سفره‌های زیرزمینی کرمان دیگر ظرفیت استحصال ندارند

استاندار کرمان با اشاره به سطح ایستابی چاه‌های استان کرمان اظهار کرد: این سرزمین کهن تشنه است و عمق تشنگی آن به ۴۰۰ متر رسیده و سفره‌های زیرزمینی آن دیگر ظرفیت استحصال ندارند و باید به آنها آب تزریق کرد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، “علی زینی وند” غروب ۱۹ تیرماه در آیین افتتاح پروژه اضطراری تامین آب شهر کرمان با تاکید بر آنکه شرمنده مردم کرمان هستیم، گفت: با افتتاح این پروژه بخشی از کمبود آب شرب شهر کرمان جبران می‌شود.

وی با اشاره به سطح ایستابی چاه‌های استان کرمان اظهار کرد: این سرزمین کهن تشنه است و عمق تشنگی آن به ۴۰۰ متر رسیده و سفره‌های زیرزمینی آن دیگر ظرفیت استحصال ندارند و باید به آنها آب تزریق کرد.

استاندار کرمان با اشاره به سند سازگاری با کم آبی استان کرمان عنوان کرد: هیچ راهی جز اجرای سند سازگاری با کم آبی نداریم و دیگر باید با کشاورزی سنتی خداحافظی کرد و اگر جایی مقاومت بود باید در ابتدا با گفتمان و سپس از راه قانونی با آن مقابله کرد.

وی با بیان این مطلب که باید از قطره قطره آب در کرمان بهره جست، عنوان کرد: قرار نیست باغات و مزارع خشک شوند، بلکه باید با تکنولوژی آنها را سرسبزتر و پرثمرتر کرد.

ضرورت مدیریت آب در استان کرمان

زینی‌وند بر لزوم مدیریت آب در استان کرمان تاکید کرد و افزود: باید برداشت آب از چاه‌های کشاورزی به سرعت کاهش یابد و بخش صنعت با چاه‌های آب خداحافظی کند.

وی تاکید کرد: با مدیریت مصرف می‌توان هم کشاورزی و هم صنعت را داشته باشیم ضمن آنکه دشت‌های کرمان را از فرونشست حفظ کنیم.

استاندار کرمان لزوم بهره‌برداری بهینه از آب در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: تنها راه چاره رفع مشکل آب شرب شهر کرمان انتقال آب خلیج فارس است و امیدواریم ظرف یک سال آینده این آب وارد شبکه آب شهر شود.

وی در پایان با اشاره به اسراف آب در ایران خاطرنشان کرد: تا زمانی که بدمصرفی از این کشور رخت برنبندد همواره با مشکل آب شرب مواجه هستیم.

پروژه اضطراری تامین آب شرب شهر کرمان شامل حفر و تجهیز هفت حلقه چاه با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال است که اجرای این پروژه چهار ماه به طول انجامید که طول خط انتقال ۶۸۰۰ متر و طول اجرای خط برق آن ۲۰ کیلومتر است و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب به شبکه تزریق می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73773
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.