پیش‌بینی کاهش دما برای روزهای پایانی هفته

حمیده حبیبی در گفتگو با «کرمان نو» راجع به وضعیت آب و هوای کرمان طی روزهای آینده گفت:«برای روزهای پایانی هفته بتدریج کاهش دما را پیش‌بینی می کنیم. همچنین روز شنبه اگر تغییری در الگوی نقشه‌های هواشناسی پیش نیاید وزش باد نسبتا شدید را برای شمال و شرق استان خواهیم داشت و برای مناطق جنوبی‌ استان ناپایداری را به‌صورت افزایش ابر و رگبار پراکنده شاهد خواهیم بود.»

وی همچنین می گوید اگر تغییری در الگوی نقشه‌های هواشناسی نداشته باشیم برای پایان هفته آینده بارندگی پیش‌بینی می شود.

هر چند در روزهای اخیر همشهریان  هوای به نسبت سردی را نسبت به اوایل دیماه که هوای کرمان بهاری بود را تجربه کردند اما در هر جمعی صحبت از نبود بارندگی است و مردم و مسئولین نگران وضعیت خشکسالی هستند.

 به گزارش «پیام ما»  پدیده «لانینا» دلیل کم بارشیهای امسال است. در ادامه گزارش این روزنامه آمده« «لانینا» وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب کاهش بارش‌ها می‌شود. معمولاً در سال‌هایی که پاییز و زمستان از بروز «لانینا» متأثر می‌شوند، نباید انتظار تَرسالی و بارش‌های مناسب داشته باشیم بلکه با کاهش بارش‌ها و از طرف دیگر سردی بیشتر هوا مواجه می‌شویم. مرکز اقیانوس‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که بعد از وقوع «ال‌نینو» در ‌سال گذشته و افزایش چشمگیر بارندگی، امسال پدیده «لانینا» سالی کم‌بارش را به دنبال بیاورد. از طرف دیگر چندی پیش محققان موسسه ماکس پلانک آلمان در تحقیقات ۳۰سال اخیر خود بر روی ۲۹ کشور در خاورمیانه از جمله ایران به این نتیجه رسیدند تا نیمه قرن ۲۱، دمای هوا با سرعتی دو برابر متوسط جهانی افزایش خواهد یافت و دمای هوا در زمستان تا دو و نیم درجه زیادتر می‌شود.»

به هر حال صدای پای هیولای خشکسالی این روزها بیشتر به گوش می‌رسد و لزوم اتخاذ سیاستهایی تاثیرگذار در این زمینه از هر چیزی واجب‌تر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8900
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.