چمنیان مدیر آکادمی فوتبال گل‌گهر:


هر هزینه‌ای در آکادمی فوتبال سرمایه گذاری است | ۱۵ بازیکن در لیگ‌های مختلف فوتبال معرفی کردیم

چمنیان مدیر آکادمی گل‌گهر با بیان اینکه هزینه‌ها در آکادمی فوتبال سرمایه‌گذاری است و نباید به چشم هزینه به آن نگاه شود، گفت:« در تمام دنیا آکادمی فوتبال مهم است و به آن ویژه نگاه می‌شود.»

به گزارش کرمان‌نو، عباس چمنیان مدیر آکادمی فوتبال گل‌گهر در مورد آغاز به کار این مجموعه گفت: اسفند سال ۱۳۹۹ طی جلساتی که در هیئت‌مدیره برگزار شد هدف‌گذاری، راه‌اندازی آکادمی گل‌گهر به شکل گسترده‌تری بود. قبل از سال ۱۴۰۰ هم در واقع گل‌گهر در تیم‌های پایه فعالیت می‌کرد؛ اما بر پیشرفت آکادمی متمرکز نبود. در واقع از ابتدای سال ۱۴۰۰ آکادمی فوتبال گل‌گهر راه‌اندازی شد.

او ادامه داد: هدف اول ما در پرورش گروه انسانی و شناسایی بازیکنان بااستعداد بوده است. اولین اقدام این بود که در رده‌های زیر ۱۴ سال در کنار تیم‌های بزرگسال یا رده‌هایی که بالاتر بودن در رده‌های جوانان امید و نوجوانان و تا رده ۱۰ سال پرورش نیروهای انسانی را انجام دهیم.

چمنیان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ از ۱۷۰۰ نفر تست‌گیری کردیم ادامه داد: استعدادیابی گسترده‌ای در سال ۱۴۰۰ انجام دادیم. نزدیک ۳۶۰۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و ما توانستیم حدود ۱۷۰۰ نفر را در رده‌های مختلف تست‌گیری کنیم. در همان سال در روستاهای اطراف سیرجان که پیش‌بینی می‎کردیم، استعدادهایی خوبی است نیز به همراه مربیان رفتیم.

او ادامه داد: سال اول ما در تهران تست‌گیری گذاشتیم که تعداد زیادی در آن‌جا از استان‌های مختلف کشور حضور پیدا کردند و گروه خوبی از بازیکنان بااستعداد را در سال اول گرد هم آوردیم که بیشترین هدف‌گذاری و نشانه‌گذاری روی رده‌های پایین بود.

هدف‌گذاری جذب بازیکن باکیفیت بوده

چمنیان با بیان اینکه سعی کردیم در ابتدا حساسیتی روی اینکه کسانی که تست می‌دهند حتماً سیرجانی باشند نداشته باشیم افزود: هدف‌گذاری ما این بوده که به‌تدریج بتوانیم علاوه بر اینکه در استان استعدادیابی می‌کنیم به سمت استان‌های همجوار و استان‌های جنوب شرق کشور نیز برویم. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰ بازیکن غیربومی داشتیم. این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۳ نفر کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۱۵ نفر رسید؛ یعنی هدف ما این بود که اگر قرار است بازیکن غیربومی هم داشته باشیم بازیکنان باکیفیت را نگه داریم و این دغدغه ما بود که تا جایی می‌شود از بومی‌ها استفاده کنیم.

مدیر آکادمی گل‌گهر در ادامه گفت: از طرفی ما دغدغهٔ مسائل اجتماعی و محیطی و خانوادگی ورزشکاران را هم داشتیم طبیعتاً بازیکن تیم پایه اگر از شهرهای مختلف و در شهرهای دیگر حضور پیدا کنند دورشدن از محیط خانواده می‌تواند مشکلات عاطفی و بعضاً مشکلات اجتماعی را به وجود بیاورد حتی تحصیل آن‌ها را با مشکل روبرو کند.

چمنیان افزود: اینکه در بعضی از استان‌ها مثل خوزستان، مازندران و استان‌های بزرگ‌تر و شهرهایی که به‌عنوان مهد فوتبال شناخته می‌شوند بازیکنان تربیت شوند موضوع عجیبی نیست؛ اما پرورش بازیکن در رده‌های مختلف در شهر سیرجان ثابت کرد که شهر سیرجان و اطراف سیرجان می‌تواند سرشار از بازیکنان بااستعداد باشد که در صورت توجه و پرورش صحیح می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

چمنیان گفت: در نهایت هدف هم این است که بتوانیم حداکثر استفاده از بازیکنان با استعدادمان را داشته باشیم و این بازیکنان را در رده‌های بزرگسال در سراسر کشور و خصوصاً به تیم بزرگسال گل‌گهر ارائه بدیم.

بازیکنان ما جذب تیم‌های لیگ یک و لیگ برتری شدند

مدیر آکادمی گل‌گهر در مورد خروجی این آکادمی در ۳ سال اخیر گفت: تعداد خیلی زیادی از بازیکنان بومی خروجی آکادمی در ۳ سال گذشته حتی اگر جذب تیم بزرگسالان ما هم نشدند جذب تیم‌های لیگ یک و لیگ برتری شدند که به‌عنوان نمایندگان شهر سیرجان می‌توانند در سطح اول فوتبال کشور در تیم‌های مختلف بازی کنند.

او با بیان اینکه انتظار نبود که همان سال اول بازیکنی به تیم بزرگسالان بدهیم گفت: سیاست‌گذاری هیئت‌مدیره هم همین بود که ما از سال سوم به بعد در واقع محصولات خودمان را به‌تدریج به تیم بزرگسالان یا سطح اول کشور عرضه کنیم؛ اما خب خوشبختانه همان سال اول توانستیم ۲ بازیکن به تیم بزرگسالان بدهیم و این یک اتفاق خیلی بود.

او ادامه داد: خوشبختانه با حضور آقای مارینوس در سال ۱۴۰۲ در ۶ ماه اول از ۵ بازیکن که ما معرفی کردیم ۳ بازیکن موردنظر تیم بزرگسال قرار گرفتند و در کنار دهکار در تیم بزرگسال داریم که نوید روزهای خوب است که ما در همان ۳ سال اول توانستیم ۵ بازیکن به تیم بزرگسالمان ارائه کنیم.

چمنیان افزود: ضمن اینکه ما حدود ۱۵ بازیکن هم به تیم‌های مختلف لیگ برتری و لیگ یکی و لیگ دو در سطح کشور معرفی کردیم که الان در حال بازی هستند؛ یعنی ما هم در تیم‌های لیگ برتری بازیکن داریم و هم در تیم‌های لیگ یکی و لیگ دویی. کیا میرشاهی یکی از دروازه‌بانان ما است که در کنار دروازه‌بانان تیم بزرگسال ما کار می‌کند و جز دروازه‌بان‌های آینده‌دار و خوب تیم است که از تیم جوانان مستقیم به تیم بزرگسال منتقل شد و می‌تواند سالیان سال در تیم گل‌گهر یک سرمایه بزرگ باشد.

او ادامه داد: ابوالفضل حسنی مهاجم فعلی تیم جوانانمان که الان آقای گل مسابقات جوانان است با نظر مثبت مارینوس جز بازیکن‌های اعزامی به اردو ترکیه است و جز آینده‌های خوب این شهر است. امیرمهدی خمر که او هم زیر ۱۸ سال و در پست دفاع راست و بومی سیرجان است.

مدیر آکادمی گل‌گهر با بیان اینکه ما بازیکن به تیم ملی هم معرفی کردیم گفت: ما در سه رده دعوت شده به تیم‌های ملی داشتیم. در ردهٔ جوانان ۴ نفر دعوت شده داشتیم که البته در لیست نهایی اعزامی به مسابقات آسیایی قرار نگرفتند. تیم نوجوانان ۵ نفر دعوت‌شدن و تا قبل از مسابقات نهایی آسیا در اردو قرار داشتند و همچنین تیم نونهالان ۳ نفر دعوت شدند.

هر هزینه‌ای در بحث آکادمی سرمایه‌گذاری است

چمنیان که معتقد است هر هزینه‌ای در بحث آکادمی سرمایه‌گذاری است گفت: در رده‌های پایه و در آکادمی هر هزینه‌ای که انجام می‌شود در واقع سرمایه‌گذاری است و در هیچ کجای دنیا به آن نگاه هزینه‌ای نمی‌شود.

او ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که قرار نیست که در سال اول شروع کار آکادمی توقع تغییرات زیادی داشت؛ اما در سال‌های بعد حتماً تعداد هم بیشتر خواهد شد.

چمنیان با دفاع از عملکرد آکادمی گل‌گهر گفت: البته باز هم آمار قابل توجه‌ای است. ۵ نفر از آکادمی در تیم بزرگسالان هستند و ۱۵ نفر در فوتبال کشور توپ می‌زنند. ما ۲۰ نفر تقریباً در سطح اول فوتبال کشور و سطح دوم که لیگ یک است خروجی داشتیم. این دستاورد بزرگی است فراموش نکنیم که آکادمی فوتبال گل‌گهر یک آکادمی نوپا است که تازه شروع به کار کرده.

او ادامه داد: برای مثال در تیم سپاهان الان دو تا بازیکن آریا یوسفی و محمدجواد از محصولات آکادمی محسوب می‌شوند آکادمی باشگاه سپاهان ۲۶ سال قدمت دارد و بعد از ۲۶ سال قدمت از این آکادمی دو یا سه نفر بازیکن در تیم بزرگسالان حضور دارند و بازی می‌کنند یعنی می‌خواهم بگویم اصلاً اینجوری نیست که شما توقع داشته باشید که نیمی از بازیکنان بزرگسالان از آکادمی خارج شده باشند.

چمنیان ادامه داد: در تمام دنیا تعداد زیادی تحت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرند تا تعداد محدودی به تیم بزرگسال و سطح اول فوتبال برسند. هرم استعدادیابی و پرورش استعداد این را می‌گوید که در قاعده هرم تعداد زیادی شناسایی و جذب می‌شوند و آموزش می‌بینند تا در نوک قله آن هرم تعداد معدودی از نخبگان قرار بگیرند. بر اساس سیاست‌های تیم بزرگسال و نظر کادر فنی تیم بزرگسال اعضا دعوت شده و این خیلی طبیعی است. اگر هر سال یکی دو تا بازیکن بتوانیم به تیم بزرگسال اضافه کنیم در واقع عملاً تمام هزینه‌های که انجام شده توجیه می‌شود. الان نرخ متوسط جابه‌جایی بازیکنان در لیگ برتر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد است.

چمنیان با بیان اینکه شعار آکادمی گل‌گهر این است که افراد اگر به سطح اول ورزش هم نرسند حداقل باید به‌عنوان یک انسان مورد آموزش‌وپرورش قرار بگیرند ادامه داد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر الان در آکادمی با دخترها بازیکن داریم این افراد در نهایت اگر به سطح اول فوتبال هم نرسند در راستای مسئولیت اجتماعی گل‌گهر یا باشگاه دیگری آموزش می‌بینند و باشگاه گل‌گهر سهم خود را در این زمینه ایفا کرده است و اصلاً نباید به دید هزینه به آن نگاه کرد. بلکه نگاه سرمایه‌گذاری است.

در حال حاضر گنجینه خوبی از بازیکنان داریم

چمنیان با بیان اینکه ما اکنون گنجینه خوبی از بازیکنان داریم گفت: ما در حال حاضر بازیکنان با استعدادی مخصوصاً در رده‌های ۱۲ تا ۱۸ سال که کاملاً هم بومی هستند داریم. ما درگذشته حتی در رده نونهالان بازیکن غیربومی داشتیم؛ اما الان تا جوانان ما کاملاً بومی سازه شده و اتفاقاً نخبگان خیلی زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

چمنیان ادامه داد: زحمات زیادی در زمینه پرورش و استعداد کشیده شده و شک نکنید اگر ادامه‌دار باشد در آینده نزدیک از ورزشکاران پرورش‌یافته گل‌گهر زیاد خواهید شنید و این فقط مربوط به‌زحمت یک نفر نیست یک مجموعه‌ای به بزرگی باشگاه گل‌گهر و تمام مدیران تمام مسئولین باشگاه گل‌گهر دست‌به‌دست هم دادن که نه تنها در زمینه فوتبال بلکه در چهار رشته بسکتبال، والیبال، دومیدانی و کشتی هم ما آکادمی زدیم.

چمنیان در مورد هزینه‌های آکادمی گل‌گهر گفت: طبق قوانین و مجوز حرفه‌ای همه باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت می‌کنند از سال ۱۴۰۲ این الزام وجود دارد؛ اما قطعاً در سال ۱۴۰۳ باید این اتفاق بیفتد و عملکرد باشگاه‌ها در این زمینه نیز باید شفاف باشیم. هر باشگاهی که مجوز حرفه‌ای آسیا دریافت می‌کند باید ۱۰ درصد هزینه‌ای که برای تیم بزرگسال انجام می‌دهد را صرف آکادمی کند.

الان باتوجه‌به سقف قرارداد و چیزی که در واقع عددگذاری شده با سقف ۳۲۵ میلیارد تومان برای باشگاهی که در سطح لیگ برتر کار می‌کنند عملاً یعنی تیمی مثل گل‌گهر ۱۰ درصد از ۳۲۵ میلیارد را باید هزینه کند. شاید بنظر برسد ۱۰ میلیارد تومان هزینه زیادی است؛ اما زمانی که شما در مورد ای‌اف‌سی صحبت می‌کنید اهمیت برای آکادمی‌های کل کشورهای آسیایی برگرفته از قوانین فیفا است.

او ادامه داد: خوشبختانه سیستم نظام مالی باشگاه گل‌گهر در این مدت مخصوصاً در ۲ سال اخیر بیشتر نظام‌مند شده و تحت‌تأثیر قوانین ای‌اف‌سی قرار گرفت و سیستم نظام‌مند و باقاعده شده و جلوی همهٔ ریخت و پاش‌ها گرفته شده و باشگاه گل‌گهر خوشبختانه در تیم‌های لیگ برتری جزو محدود تیم‌هایی است که با کمترین هزینه عملکرد خوبی داشتند و جزو تیم‌های بالای جدول بوده و این نشان می‌دهد که مدیران گل‌گهر اسیر حواشی و این بازارهای نقل‌وانتقالات و خریدهایی که صورت می‌گیرد نشدند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114716
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.