ثبت بیش از ۲ هزار فقره تصادف در دی‌ماه


۸۲ نفر در استان کرمان بر اثر تصادف‌های دی‌ماه جان باختند

آن گونه که معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان به «کرمان نو» گفته در دی‌ماه سال‌جاری 2016 فقره تصادف درون‌شهری و برون‌شهری رخ داده که در این تصادفات 82 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سرهنگ امین غفوری معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان در گفت‌وگو با «کرمان نو» عنوان کرد: در دی ماه امسال 2016 حادثه رانندگی رخ داده است که از این تعداد 901 فقره تصادف مربوط به سوانح رانندگی درون شهری و یک هزارو ۱۱۵ تصادف نیز در جاده‌های استان رخ داده است.
غفوری ادامه داد: 15 مورد از تصادفات درون‌شهری منجر به فوتی بوده است که باعث از دست دادن 19 نفر شده و این در حالی است که راههای استان کرمان،‌ پیچیدگی‌های خاص ندارند و شهر‌ها از نظر جاده‌ای و معابر معمولی دارند و بلوارها و بزرگراه‌های زیادی در شهرهای استان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه 650 مورد تصادفات درون شهری جرحی بوده است،‌ افزود: 751 نفر در این تصادفات مجروح شده‌اند. 236 تصادف هم خسارتی است یعنی فقط به وسایل نقلیه خسارت وارده شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان در رابطه با تصادفات برون‌شهری به« کرمان‌ نو» می‌گوید: 1115 حوادث برون‌شهری در جاده‌های استان اتفاق افتاده است که 54 مورد تصادف منجر به فوتی بوده است که منجر به فوت 63 نفر از همشهریان و هموطنان شد. غفوری توضیح داد: 434 مورد تصادف جرحی بوده که منجر به مجروحیت 583 نفر شده است.
وی در مورد عوامل تصادفات می‌گوید:‌ حوادث رانندگی ناشی از چهار عامل هستند، عامل انسانی، خودرو، جاده یا معبر و شرایط محیطی است. خودرو، جاده و شرایط محیطی، در تصادفات تاثیر گرفته از شرایط انسانی هستند و اگر راننده قوانین و مقررات را بداند و به آن‌ها عمل کند می‌تواند آمار تصادفات را کاهش دهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان ادامه داد: یعنی اگر راننده برنامه‌ریزی درستی برای طی کردن مسیر داشته باشد دیگر نیازی به تند رفتن و سبقت غیر مجاز ندارد.
غفوری گفت: به اعتقاد بنده اگر یک راننده خوب سوار بی‌کیفیت‌ترین خودرو در شرایط جاده‌ای و محیطی نامطلوب شود ولی قوانین و مقررات رعایت کند و فرهنگ رانندگی داشته باشد سفر ایمنی را در پیش خواهد داشت و می‌توان با ارتقای فرهنگ و دانش رانندگی از بسیاری از حوادث جلوگیری کرد.
غفوری در مورد خودروها عنوان کرد: بالاخره یه سری خودرو در کشور ما تولید می‌شود که از ایمنی بالایی برخوردار نیستند اما اخیرا یک سری محدودیت‌ها برای خودروسازان ایجاد شده اما تا زمانی که این محمدودیت‌ها در زمینه ایمنی خودروها اعمال شود زمان می‌برد و حتی بعد از اعمال این محمدودیت‌ها باز هم شاهد حضور خودروهایی با کیفیت ئایین در سطح جاده‌ها هستیم پس نیاز است که در جامعه فرهنگ رانندگی را بالا بیاوریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان تصریح کرد: در بسیاری از موارد علت اصلی حوادث سرعت زیاد و سبقت غیر مجاز به دلیل جبران زمان از دست رفته است که این مشکلات می‌تواند با برنامه‌ریزی توسط راننده برطرف شود.
به گفته او حلقه مفقود شده عوامل پیشگیری کننده در حوادث رانندگی بحث برنامه‌ریزی برای سفر و رسیدن به مقصد است.
وی ادامه داد:‌ به طور مثال اگر راننده بخواهد در زمان ترافیک مدت زمان بیشتری را باید در مسیر باشد و با یک برنامه‌ریزی باید زودتر حرکت از مبدا را آغاز کند و دیگر نیازی به تند رفتن هم نیست.
غفوری گفت: بسیاری از حوادثی که در جاده‌ها استان رخ می‌دهد بحث نوع جاده‌های استان است به واسطه کویری بودن استان، جاده‌ها مسطح هستند و باعث خستگی برای راننده می‌شوند. نکته‌ی دیگری که در مورد جاده‌های استان مطرح است نوع جاده‌ها و جاده سازی در استان است به عبارتی جاده‌های استان کرمان بخشندگی ندارند یعنی اگر شما از آسفالت جاده منحرف شوید محکوم به واژگونی هستید.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان در پاسخ به این سوال که آیا مشکل از حریم جاده و شانه‌ خاکی‌های جاده است،‌ گفت: شانه‌ خاکی‌در جاده‌ها وجود دارند اما براساس اصول جاده‌سازی نیستند، زیرا اختلاف سطح وجود دارد و این اختلاف سطح‌ها منجر به واژگونی خودرو می‌شود.
غفوری ادامه داد: در صورتی که اگر این نکات در جاده‌سازی‌ها رعایت شود حتی اگر راننده‌ای از جاده منحرف شود می‌تواند کنترل دوباره خودرو را به دست بگیرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در تصادفات عدم توجه به جلو در زمان رانندگی است که شامل رانندگی با حالت خستگی و خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن در حین رانندگی و حوادث پرتی راننده به دلیل استفاده از پخش خودرو است.
وی افزود: اگر رانندگان محترم همین نکات ریز را در رانندگی خود مورد توجه قرار دهند یعنی عدم استفاده از تلفن همراه، عدم خوردن و آشامیدن را رعایت کنند ما شاهد کاهش آمار تصادفات هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس کرمان در پاسخ به این سوال که در تصادفات برون شهری کدام جاده‌های استان حادثه‌خیز هستند، گفت: آمار دقیق در اختیار ندارم که بخواهم دقیق بگویم کدام جاده حادثه‌خیزتر است ولی می‌دانم که نمی‌شود به جاده خاصی اشاره کرد.
غفوری عنوان کرد:‌ هر چند جاده‌های استان کرمان معایب هندسی دارند که در کارگروه‌های با حضور پلیس‌راه، شهرداری، حمل و نقل و… این معایب شناسایی می‌شوند و بنابر الویت‌های آن‌ها برای برطرف مشکل این مسیرها تلاش می‌کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر عدم توجه به جلو، سبقت و سرعت غیرمجاز نیز جز عوامل اصلی در تصادفات هستند و اگر بتوانیم همین موارد را حل کنیم، بیش از 60 درصد حوادث رانندگی کاهش پیدا می‌کند.
غفوری در مورد رانندگی‌های طولانی گفت:‌ باید بعد از هر دو ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت صورت بگیرد اما به جای اینکه در این 15 دقیقه در کنار جاده نوشیدنی یا غذا بخورند برای صرفه‌جویی در زمان خوردن و آشامیدن را در حین رانندگی انجام می‌دهند که باعث می‌شود که راننده کنترل خود را بر ماشین از دست بدهد. همین استراحت 15 دقیقه‌ای می‌تواند آمار تصادفات را کاهش دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101063
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.