت، صحیح است، اما نباید شامل مرور زمان، و به‌دست فراموشی سپرده شود.

محمدرضا کمساری، بازطراحی و اجرای کامل پروژه میدان آزادی را به‌صورت کامل، نیازمند اعتباری در حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم در حد بضاعت فعلی شهر نیست؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود به‌صورت فازبه‌فاز، اجرا شود.

او از «گردشگری مقاومت» به‌عنوان محور میدان آزادی، و موضوع مدنظر شورای اسلامی شهر، یاد کرد و خاطرنشان کرد: از اساتید حوزه معماری و شهرسازی می‌خواهم که ملاحظات مدنظر خود را اعلام کنند و قبل از اینکه این اقدام مشمول زمان شود، آن را  به نتیجه برسانند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، ادامه داد: نتیجه این هم‌اندیشی، می‌تواند به‌صورت گام‌به‌گام در دوره‌های مختلف انجام شود؛ تا بتوانیم با درنظر گرفتن زیست‌بوم شهر کرمان، کاری ماندگار برای شهروندان کرمانی، انجام دهیم.

در ادامه منصور ایرانمنش، رئیس کمیسون عمران و شهرسازی شورای اسلامي شهر کرمان نیز، ضمن تشکر از دغدغه شهردار کرمان برای بهسازی وضعیت میدان آزادی، گفت: فضای سبز میدان آزادی به‌خاطر سازه زیر‌ساخت آن در خطر است و باید در طراحی جدید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

محمدامین شمسی، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، گفت: نظر جمعی اعضای شورای شهر، تمرکز بر میدان آزادی، به‌عنوان یک کل واحد و بزرگ است و تنها طراحی المان مدنظر نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری کرمان، استفاده از نظرات کارشناسان را برای اجرای شیوه درست، تحسین و به آغاز اجرای مطالعات طرح جامع ترافیک از سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

وحید خلیفه، از فرایند تحلیل آمارها در حوزه ترافیک میدان آزادی به‌منظور ساماندهی به آن خبر داد و تشکیل تیم شهرسازی و ترافیکی را برای حل معضل میدان آزادی، مهم دانست و افزود: علم جدید نگاه انسان‌محور را به خودرو محور ترجیح می‌دهد و در مطالعات ترافیکی به این موضوع نگاه ویژه‌ای شده است.

در ادامه این جلسه، کارشناسان و اساتید دانشگاه حوزه معماری و شهرسازی نقطه‌نظرات خود را درخصوص طراحی میدان آزادی با درنظر گرفتن وضعیت موجود مطرح کردند که ازجمله آن می‌توان به طراحی میدان در سه سطح ترافیکی، یادمانی و پیاده‌راه اشاره کرد.

تعریف و آنالیز نقشه شهر کرمان و سپردن آن به مشاور متخصص و انجام مطالعات جامع قبل از اجرا نیز ازجمله نقطه‌نظرات مطرح ازسوی کارشناسان قبل از اعلام فراخوان بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=112249
6 نظرات
  1. بهناز می گوید

    یعنی مشکل ترافیک بیشتر شد وکمتر نشد،دوتا مسیر کم تردد رو به هم وصل کردن و دوتا نسیر پرتردد رو کنارگذاشتن،مغازه دارهارو بیچاره کردن ،کلا هر فکری تو کرمان جهت کاهش ترافیک شده،صد درصد ترافیک رو افزایش داده،کاش میدونستم این نخبگان کی هستن

  2. محمد افضلی می گوید

    به نظر من نه تنها میدان آزادی بلکه تمام نقاط شهر کرمان از نظر ترافیکی مشکل دارد نمونه اش
    خیابان قدس به طرف چهار راه کاظمی نباید یکطرفه باشد که بار ترافیکی چهار راه بیمارستان باهنر زیاد باشد درباره کل شهر باید فکر اساسی شود باتشکر

  3. مهدی می گوید

    خواست مردم ورود قوهٔ قضائیه به این مسئله و حسابرسی شفاف از کارفرما و پیمانکاری است که میلیاردها تومان پول بیت المال را هدر دادند.مابقی بازی با کلمات است

  4. حسین می گوید

    این همه پول زبون بسته رو خرج میدان آزادی میخواهی بکنی؟ادم باسواد تنها راه نجات ترافیک کرمان مترو هست ،این طرح های ابدوخیاری فقط تلف کردن بیت المال است و بس.

  5. مسلم می گوید

    چقدر سال۹۵ هزینه کردند،این همه هزینه بیخودی .فقط چسبیدن به میدان ازادی،بقیه شهر انگار هیچی،انگار اصلا وجود ندارن،

  6. حسین می گوید

    اگر سواد داشتن که این حیف و میلها رو نمیکردن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.