مشاور وزیر صنعت،معدن‌و‌تجارت در کرمان: تنها پنج درصد از آب استان در معادن صرف می‌شود

علی اصغر توفیق با اشاره به هدف دولت برای ایجاد اشتغال در کشور می گوید که اشتغال یکی از مهمترین مسایل کشور است. با اینکه در بخش صنعت و معدن واحد های دولتی کم است و بعد از قانون خصوصی سازی اکثر واحد ها خصوصی شده اند، اما بازهم دولت برای فعال شدن واحدهای تجاری تلاش میکند.
مشاور وزیر می گوید که استان کرمان یکی از قویترین استانها در بخش معادن است. او برلزوم فرآوری تولیدات معادن و جلوگیری از خام فروشی تاکید می کند.
توفیق در مورد فجایع زیست محیطی در برداشت از معادن گفت که در این بخش نیاز به آموزش داریم و این اتفاقات از ناآگاهی است.
وی با نادرست خواندن هزینه شدن در آمد هر استان در همان استان می گوید که باید نگاه ملی داشته باشیم. درآمد ها باید به پایتخت برود و بنا به الویت به استانهای مختلف تعلق گیرد، زیرا برخی استان ها از نظر درآمدهای معدنی، نفتی و کشاورزی، ثروتمند و بعضی دیگر به شدت فقیرهستند.
توفیق با تاکید بر لزوم تحقیق و پژوهش در واحد های تولیدی به تغییر رویکرد این وزارت خانه در مورد پژوهش اشاره کرده و می گوید که قبلا روال به این صورت بود که از ابتدا بودجه ای برای تحقیق و پژوهش اختصاص داده میشد، اما اکنون پس از انجام پژوهش ۵۰ درصد از هزینه آن پرداخت خواهد شد. وی در ادامه افزود که در دولت تدبیر و امید یک صندوق برای طرح های دانش بنیان فعال شده است و به طرح هایی که توجیه اقتصادی داشته باشند و از جوانب مختلف سنجیده شده باشند، وام داده می شود.
او با اشاره به مشکل کم آبی استان کرمان و لزوم صرفه جویی در همه بخش ها گفت که در مجموع ۵ درصد از مجموع آب مصرفی استان در بخش معدن استفاده می شود. بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است. وی افزود که در بخش صنعت باید واحد تصفیه وجود داشته باشد و آب بعد از یک بار استفاده تصفیه شده و به چرخه بازگردد نه اینکه هدر برود.
مشاور وزیر صنعت،معدن‌و‌تجارت گفت که اقتصاد ما در سالهای گذشته مشکلاتی داشته است، بسیاری از فرصتهای سرمایه گذاری از دست رفته است. تورم زیاد مانع از سرمایه گذاری در بخش تولیدات شده، وی افزود اکنون تورم در حال مهار شدن است، اما رکود باعث کندی حرکت اقتصادی کشور شده است. او می افزاید که دولت در تلاش است تا در اقتصاد رونق ایجاد کند و بتواند از رکود خارج شود.

توفیق می گوید که اکثر واحد های صنعتی واحدهای کوچک و متوسط هستند. دولت تلاش می کند این واحدها را راه اندازی کند. در استان کرمان جلسات زیادی در کارگروه رفع موانع تولید با حضور مدیران واحدهای صنعتی و روسای بانکها تشکیل و به مشکلات آنها رسیدگی شده است. این جلسات تداوم دارد و برای این واحدها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. وی افزود که ما در بحث صادرات هم با موانعی از جمله موانع بانکی روبه رو بودیم که بعد از برجام قدم به قدم در حال حل شدن است. از کشورهای مختلف هیات های زیادی به ایران آمدند و در حال بررسی جوانب برای سرمایه گذاری هستند.
وی می گوید که ما در حال گذر از رکود هستیم، در این مسیر برخی متحمل ضرر و آسیب شده اند. برای رسیدن به نتیجه باید کمی صبر داشته باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2737
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.