اعتراض وزارت بهداشت به تبلیغات تلویزیونی: باید از ما اجازه بگیرند

حسن هاشمی، وزیر بهداشت در واکنش به این تبلیغات، خواستار نظارت وزارت متبوع اش بر صدا و سیما شده. او به ایرنا گفته من از اصل کار (تبلیغ در حوزه سلامت) ناراضی هستم، چون تبلیغات در این حوزه باید با اجازه وزارت بهداشت باشد، هر وقت قانون تغییر کرد و مطابق سیاست‌های کلان سلامت، تولیت نظام سلامت را به طور کامل به وزارت بهداشت دادند، در این زمینه اقدام می‌کنیم. به گفته وی فعلا نظارت بر آگهی‌ها و تبلیغات صدا و سیما در اختیار وزارت بهداشت نیست و این وزارتخانه نمی تواند درباره محتوای این تبلیغات اظهار نظر کند. او البته تاکید کرده که اگر بر اساس سیاست‌های کلان سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری که تولیت نظام سلامت به وزارت بهداشت داده شده است، اجازه نظارت بر این آگهی‌ها به وزارت بهداشت داده ‌شود، حتما این وظیفه را انجام می‌دهیم چرا که اگر این تبلیغات سلامت مردم را به مخاطره بیندازد یا خلاف قانون باشد، نباید از رسانه ملی پخش شود.

اعتراض به تبلیغات گمراه کننده

در حالی وزیر بهداشت خواستار نظارت بر تبلیغات تلویزیونی مرتبط با حوزه سلامت شده که حدود سه هفته پیش زهرا عبداللهی، مدیر کل تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبلیغ دمنوش های لاغری از سوی صدا و سیما را «گمراه کننده» خوانده بود. او گفته بود که  تبلیغات کالاهای مدعی لاغری و دمنوش هایی که به صورت گسترده در تبلیغات شهری و بیلبوردها و تبلیغات رادیویی و تلویزیونی وجود دارد، حاوی اطلاعات نادرست و غیر علمی هستند و مردم را «فریب» می دهند.

درگیری قدیمی

این اولین بار نیست که وزارت بهداشت به تبلیغات تلویزیونی اعتراض می کند. در سال های گذشته هم این اعتراض ها وجود داشته، به طوری که حتی یک بار این وزارتخانه در سال 91 صدا و سیما را به «پرداخت جریمه سنگین» تهدید کرد. اگرچه این تهدید هیچگاه عملی نشد. ماجرای درگیری وزارت بهداشت دولت یازدهم با صدا و سیما هم از سال گذشته جدی تر شد. آبان 95 بود که وزیر بهداشت نامه ای خطاب به رسانه ملی نوشت و خواست که  از ادامه تبلیغات در حوزه سلامت در اسرع وقت جلوگیری شود.

تبلیغاتی شبیه به ماهواره

رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو هم چند روز بعد به خبرگزاری فارس گفت که وزارت بهداشت، کاملا با این تبلیغات (مرتبط با حوزه سلامت) مخالف است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاهای آنها را تایید نمی کنیم و به مردم می گوییم که این کالاها هیچ فرقی با کالاهای ماهواره ای ندارند و همان طور که قبلا به مردم گفته ایم که به تبلیغات این نوع کالاها در ماهواره ها توجه نکنند، الان هم در مورد این کالاها در صدا و سیما به مردم می گوییم که به این تبلیغات توجه نکنند و بدانند که این نوع تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11756
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.