آسمان کرمان شهاب باران می شود

به گزارش کرمان نو، از اواخر پنجشنبه شب تا بامداد جمعه 23 آذر، زمان خوبی برای رصد این بارش ها به ویژه از آسمان استان کرمان است. آسمان کرمان از دیرباز به عنوان یکی از بهترین نقاط ایران برای رصد ستاره ها مطرح بوده است و آسمان پرستاره این استان به خصوص در مناطق کویری یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری است. این امر موجب شده است در سال های اخیر تعداد تورهای رصد آسمان به خصوص در کویر و در مناطق گردشگری کویر شهداد و کمپ کویری به شدت افزایش یابد و به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کرمان تبدیل شود. درباره بارش های شهابی می توان گفت جزو معدود پديده هاي نجومي هستند كه براي رصد و ديدن آن، نياز به هيچ ابزار نجومي نيست و در تمامي نقاط كره زمين قابل رويت مي باشند. اغلب شهاب هایی که در آسمان مشاهده می شوند، اتفاقی هستند. اینگونه شهاب ها، از نقطه خاصی در فضا نمی آیند و عامل به وجود آورنده آنها، ذرات ریز بین سیاره ای است که به طور پراکنده در فضا پخش شده اند. زمان وقوع شهاب های اتفاقی قابل پیش بینی نیست و رصد آنها کاملاً اتفاقی است. برخلاف اینگونه شهاب ها، گروه دیگری هستند که به صورت بارش شهابی (شهاب باران-بارش شهابی) دیده می شوند.

بارش شهابی هنگامی رخ می دهد که زمین از میان توده ای از ذرات بجا مانده از مسير حركت عموماً دنباله دارها عبور کند. در این هنگام، چون ذرات زیادی با جو زمین برخورد می کنند، اين ذرات مشتعل شده و در مدت کوتاهی تعداد زیادی شهاب می توان مشاهده کرد.

بارشهای شهابی در مناطق مشخصی از آسمان مشاهده می شوند و در هر بارش شهابی، به نظر می رسد که تمام شهابها از یک نقطه می آیند. به عبارتی اگر از صحنه بارش شهابی فیلمی تهیه شود و سپس آن را به صورت معکوس نمایش دهیم این طور به نظر می رسد که تمام شهابها به سوی یک نقطه حرکت می کنند. این نقطه را کانون بارش یا نقطه نور باران می نامند.

نیمه دوم آذرماه اوج بارش شهاب های جوزایی

اوج بارش های شهابی جوزایی هرساله از ۲۳ تا ۲۵ آذر ماه رخ می‌دهد که یکی از بارش‌های شهابی مهم در طول سال است. اما در کل، در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۶ آذر شهاب‌های این بارش شهابی دیده می‌شوند. هرچند میزان میانگین شهاب‌های این بارش در ساعت(ZHR)، عدد چشمگيری نیست، اما آذرگوی‌های بسیار پرنور این بارش، آن را از دیگر بارش‌های شهابی متمایز می‌کند. اوج بارش شهابی جوزایی امسال بامداد ۲۳ آذر است که پیش ازطلوع خورشید در آسمان است. اما از اواخر پنجشنبه شب تا بامداد جمعه 23 آذر، زمان خوبی برای رصد این بارش است. بدلیل قرار گرفتن ماه در وضعیت تربیع، از حدود ساعت ۹شب پنجشنبه ۲۳ آذر- غروب ماه – به نظر می‌رسد در بهترین حالت بین 80 تا 90 شهاب در پنجشنبه شب، دیده شو د.

اگر پنجشنبه شب، در جایی به سمت شرق به نظاره آسمان بنشینید که هوا صاف باشد و آلودگی نوری کمتری وجود داشته باشد، تا نیمه شب و کمی پیش از طلوع خورشيد، می‌توانید شهاب‌های این بارش را که از کانون بارش صورت فلکی جوزا به سمت زمین می‌آیند نظاره‌گر باشید.  اگر با صبر و حوصله در این شب‌های سرد زیر آسمان بمانید، احتمال دیدن آذرگوی‌های بسیار پرنور نیز بسیار زیاد است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21777
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.