مدیرکل مدیریت بحران کرمان با انتقاد از فرمانداران شهرستان‌های شرقی استان مطرح کرد


گزارش لایروبی رودخانه‌های شرق کرمان ارسال نشده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ضمن گلایه از فرمانداران شهرستان‌های شرقی استان گفت: گزارش لایرویی تاکنون به ستاد بحران استان ارسال نشده است.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، حمید سالخورده مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان روز سه‌شنبه در نشست ستاد بحران شهرستان‌های شرقی استان کرمان در محل فرمانداری بم افزود: باید نقاط حادثه‌خیز هر شهرستان با تاییدیه آب منطقه‌ای به ستاد مدیریت بحران استان ارسال شود تا به منظور ترمیم و مقاوم‌سازی دیواره‌های حفاظتی رودخانه‌ها گام‌های بعدی برداشته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: آب منطقه‌ای باید اقداماتی از جمله لایروبی، تیغ‌زنی و رفع تصرفات را در بستر رودخانه‌ها انجام دهد زیرا باقیمانده درختانی که در مسیر رودخانه‌ها وجود دارند مسیرهای انحرافی آب را ایجاد می‌کنند.

او در ادامه جلسه ضمن گلایه از حضور نداشتن اورژانس و علوم پزشکی در این جلسه، با بیان اینکه این نهادها از اعضای اصلی ستاد بحران هستند اظهارداشت: سیل، خشکسالی، ریزگرد و طوفان‌های شن از پرتکرارترین مخاطرات شرق استان کرمان هستند.

سالخورده همچنین با تاکید بر ضرورت پیشگیری در برابر بحران‌ها تاکید کرد: می‌توان با حداقل امکانات و همچنین داشتن بانک اطلاعاتی از تجهیزات، در مواقع بروز مخاطره دچار دستپاچگی و غافلگیری نشویم.

او با اشاره به اینکه شهردار هر شهر به عنوان جانشین اول ستاد بحران شهرستان‌ها معرفی شده‌اند ادامه داد: رویکرد ستاد بحران باید به سمت پیشگیری برود، به ویژه اینکه غالب شهرداری‌ها تجهیزات مقابله‌ای دارند.

سالخورده عنوان کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با اخذ مجوز از شورای شهر پنج درصد از اعتبارات خود را برای مقابله با سیلاب و روان‌آب‌ها اختصاص دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به ضرورت به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای این موضوع اضافه‌ کرد: به طور مثال سال گذشته بم در نمایشگاه رویداد ایران قوی که به مناسبت سالگرد زلزله بم در تهران برگزار شده بود شرکت نکرد بنابراین از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کردیم و توانستیم در سطح کشور جزو چهار استان برتر معرفی شویم.

سالخورده توضیح داد: منابع طبیعی در بحث‌های آبخیزداری و آبخوان داری باید گوراب‌ها یا رسوب‌گیرها را شناسایی کند و مطالعات لازم را انجام دهد زیرا آبخیزداری حافظ خاک و آب منطقه است.

او در ادامه با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: مسئولان در جانمایی شهرک‌های مسکونی در بحث جوانی جمعیت یا مسکن ملی دقت لازم را انجام دهند تا در مسیر سیلاب یا آبراهه‌های فصلی قرار نگیرند و حتما پیوست خطر داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به آفت سوسک سرخرطومی که به بحرانی در شرق استان کرمان تبدیل شده تصریح کرد: این آفت به نوعی طاعون باغی محسوب می‌شود که حالت تهاجمی دارد و فرمانداران باید تیم‌های رصد را توسعه دهند تا هرچه سریعتر جلو گسترش آفت گرفته شود.

آب منطقه ای اعتبار و تجهیزات برای لایروبی ندارد

در ادامه رییس امور منابع آب شهرستان بم گفت: سال گذشته اقدامات خوبی درخصوص لایرویی انجام شده و بیشتر تمرکز ما بخش دِهبَکری بوده است اما متاسفانه امسال در دهبکری بنا به دلایل متعددی حضور کمرنگی داشتیم.

بهنام باشتمن افزود: ۲۳۰ مورد از نقاط حادثه خیز بخش مرکزی، بروات و دهبکری را به ستاد بحران ارسال کردیم اما به دلیل نبود اعتبار امکان لایروبی و رفع این نقاط را نداریم.

او اظهارداشت: برای رفع نقاط حادثه خیز بودجه استانی دیده نشده و تجهیزات آب منطقه‌ای استان به دلیل وسعت استان کرمان پاسخگوی این حجم از مشکلات نیست.

نخاله‌های ساختمانی در بستر رودخانه‌ها باقی مانده‌اند

فرماندار بم در این جلسه با بیان اینکه گزارش لایروبی این شهرستان به ستاد بحران استان ارسال شده گفت: رودخانه اِسفیکان و پُشترود تهدید جدی برای این شهرستان محسوب می‌شود زیرا نخاله‌های ساختمانی در این رودخانه‌ها همچنان باقی مانده‌اند.

محمد برزنگ ادامه داد: معادن شن و ماسه در دو طرف جاده بم به صورت غیراصولی برداشت می‌کنند و این کار مخاطراتی را به دنبال دارد.

نَرماشیر دستگاه سنجش آلایندگی ندارد

در ادامه فرماندار نرماشیر گفت: مشکل بزرگ ما در نرماشیر آفت سوسک سرخرطومی است که تهدید و بحرانی برای حوزه شرقی استان محسوب می‌شود و گریبان‌گیر شهرستان شده است.

حمید طبسی‌نژاد افزود: تیم کارشناسی برای بازدید و احصای نتیجه نیازمند اعتبار است که متاسفانه در این خصوص اعتبار خاصی برای حوزه شرق درنظر گرفته نشده است.

او همچنین به طوفان‌های شن در نرماشیر اشاره کرد و بیان داشت: نرماشیر اداره محیط‌زیست و دستگاه سنجش آلایندگی ندارد که طبق آخرین مصوبه مقرر شده بود این دستگاه توسط بخش خصوصی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید خریداری و برای نصب در اختیار شهرستان قرار گیرد اما تاکنون محقق نشده است.

فرماندار ریگان نیز در این جلسه گفت: از پرمخاطره‌ترین بلایای طبیعی در ریگان که احتمال وقوع آن وجود دارد و سال‌های گذشته نیز خسارات زیادی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرده سیل، خشکسالی و ریزگردها هستند.

مراد آبیار افزود: در این شهرستان لایرویی بستر رودخانه، حذف درخت‌های زاید و بازگشایی دهانه‌های پل در طول سال انجام می‌شود.

او عنوان کرد: با کوچکترین بارندگی و جاری شدن سیل خطوط برق شهرستان حتی با وجود مصونیت‌سازی و تقویت پایه‌ها دچار خسارت می‌شوند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111924
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.