کاوشگران آویشن، در دام مرگ افتادند

الهام پی پر_کرمان نو

دکتر حسین آخانی عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: گیاهان ما اوضاعشان خوب نیست و دلیل آن هم بیشتر این است که ما در همه جای ایران چَرای بی‌رویه داریم، تخریب‌های بسیار زیاد زندگی خیلی از گیاهان را به خطر انداخته‌ از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع برای تمامی این گونه‌ها، چه گونه‌های دارویی و چه گونه‌های زینتی، دارای آیین‌نامه است و حتی می‌تواند کسانی که این‌ها را به مقدار قابل توجهی جمع‌آوری کنند٬ جریمه کند اما آنقدرها هم این آیین‌نامه در کشور جدی گرفته نشده است. برخی از مردم در جنوب کرمان به دلیل فقر و بیکاری و فشار اقتصادی به سمت جمع‌آوری و چیدن غیرقانونی گیاهان دارویی می‌کنند تا بتوانند مخارج خانواده‌شان را تامین کنند البته این افراد را نمی‌توان جزو قاچاقچیان عمده گیاهان دارویی قلمداد کرد .

حدود هشت روز قبل چهارنفر از اهالی فاریاب برای چیدن گیاه آویشن به کوه‌های اطراف رفته بودند و در این مدت از آنها خبری نشده بود. خانواده این افراد هم از ترس برخورد مراجع قانونی با آنها بخاطر چیدن این گیاه که ممنوع اعلام شده به هیچ نهادی برای کمک گرفتن و جستجوی گمشده‌ها خبر ندادند. تا اینکه بالاخره روز گذشته یکی از اهالی به فرمانداری خبر می‌دهد. فرماندار فاریاب پس از شنیدن این خبر اقدام به تشکیل جلسه ستادبحران کرده و خودش به همراه چندنفر از کوهنوردان و…برای پیدا کردن این چندنفر به کوه می‌رود. پس از مشاهده نخستین جسد که حدود ساعت یازده صبح پیدا شده بود متوجه می‌شوند که چندروز از مرگ آنها گذشته و به دلیل همین مساله امکان دست‌ زدن به اجساد نبوده است. به گفته برخی از شاهدان فرماندار در منطقه می‌ماند و ابراز می‌کند بدون اجساد به شهر برنمی‌گردم.

چرا خانواده‌ها مفقود شدن عزیزانشان را خبر ندادند؟!

مصطفی وطن‌خواه یکی از کوهنوردانی که در تیم جستجوی افراد گمشده به همراه فرماندار به کوه‌های فاریاب رفته بود می‌گوید:«شب بود که آقای درویشی رییس هلال احمر کهنوج با من تماس گرفت و ماجرا را تعریف کرد که عده‌ای حدود 8 روز است برای چیدن آویشن به کوه رفته‌اند و برنگشته‌اند. صبح دیروز با چندنفر از دوستان کوهنورد به فاریاب رفتیم و عازم کوهی شدیم که گفته بودند این افراد به آنجا رفته‌اند حدود ساعت یازده به اولین جسد رسیدیم، در مسیر دره‌ای بود که دوازده سیل‌بند در آن وجود داشت و از انتها برروی سومین سیل‌بند اولین جسد بر روی آب شناور بود که کاملا متورم شده بود و … این مشخصات نشان‌دهنده این بود که چندروز از مرگ این فرد می‌گذرد و چون گل و لای بود نمی‌توانستیم برای بیرون آوردنش کاری کنیم فقط از دور برایمان قابل رویت بود زیرا نیاز به غواص بود.»

وی افزود: «کمی بالاتر که رفتیم دومین جسد را مشاهده کردیم که مدفون شده بود به طوری که فقط جفت پاهای او بیرون بود و متاسفانه جسد دچار پوسیدگی و هجوم حشرات و کرم‌زدگی شده بود.»

وطن‌خواه ادامه داد:«جسد بعدی را هم مانند صحنه اولی بر روی آب پیدا کردیم و آخرین جسد رو در حاشیه رودخانه پس از طی کردن هفت کیلومتر پیدا کردیم و کبودی روی بدن او نشان از سوختگی داشت که به نظرم امکان دارد رعدوبرق باعث مرگش شده بود، البته مدفون شده جسد قبلی به شکلی که پاها بیرون بود نشان می‌داد این اتفاق بالاتر افتاده بود و همه جسدها کاملا عریان بودند و هیچ لباسی بر تن آنها نبود و احتمال دارد به دلیل رعدو برق لباس‌هایشان سوخته شده باشد و یا در مسیر سیل لباس‌هایشان از بین رفته باشد فقط جسد آخری کفش به پا داشت، دچار سوختگی کامل بود و خشک شده بود.متاسفانه نمی‌شد کاری کرد و باید غواص دو جسدی که بر روی آب بودند را به خشکی می‌رساند و دو جسد دیگر هم که در خشکی بودند به دلیل گذشتن مدت زیادی از مرگ احتمال تکان دادن و جابجا کردنشان نبود.»

خانواده‌ها از جریمه‌شدن توسط ارگان‌ها ترسیده بودند/ منطقه مستعد رعد و برق است

این کوهنورد تصریح کرد:«مردم می‌گفتند خانواده این افراد ترسیده بودند که چون برای چیدن آویشن رفته‌اند جریمه می‌شوند، متاسفانه سه نفر از این اجساد مربوط به یک خانواده بودند که پدر و دو پسرش و همسایه‌شان بودند.»

وی اضافه کرد:«این منطقه مستعد رعدوبرق است و تمام کوه‌ها حالت معدنی دارد و دره هم دارای آب است، نم آب و …و اینکه هوا به شکلی بود که هر لحظه امکان رعدوبرق است و رفتن مردم در این منطقه صلاح نیست.»

رییس هلال احمر شهرستان کهنوج گفت:«چهار نفر از اهالی شهرستان فاریاب که برای جمع آوری گیاهان دارویی به کوه‌های اطراف روستای چاه زیارت رفته بودند، مفقود شدند که جسد یکی از آنها در ساعات اولیه توسط تیم امدادرسانی در سد پیدا شد.»

محمود درویشی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود:« بلافاصله بعداز باخبر شدن، تیم امدادرسانی با همراهی فرماندار شهرستان فاریاب به منطقه چاه زیارت اعزام شد.البته صبح دیروز مقداری از وسایل و گوشی‌های موبایل افراد مفقود شده توسط مردم و افراد محلی که برای امدادرسانی و همکاری با نیرو‌های هلال احمر به منطقه رفته بودند پیدا و به ما اطلاع داده شد.» در همان ساعات اولیه امدادرسانی، فرماندار فاریاب به ما اطلاع داد که جسد یکی از چهار نفر مفقودی در سدی حوالی کوه‌های روستای چاه زیارت توسط تیم امداد رسانی کشف شده و انتقال جسد فقط با تیم غواصی امکان پذیر است که تیم غواصی از بندر عباس و…به سمت منطقه اعزام شد.»

علت فوت توسط کارشناسان در دست بررسی است

فرماندار فاریاب گفت:«این افراد چندروز قبل برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به کوه رفته بودند در حالی که در همان تاریخ یک نفر در منطقه بر اثر رعدو برق جان خودش را از دست داده بود.»

نیک نفس افزود:«نمی‌دانم به چه دلیل خانواده‌ این افراد این مساله را اطلاع نداده بودند. بلافاصله پس از اطلاع از این مساله جلسه ستاد بحران را تشکیل دادم و به همراه تیم‌های امدادی هلال‌احمر کهنوج به منطقه رفتیم، پس از پیدا کردن اجساد از تیم غواصی هلال‌احمر جیرفت کمک خواستیم و اجساد را به شهر منتقل کردیم. علت مرگ هنوز مشخص نشده و کارشناسان پزشکی قانونی در حال بررسی موضوع هستند.»

شاهرخی رییس هلال‌احمر جیرفت هم گفت:«یک تیم غریق نجات به همراهی غریق نجاتان اداره ورزش و جوانان جیرفت روز گذشته برای پایین اوردن اجساد به فاریاب اعزام شدند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28475
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.