هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای پایه‌ها در طول یک فصل؛


مدیر آکادمی گل‌گهر: ۱۵ بازیکن در لیگ‌های مختلف فوتبال معرفی کردیم

مدیر آکادمی گل‌گهر معتقد است با توجه به اینکه حداقل ۱۰-۱۵ میلیارد تومان برای جابه‌جایی هر بازیکن در لیگ برتر هزینه می‌شود ۱۰ میلیارد تومان در بحث پایه هزینه زیادی نیست.

به گزارش کرمان‌نو، باشگاه‌های صنعتی مانند گل‌گهر و مس در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، هزینه‌هایی را صرف ورزش و به‌خصوص فوتبال می‌کنند و در همین ارتباط ساخت آکادمی برای آموزش در رده پایه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما سوال این است که آیا هزینه‌هایی که در آکادمی فوتبال می‌شود، سرمایه‌گذاری درستی برای آینده است یا خیر؟

هزینه‌هایی که البته عباس چمنیان مدیر آکادمی این باشگاه آن را سرمایه‌گذاری می‌داند و معتقد است این هزینه‌ها برای بخش پایه در ورزش لازم است.

او در گفتگو با «کرمان نو» گفت:«در تمام دنیا توجه به پایه‌ها مهم است. در رده‌های پایه و در آکادمی هر هزینه‌ای که انجام می‌شود در واقع سرمایه‌گذاری است و در هیچ کجای دنیا به آن نگاه هزینه‌ای نمی‌شود.»

گل‌گهر در پایه‌ها موفق بوده؟

اگرچه گل‌گهر در این سال‌ها در ارتقای زیرساخت‌های ورزشی در سیرجان موفق عمل کرده و حتی به‌عنوان اولین باشگاهی که توانست مجوز حضور زنان را بگیرد هم پیشتاز بوده اما آنچه که مشخص است این است که خروجی این باشگاه در بخش آکادمی آنطور که باید مورد رضایت نبوده.

انتظار این است که خروجی آکادمی برای تیم فوتبال بزرگسالان گل‌گهر بیشتر از آنچه که اکنون است باشد. 

چمنیان اما معتقد است: «در تمام دنیا تعداد زیادی تحت آموزش قرار می‌گیرند تا تعداد محدودی به تیم بزرگسال و سطح اول فوتبال برسند. هرم استعدادیابی و پرورش استعداد این را می‌گوید که در قاعده هرم تعداد زیادی شناسایی و جذب می‌شوند و آموزش می‌بینند تا در نوک قله آن هرم تعداد معدودی از نخبگان قرار بگیرند. اگر هر سال یکی دو تا بازیکن به تیم بزرگسال اضافه کنیم در واقع عملا تمام هزینه‌های که انجام شده توجیه می‌شود.»

در حال حاضر گنجینه خوبی از بازیکنان داریم

آکادمی فوتبال گل‌گهر یکی از مجهزترین مدارس فوتبال در جنوب شرق کشور است. این اکادمی با هدف ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم به دنبال این بوده تا  فضای مناسبی را برای پرورش بازیکنان نسل آینده فوتبال و تیم‌های پایه باشگاه گل‌گهر فراهم کند. هدفی که چمنیان می‌گوید در همان ۳ سال اول به آن رسیده‌اند.

چمنیان با بیان اینکه ما اکنون گنجینه خوبی از بازیکنان داریم گفت: «ما در حال حاضر بازیکنان با استعدادی مخصوصا در رده‌های ۱۲ تا ۱۸ سال که کاملا هم بومی هستند داریم. ما در گذشته حتی در رده نونهالان بازیکن غیر بومی داشتیم اما الان تا جوانان ما کاملا بومی سازه شده و اتفاقا نخبگان خیلی زیادی بین آن‌ها وجود دارد.»

مدیر آکادمی گل‌گهر در مورد روند فعالیت این مجموعه از ابتدا تا به امروز به «کرمان نو» گفت:«استعدادیابی گسترده‌ای در سال ۱۴۰۰ انجام دادیم. نزدیک ۳۶۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و ما توانستیم حدود ۱۷۰۰ نفر را در رده‌های مختلف تست‌گیری کنیم. در همان سال در روستاهای اطراف سیرجان که پیش‌بینی می‎کردیم، استعدادهایی خوبی است نیز به همراه مربیان رفتیم.»

او ادامه داد: «سال اول ما در تهران تست‌گیری گذاشتیم که تعداد زیادی در آن‌جا از استان‌های مختلف کشور حضور پیدا کردند و گروه خوبی از بازیکنان با استعداد را در سال اول گرد هم آوردیم که بیشترین هدف‌گذاری و نشانه‌گذاری روی رده‌های پایین بود.»

download 14 1

هدف‌گذاری جذب بازیکن با کیفیت بوده

چمنیان با بیان اینکه سعی کردیم در ابتدا حساسیتی روی اینکه کسانی که تست می‌دهند حتما سیرجانی باشند نداشته باشیم گفت: «هدف‌گذاری ما این بوده که به تدریج بتوانیم علاوه بر اینکه در استان استعدادیابی می‌کنیم به سمت استان‌های همجوار و استان‌های جنوب شرق کشور نیز برویم. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰ بازیکن غیر بومی داشتیم. این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۳ نفر کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۱۵ نفر رسید یعنی هدف ما این بود که اگر قرار است بازیکن غیربومی هم داشته باشیم بازیکنان با کیفیت را نگه داریم و این دغدغه ما بود که تا جایی می‌شود از بومی‌ها استفاده کنیم.»

مدیر آکادمی گل‌گهر افزود: «اینکه در بعضی از استان‌ها مثل خوزستان، مازندران و استان‌های بزرگتر و شهرهایی که به‌عنوان مهد فوتبال شناخته می‌شوند بازیکنان تربیت شوند موضوع عجیبی نیست اما پرورش بازیکن در رده‌های مختلف در شهر سیرجان ثابت کرد که شهر سیرجان و اطراف سیرجان می‌تواند سرشار از بازیکنان با استعداد باشد که در صورت توجه و پرورش صحیح می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.»

او گفت: «در نهایت هدف هم این است که بتوانیم حداکثر استفاده از بازیکنان با استعدادمان را داشته باشیم و این بازیکنان را در رده‌های بزرگسال  در سراسر کشور و خصوصا به تیم بزرگسال گل‌گهر ارائه بدیم.»

بازیکنان ما جذب تیم‌های لیگ یک و لیگ برتری شدند

مدیر آکادمی گل‌گهر در مورد خروجی این آکادمی در ۳ سال اخیر گفت:«تعداد خیلی زیادی از بازیکنان بومی خروجی آکادمی در ۳ سال گذشته حتی اگر جذب تیم بزرگسالان ما هم نشدند جذب تیم‌های لیگ یک و لیگ برتری شدند که به عنوان نمایندگان شهر سیرجان می‌توانند در سطح اول فوتبال کشور در تیم‌های مختلف بازی کنند.»

او با بیان اینکه انتظار نبود که همان سال اول بازیکنی به تیم بزرگسالان بدهیم گفت: «سیاست‌گذاری هیات مدیره هم همین بود که ما از سال سوم به بعد در واقع محصولات خودمان را به تدریج به تیم بزرگسالان یا سطح اول کشور عرضه کنیم اما خب خوشبختانه همان سال اول توانستیم ۲ بازیکن به تیم بزرگسالان بدهیم و این یک اتفاق خیلی بود.»

چمنیان افزود: «ضمن اینکه ما حدود ۱۵ بازیکن هم به تیم‌های مختلف لیگ برتری و لیگ یکی و لیگ دو در سطح کشور معرفی کردیم که الان در حال بازی هستند یعنی ما هم در تیم‌های لیگ برتری بازیکن داریم و هم در تیم‌های لیگ یکی و لیگ دویی.»

چمنیان با دفاع از عملکرد آکادمی گل‌گهر گفت: «البته باز هم آمار قابل توجه‌ای است. ۵ نفر از آکادمی در تیم بزرگسالان هستند و ۱۵ نفر در فوتبال کشور توپ می‌زنند. ما تقریبا ۲۰ نفر در سطح اول فوتبال کشور و سطح دوم که لیگ یک است خروجی داشتیم. این دستاورد بزرگی است فراموش نکنیم که آکادمی فوتبال گل‌گهر یک آکادمی نوپا است که تازه شروع به‌ کار کرده.»

۱۰ درصد بودجه باشگاه‌ها باید صرف آکادمی شود

چمنیان در مورد هزینه‌های آکادمی گل‌گهر گفت: طبق قوانین و مجوز حرفه‌ای همه باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت می‌کنند از سال ۱۴۰۲ این الزام وجود دارد و قطعا در سال ۱۴۰۳ باید این اتفاق بیفتد و عملکرد باشگاه‌ها در این زمینه نیز باید شفاف باشیم. هر باشگاهی که مجوز حرفه‌ای آسیا دریافت می‌کند باید ۱۰ درصد هزینه‌ای که برای تیم بزرگسال انجام می‌دهد را صرف آکادمی کند.

او ادامه داد: الان با توجه به سقف قرارداد و چیزی که در واقع عددگذاری شده با سقف ۳۲۵ میلیارد تومان برای باشگاهی که  در سطح لیگ برتر کار می‌کنند عملا یعنی تیمی مثل گل‌گهر۱۰ درصد از ۳۲۵ میلیارد را باید هزینه کند، اما این مبلغ نیز هزینه نمی‌شود. در بهترین حالت ۱۰ میلیارد هزینه می‌شود شاید بنظر برسد ۱۰ میلیارد تومان هزینه زیادی است اما زمانی که شما در مورد ای‌اف‌سی صحبت می‌کنید اهمیت برای آکادمی‌های کل کشورهای آسیایی برگرفته از قوانین فیفا است.

با توجه به گفته‌های عباس چمنیان، اگر به‌طور میانگین رقمی حدودی ۱۰ میلیارد تومان برای هر فصل را در نظر بگیریم ۳۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود که اگر در نظر بگیریم طبق گفته‌ی مدیرآکادمی گل‌گهر ۵ بازیکن نیز به تیم بزرگسالان داده شده یعنی بازیکنی ۶ میلیارد تومان. این در حالی است که باید دید آیا این کار سبب شده از لحاظ هزینه‌ای برای گل‌گهر سودی داشته باشد یا خیر؟

آکادمی کیا؛ نمونه موفق آکادمی‌های فوتبال در کشور

آکادمی کیا که توسط مهدی مهدوی‌کیا بازیکن اسبق تیم ملی ۹ سال پیش از سال ۲۰۱۴ شروع به‌کار کرده یکی دیگر از آکادمی‌های فوتبال در کشور است. این آکادمی نمونه موفقی است که در پایه‌ها عملکرد خوبی داشته است. یکی از مزایای این آکادمی امکان حضور ورزشکاران آن در تورنمنت‌های خارجی است. از این رو، بازیکنانی که از سنین پایین به عضویت آکادمی کیا در بیایند، حداقل یک سفر خارجی و حضور در یک تورنمنت معتبر در سال، را تجربه می‌کنند و دارای تجارب بین‌المللی خواهند بود. تیم‌های این مجموعه در مسابقات داخلی هم بین ۴ تیم برتر بوده است.

طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدودا ۱۰ بازیکن در رده‌های نونهالان و نوجوانان به اردوهای تیم ملی از آکادمی کیا دعوت شدند و در لیست نهایی نیز جای داشته‌اند.

در آخرین مورد نیز در تیم ملی نوجوانان در جام جهانی زیر ۱۷ سال که در آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد ۶ بازیکن از آکادمی کیا حضور داشتند. در این دوره عملکرد تیم ملی زیر ۱۷ سال درخشان بود.

یادگار رستمی و محمدامین دوستعلی ۲ بازیکن پرورش‌یافته در آکادمی کیا هستند که توانستند لژیونر شوند و در تیم پوگون لهستان حضور داشته باشند. هر ۲ این بازیکنان جزو جوانترین بازیکنان این تیم هستند.

آکادمی کیا که نمونه موفقی در کشور بوده به‌نظر می‌رسد از لحاظ بودجه‌ای تفاوت چندانی با آکادمی کل‌گهر نداشته باشد. این آکادمی در رده‌های مختلف تیم‌داری می‌کنند و شاید گزینه خوبی برای الگوسازی توسط آکادمی‌های نوپا باشد.

FCKIA TOURNAMENT FARDIN BAHRI

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114988
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.