تغییر جهت صادرات استان از کشاورزی به مواد صنعتی

در اصطلاح صادرات به معنای ارتباط با بازارهای خارجی و تقاضای خارجیان برای کالاهای داخلی است و پر واضح است که هرچه نرخ صادرات بیشتر باشد کشور با رشد روزافزونی مواجه می‌شود. اما در بین این همه کالاهای صادراتی بعضی استان‌ها و شهرها به صادرات بعضی کالاها معروف هستند.

کرمان جز آن دسته از شهرهایی است که از قدیم الایام به صادرات کالاهایی مانند پسته، خرما و قالی معروف بوده است و سال‌های گذشته ۹۰ درصد از صادرات استان فقط مربوط به پسته و مغز پسته بوده است اما با گذشت زمان  و تغییر نیاز بازارهای جهانی صادرات کرمان نیز دستخوش تغییر شده و متناسب با این روند تفاوت چشم‌گیری داشته است. این درحالی که طبق گفته مسئولان در سال جاری این مقدار بسیار تغییر کرده و بالانس زیادی داشته است.

 ترکیب صادرات به نفع صنعت تغییر کرده است

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان می‌گوید در ۹ ماه سال جاری ترکیب صادرات به سرعت به نفع صنعت تغییر کرده است. در حالى كه طی سال‌های قبل بیش از ۹۰ درصد صادرات استان کرمان را پسته و مغز پسته تشکیل می‌داد.

«مهدی حسینی نژاد» همچنین گفته كه  در سال‌های گذشته عمده صادرات مربوط به دو کالای یاد شده بود ،در حالی که اکنون بیش از ۵۰ کالا از استان کرمان صادر می‌شود.

او درباره روند این تغییر می‌گوید یک واحد تولیدی صنعتی با تولید یکسری محصولات دانش بنیان نزدیک به ۲۲۰ میلیون دلار صادرات انجام داده است.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه بالانس صادراتی استان کرمان و کشور در حال تغییر کردن است تاکید می‌کند باید برندهایی را ایجاد کنیم که بتواند با محصولات جهانی رقابت کنند و شناخته شوند.

محصولات صنعتی و معدنی ۴۹درصد از صادرات را تشکیل می‌دهد

معاون اسبق امور بازرگانی و توسعه تجارت در خصوص افزایش صادرات حوزه صنعت و معدن کرمان به «پیام ما» گفته است که  در یکی دو سال گذشته آرایش صادرات کرمان بدین‌ صورت بود که حدود ۸۷.۵ درصد به محصولات کشاورزی که عمده آن پسته بود اختصاص داشت و ۱۲.۵ درصد هم به محصولات صنعتی و معدنی مثل مس، قالی و سیمان اختصاص داشته اما در شش ماهه نخست سال جاری این آرایش ۵۱ به ۴۹ شده است و محصولات صنعتی و معدنی ۴۹ درصد صادرات کرمان را شامل می‌شوند.

«مصطفی زریسفی» در پاسخ به این سؤال که این تغییر ناگهانی به چه دلیل بوده، می گويد  یک محصول صنعتی به نام «نانو کامپاند مستر بچ» در سیرجان تولید می‌شود که در جاده ‌سازی و بتن‌سازی استفاده می‌شود. این محصول بیش از ۱۵۰ میلیون دلار صادرات کرمان را در شش ماهه نخست امسال شامل می‌شود.

 ۴۳ درصد رشد صادرات مواد صنعتی

مدیر بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان حدود یک ماه پیش  گفته بود میزان صادرات محصولات صنعتی استان کرمان در هشت ماه گذشته  به 256 میلیون و 982 هزار دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه ، پارسال 43 درصد بیشتر است.
«محمدرضا قوام آبادی»  همچنین گفت  امسال نخستین بار ماده صنعتی گرانول به محصولات صادراتی استان افزوده شده است که مشتریان خوبی در بازارهای جهانی دارد.
او معتقد است محصولات فرومولیبدن و لوله های شیاردار مسی هم جزو محصولاتی هستند که بیشترین نقش را در افزایش سهم صادرات صنعتی استان داشته اند.

صادرات مواد صنعتی را مثبت ارزیابی می‌کنم

عضو هیات رئيسه اتاق بازرگانی کرمان در این باره  به “كرمان نو” می‌گوید استان کرمان با توجه موقعیتی  و مضیغه‌ای که در زمینه آب دارد چاره‌ای جز به سمت صنعتی شدن  رفتن ندارد و باید بخشی از صادرات به سمت معدن سوق داده شود.

«محسن رشیدفرخی» ضمن اعلام از این روند گفته است این کار را مثبت ارزیابی می‌کنم ولی باید به فکر کشاورزان هم بود تا آن‌ها هم دچار ضرر نشوند.

او ضمن تایید خبر افزایش صادرات استان کرمان در زمینه مواد صنعتی و معدنی تاکید می‌کند که یکی دو ماه گذشته قیمت فولاد و سنگ آهن در بعضی کشورها افزایش قیمت داشته و در مقابل هر سال ارزش صادرات کشاورزی پایین می‌آید.

رشید فرخی حتی معتقده که بیشتر کالایی که افت شدید صادرات داشته بخش کشاورزی بود و برای مثال کاهش صادرات ۳۰ هزار تنی پسته نسبت به سال گذشته را بیان کرد.

او حتی می‌گوید تا چهار سال آینده این رقم بسیار کاهش خواهد پیدا کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان گل گهر سیرجان،سنگ آهن و فولاد بردسیر را پتانسیل های خوب برای رشد در زمینه توسعه صادرات صنعتی بیان کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8450
1 نظر
  1. ثبت نام آزمون دولینگو می گوید

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت
    به این خوبی سپاسگزارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.