در همایش روز ملی قنات، مدیر مرکز قنات استان مطرح کرد:


شروع فعالیت دفتر دبیرخانه ثبت تمدن قناتی جیرفت

اسفندقه، به عنوان پایگاه تمدن قناتی جیرفت در اولویت کار
به گزارش کرمان نو، به مناسبت روز ملی قنات جمعی از اساتید این حوزه و دانشگاهیان به همت انجمن باستان شناسی دانشگاه جیرفت در همایشی به نام “برای قنات” گرد هم آمدند تا در مورد تاریخچه و ارتباط ظهور تمدن‌ها با این پدیده دست کند تاریخی صحبت کنند.
قنات سازه‌ای که بواسطه قدمت می‌توان آنرا باستانی نامید و نقش تاثیر‌گذاری در پیدایش تمدن دارد چرا که هرجا قناتی بوده، استقراری صورت گرفته است.
این اثر دست‌کند، میراثی پنهان در دل زمین است که از پس قرن‌ها می‌آید سادگی در عملیات ساخت آن نیز در طول زمان حفظ شده و با گذشت چندین سده همان روش و تکنیک قدیمی برای ساخت آن استفاده می‌شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار یکی از سخنران این همایش بود او که تحقیقات بسیاری در رابطه با این سازه تاریخی انجام داده است گفت: قنات دست ساخت یک نفر نیست و نه تنها که یک جامعه بلکه نسل‌ها برای ساخت آن درگیر می شدند و این سازه حاصل تلاش جمعی چند نسل است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار یکی از سخنران این همایش بود او که تحقیقات بسیاری در رابطه با این سازه تاریخی انجام داده است گفت: قنات دست ساخت یک نفر نیست و نه تنها که یک جامعه بلکه نسل‌ها برای ساخت آن درگیر می شدند و این سازه حاصل تلاش جمعی چند نسل است.

امین ماهانی با اشاره به اینکه قنات علاوه بر اینکه یک منظر معماری ایجاد می کند و نظم در آبیاری را شکل میدهد افزود: برای حفر قنات باید یک کهن حفر شود، شاید امروزه نتوان به سمت ساخت قنات رفت اما باید این دانش بومی را حفظ کرد و تاب‌آوری زیستی این سازه باستانی را حفظ کرد.

برای حفظ جوامع توجه به تاب آوری زیستی منابع آبی آن منطقه اهمیت دارد.محمد برشان کارشناس تاریخی و پژوهشگر نام آشنای حوزه قنات و آبیاری و مدیر مرکز قنات استان کرمان در جمع حاضرین در این نشست گفت:سخن از قنات که می‌آید سخن از اسطوره پشتکار است تمدن‌های قناتی ویژگی‌های خاص خود را دارند و تحقیق در این رابطه ویژگی خاص می‌طلبد.

برشان ادامه داد: کلیه مورخان اذعان دارند که مبدع قنات ایران و اکثریت این اساتید اعتقاد دارند که مبدا قنات کرمان است، کرمان پهناورترین استان در رتبه هفتم به لحاظ تعداد قنات در کشور قرار دارد.طولانی ترین قنات کرمان مربوط به قنات سیرجان است و به لحاظ تمرکز تعداد قنات‌ها، قنات بم در رتبه اول است.

وجود ۱۱ قنات ثبت ملی در کرمان

مدیر مرکز قنات استان کرمان از پیگیری ثبت ملی قنات حجت آباد توکلی در شهر عنبرآباد در جنوب استان خبر داد و گفت:زمانی حرف از هلیل می زنیم از تمدنی حرف به میان می‌آید، که آثار و قدمت آن جهان را به لرزه انداخت و این منطقه تاریخی بی‌نظیر است.

شروع به کار دفتر دبیرخانه ثبت ملی قنات

برشان با اشاره به ظرفیت و عظمت قناتی شهرستان جیرفت اظهار کرد: در اسفند سال گذشته دبیرخانه ثبت تمدن قناتی جیرفت به عنوان ششمین دبیرخانه در استان کرمان افتتاح شد و امروز دفتر این دبیرخانه آغاز به کار می‌کند.

او درباره فعالیت‌های مربوط به این دفتر اظهار کرد: در این دفتر اسناد مربوطه جمع‌آوری و دلسوران قنات و قنات یابان دور هم جمع می شوند و همچنین اسناد قنات‌ها جهت ثبت ملی آماده می‌شود.

مدیر مرکز قنات استان کرمان تصریح کرد: در ابتدای کار این دفتر، منطقه اسفندقه را به عنوان پایگاه تمدن قناتی جیرفت معرفی کردیم و در آغاز قنات‌های این منطقه را با هدف ثبت ملی شناسایی می‌کنیم و بعد از آن به منطقه بلوک که قنات‌های تاریخی بسیاری در آن قرار دارد می‌پردازیم که متاسفانه تعداد زیادی از قنات‌های منطقه بلوک به دلایل تغییراقلیم و خشکسالی و حفر چاههای عمیق خشک شده‌اند.

او درادامه گفت: در مراحل بعدی تحقیقات جامعی پیرامون تمدن قناتی حوزه جبالبارز و ساردوییه در جیرفت آغاز می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=103805
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.