وزارت بهداشت: هیات دولت با اختصاص یارانه برای تولید شیر غنی شده با ویتامین D موافقت کند

وزارت بهداشت از دولت خواسته برای اجباری شدن غنی سازی شیر با ویتامین D یارانه اختصاص دهد، چرا که 80 درصد ایرانیان با کمبود این ویتامین روبرو هستند.

آنطور که زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفته، طرح غنی سازی اجباری شیر با ویتامین D از طرف وزارت بهداشت به هیات دولت ارائه شده تا در صورت حمایت دولت و پرداخت یارانه به شیر اجرا شود.

ماجرای غنی سازی شیر با ویتامین D البته جدید نیست. از سال 88 بود که به برخی کارخانه های تولید شیر، مجوز غنی سازی داده شد اما به دلیل گران تر بودن این نوع شیر از شیرهای معمولی، مردم استقبال چندانی نکردند. همین امر وزارت بهداشت را به این فکر انداخته تا دولت با پرداخت یارانه، قیمت شیرهای غنی شده با ویتامین D را به قیمت شیرهای معمولی برساند.

به گفته عبداللهی، زمانی که دولت در قالب یارانه به شیر از غنی سازی شیر با ویتامین D حمایت نکند، این طرح به موفقیت نمی رسد. البته آنطور که او گفته غنی سازی با ویتامین D می تواند برای مواد غذایی دیگری مثل روغن و آرد نیز انجام شود اما کارخانه های تولیدی زیربار اجباری شدن غنی سازی نمی روند، در حالی که امکان اجباری شدن غنی سازی شیر با ویتامین D هست.

عوارض خطرناک کمبود ویتامین

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، کمبود ویتامین D موجب مشکلات زیادی ازجمله پوکی استخوان، بروز سرطان، افسردگی و بیماری پا پرانتزی می‌شود.

ضیاءالدین مظهری، عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران هم در رابطه با خطر کمبود این ویتامین گفته عوارض کمبود ویتامینD در کودکان بسیار شدیدتر است و اگر این کمبود با مکمل ویتامینD جبران نشود، موجب راشیتیسم و پا پرانتزی در این کودکان می‌شود و تغییرات استخوانی در سایر نقاط بدن حتی در جمجمه، ستون مهره‌ها و محل پیوستن دنده‌ها به مهره‌ها را به دنبال دارد. کمبود ویتامینD باعث شده تعداد افرادی که برای مشکلات استخوانی به پزشکان مراجعه می‌کنند، خیلی بیشتر شود، در گذشته افرادی که با چنین مشکلاتی مراجعه می‌کردند بیشتر افراد بالای 40سال بودند اما حالا در بین دختران جوان این کمبود تشدید شده که علت آن تغییر در سبک زندگی و نداشتن تحرک، شب بیداری و روزخوابی است که بین جوانان و به‌خصوص زنان بسیار دیده می‌شود. همچنین دامنه شیوع کمبود ویتامینD خیلی گسترده است تا حدی که 99درصد مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمبود ویتامینD دارند.

مهم‌ترین علت کمبود ویتامین D این است که منابع غذایی آن بسیار کم است و به‌طور کلی منابع غذایی از نظر این ویتامین فقیر هستند، این ویتامین البته در نور خورشید وجود دارد اما اکثر مردم به‌خصوص در جوامع شهری و آپارتمان‌نشین به اندازه کافی از ویتامین D استفاده نمی‌کنند. حداقل میزان آفتاب مورد نیاز برای تأمین ویتامین D قرار گرفتن دست ‌و صورت در معرض نور مستقیم خورشید به مدت 10 تا 15 دقیقه است.

نشانه های کمبود ویتامین

رنگ پوست تیره، حوصله نداشتن، استخوان درد، عرق کردن سر و مشکل روده می تواند نشانه کمبود ویتامین D است.

همچنین افراد چاق و سن بالا، بیشتر در معرض خطر هستند. هرچند که به گفته عبداللهی 76 درصد نوجوانان، 86 درصد زنان باردار و 60 درصد میانسالان در ایران دچار کمبود ویتامینD  هستند و شیوع این کمبود، چندان ارتباطی با جنس و سن ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11812
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.