در جلسه بررسی مسائل صنعت فرش مطرح شد


حتی ۵ فرش نفیس در استان نداریم | بافندگان کشکوییه و نوق فرش یزدی می‌بافند

شهری که عنوان شهر ملی صنایع‌دستی را یدک می‌کشد حتی ۵ فرش تاریخی را نزد خودش ندارد و آن‌طور که فعالان حوزه فرش در جلسه‌ای که با محوریت فرش در اتاق بازرگانی اعلام کردند بالغ بر هزار و ۸۰۰ نفر از ۲ هزار بافنده سیرجان، تولیدکننده فرش یزد شدند.

به گزارش «کرمان نو»، کرمان خاستگاه قالی دستباف است. فرش دستباف را هنوز به نام کرمان می‌شناسند. اما آن‌طور که عقیل سیستانی، پژوهشگر حوزه فرش در جلسه بررسی مسائل و مشکلات فرش اعلام می‌کند، بخش دولتی نتوانسته حتی ۵ فرش را از گذشته درخشان کرمان نگه دارد و حفظ کند. به گفته او تمام فرش‌های نفیس یا به فروش رفته و خارج از کشور است و یا در دست بخش خصوصی است و الان اگر بخواهیم یک نمایشگاه برگزار کنیم، نمی‌توانیم.

به گزارش خبرنگار کرمان‌نو سیستانی در این جلسه در بخشی از آماری که ارائه داد، عنوان کرد که کرمان بیش از ۷۲ هزار بافنده دارد که از این تعداد ۵۰ هزار کارت قالیبافی دارند و ۱۵ هزار نفر بیمه هستند. این اطلاعات که بر اساس داده‌های مراکز رسمی آماری کشور قرائت شده بود مورد پذیرش هیچ یک از تولیدکنندگان و فعالان این حوزه قرار نگرفت. شهرام وزیری از تولیدکنندگان و محققان این حوزه با زیرسؤال‌بردن این آمار گفت که اگر این تعداد بافنده داشتیم و هر کدام فقط سالی ۳ متر فرش می‌بافتند باید سالانه ۲۲۰ هزار متر فرش در استان داشتیم، درصورتی‌که ۲۰ هزار متر هم نیست.

به گفته وزیری اکثر بافندگان فرش کشور به‌جای راور و زرند از شاهرود، اصفهان و مشهد هستند و بافندگان حرفه‌ای ما از دست رفتند.

علیرضا زندی، مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان هم در این جلسه از ریزش بافندگان در رفسنجان خبر داد. به گفته زندی از ۲ هزار بافنده این بخش هزار و ۸۶۰ نفر تولیدات فرش یزد را به ثمر می‌رسانند و اکثر بافندگان کشکوییه و نوق فرش یزدی می‌بافند. هروی، از تولیدکنندگان فرش دستباف در کرمان هم از صادرات فرش‌های کهنه کرمان از طریق افغان‌ها خبر داد و گفت: بازار صادرات فرش را افغان‌ها دست گرفتند و ما حتی سعی کردیم خودمان وارد عرصه صادرات شویم اما نتوانستیم با افغان‌ها رقابت کنیم.

نباید صنعت را خیریه کنیم

برخی از تولیدکنندگان در این جلسه همچون آقای اشرف خواستار حمایت دولتی و بیمه بافندگان بودند. موضوعی که استاندار در خصوص آن صراحتاً اعلام کرد که صنعت اگر می‌خواهد حمایت شود نباید خیریه‌اش کنیم و واقعاً ما حتی ۱۵ هزار بافنده هم نداریم.

تولیدکنندگان در این جلسه از وعده‌های عمل نشده استان در حوزه فرش مثل معرفی خیابان ناصریه به‌عنوان راسته بافندگان و المان‌هایی که در حیطه فرش هرگز گذاشته نشده انتقاد کردند. حسن‌زاده معاون استاندار کرمان در این جلسه از کارهای صورت نگرفته در حوزه فرش گفت .

به گزارش کرمان‌نو معاون استاندار با بیان اینکه ما ۵ سال است که هیچ رویداد و نمایشگاهی در حوزه فرش کرمان نداشتیم، گفت: مشکلات حوزه فرش استان بیشتر شده است و حتی افغانی‌ها با خرید ماشین‌های تولیدی دست‌دوم، بازار فرش‌های ماشینی با طرح کرمان را گرفته‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109075
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.