جنوب استان بدون کشتارگاه طیور

متقاضی سرمایه گذاری برای احداث کشتارگاه صنعتی طیور در جنوب استان وجود ندارد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جنوب استان کشتارگاه صنعتی طیور ندارد این موضوعی است که پیش از این نیز در کرمان نو به آن پرداخته است، اما متاسفانه هنوز خبری از کشتارگاه نیست با توجه به وسعت بالایی جنوب استان به نظر می آید این موضوع اهمیت بالایی داشته باشد که مرغ تولید شده جنوب در همان منطقه کشتار و توزیع شود.

از طرفی باید به این نکته توجه داشت که بقیه پروتئین های مصرفی، به دلیل افزایش قیمت زیادی را که در این چند ماه تجربه کردند تقریبا از سبد کالای خانواده های قشر متوسط حذف شده اند و این گرایش به مصرف مرغ را بالاتر می برد و نیاز به تامین به موقع و به اندازه مرغ با کیفیت تر را نیز بیشتر نشان می دهد.

احمدی مدیر کل اداره دام‌پزشکی جنوب استان در مورد نبود کشتارگاه صنعتی مرغ در جنوب استان به کرمان نو گفت: این موضوع مربوط به بخش صنعت و معدن است البته باید متقاضی بخش خصوصی وجود داشته باشد و تا این لحظه که در جریان هستم، کسی متقاضی نبوده و حتی کشتارگاهی شروع به ساخت نکرده است.

وی افزود: ما در دام پزشکی باید برای این کشتارگاه ها، پروانه بهداشتی صادر کنیم که هر زمانی متقاضی وجود داشته باشد با کمترین زمان ممکن در خدمت آنها هستیم.

احمدی یادآور شد: ما در مجموعه تخصصی و دام پزشکی همیشه این موضوع جزء درخواست هایمان بوده است چه از مسوولانی که در استان صاحب نفوذ بوده اند و چه از معین های اقتصادی. همیشه این مورد را مطرح کرده ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان در مورد روند فعلی کشتار مرغ در جنوب گفت: مرغ در منطقه جنوب تولید می شود و ما در دامپزشکی برای نزدیک تری کشتارگاه، گواهی حمل می دهیم که مرغ ها را به آنجا ببرند و اگر کشتارگاه طیوری در منطقه باشد ما به آن کشتارگاه می فرستیم.

وی افزود: مرغ های تولید شده در مرغ داری های جنوب استان به طور معمول به شهرستان بم و کرمان فرستاده می شود . در هرصورت ما نظارت داریم که مرغ تولیدی در داخل کشتارگاه کشتار شود.

احمدی در مورد تاثیر نزدیکی کشتارگاه بر کیفیت گوشت تولید شده، گفت: این طی کردن فاصله امکان دارد یک ضریبی در کیفیت پروتئین تولید شده، تاثیر دا‌شته باشد به طور مثال احتمال کاهش وزن ویا تلفات در فاصله طی شده وجود دارد، اما بیشترین تاثیر بر کیفیت پروتئین را خط کشتارگاه دارد که در کشتارگاه های صنعتی این خط کشتار استاندارد سازی می شود.

کیفیت مرغ تولیدی در همه استان یکسان است

به گفته احمری تولیدمرغ در کشور تولید بالایی است و شرکت پشتیبانی جهاد کشاورزی هم به موازات تولید در کشور برای بحران هایی که امکان دارد در بازار پیش بیاید ذخیره سازی می کند، در نتیجه نگرانی ای وجود ندارد.

احمدی معتقد است که کیفیت مرغ تولیدی در جاهای مختلف استان تفاوتی نداشته و مرتبا هر کشتارگاه توسط دام پزشکی استان هم از نظر مصرف آنتی بیوتیک و هم واکسن ها کنترل می شود.

مدیر کل دام پزشکی جنوب گفت: سازمان دام پزشکی قصد دارد با گرید بندی، کیفیت مرغ را ارتقابدهد و با اجرایی شدن این طرح که بر اساس خط تولید کشتارگاه ها است مرغ با کیفیت بیشتری در اختیار مردم قرار می گیرد.

از احمدی در مورد تولید مرغ سبز در جنوب استان پرسیدیم، احمدی گفت: سازمان دام پزشکی خیلی وقت است که تولید مرغ سبز متوقف کرده است و اکنون همه مرغ های تولید شده از لحاظ مصرف آنتی بیوتیک شبیه هم هستند، و به طور مرتب هم در مرغ داری ها و قبل از کشتار و هم در کشتارگاه ها و در خط تولید این مورد چک می شود ، و فقط گرید بندی کشتار گاه ها مطرح است، هم چنین قرار است نحو بسته بندی هم تغییر کند که از سال آینده به طور کامل اجرا می شود.

2 مورد صدور مجوز کشتارگاه صنعتی به سرانجام نرسید

مروجی رییس سازمان ثبت جنوب در مورد این نکته که آیا اقدامی برای احداث کشتارگاه صنعتی طیور در جنوب استان، شده است، به کرمان نو گفت:چند سال پیش ما مجوز کشتارگاه صنعتی طیور را صادر کردیم و سرمایه گذارش هم جذب شد اما چون نتوانستیم زمین محل اجرای طرح را واگذار کنیم این طرح اجرا نشد.

مروجی دلیل اجرایی نشدن طرح کشتارگاه صنعتی طیور در جنوب را نبود سرمایه گذار دانسته و گفت: در جنوب استان به دلیل کم بودن مرغ داری ها این طرح را ندارد.

وی گفت: در جنوب مرغ داری های زیادی نداریم و اگر بخواهد کشتارگاه راه بیندازیم، باید مرغ را از جای دیگر آورده و کشتار کند در هر صورت مذاکرات متعددی با سرمایه گذاران مختلفی صورت گرفت و منجر به صدور مجوز شد.

مروجی افزود: در سال93 یک مجوز برای یک سرمایه گذار در جیرفت صادر شد و در واگذاری آب با مشکل روبرو شد و نتوانستیم پروژه را انجام دهیم و سرمایه گذار انصراف داد، یک مجوز هم در رودبارجنوب صادر شد که آن هم در حال صدور استعلامات برای واگذاری زمین بودیم که سرمایه گذار انصراف داد.

اهداف احداث کشتارگاه های صنعتی طیور

برخی از اهداف احداث کشتارگاه های صنعتی طیور به شرح زیر است:

– تأمین گوشت و رسانیدن آن و سایر متفرقات خوراکی به صورت بهداشتی و مطابق با موازین شرع مقدس اسلام به دست مردم

– ایجاد یک مجموعه صنعتی که با بهره دهی کامل که بتواند ادامه کار خود را تضمین کند

– ایجاد یک مجتمع صنعتی که عملاً حلقه مفقودهای در راه رشد دامداری کشور بخصوص مناطق دام‌خیز باشد

– ایجاد کشتارگاه ها در این مناطق به عنوان عامل مؤثر در حذف واسطه ها و جلوگیری آر ضرر و زیان ناشی از خسارت وارده به دامدار در اثر حمل دام زنده به مراکز جمعیتی دور و کمک شایانی به اقتصاد دامپروری هر منطقه می‌نماید

– اشتغال زایی از طریق ایجاد صنایع پایین دولتی

– رعایت ضوابط بهداشتی منعکس در مراجع ذیربط و استاندارهای موجود.ایجاد ثبات در بازار مربوطه و گسترش صنایع مرتبط نظیر دامداری، دامپروری و تولید علوفه

– بالا بردن ظرفیت تولید

– تبدیل ضایعات خون، چربی و دیگر ضایعات به فرآورده های قابل مصرف و کاهش آلودگی محیط زیست

– نگهداری گوشت به شیوه مناسب، با بهره گیری از تجهیزات بسته بندی و امکانات سردخانه ای.تکمیل زنجیره تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی

– کشتار متمرکز و به دست آوردن آمار دقیق جهت برنامه ریزی های آتی،همه این اهداف در راستای این موضوع هستند که پروتئین بهتری در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=43312
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.