گفت‌وگوی کرمان‌نو با هادی صبوری، معاون درمان تامین اجتماعی استان کرمان:


 کمبود پزشک در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان جدی است

آمار مرگ‌ومیر کرونایی در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان بسیار کمتر بود.
در این گفت‌وگو با دکتر هادی صبوری معاون درمان تامین اجتماعی استان کرمان از او پرسیدیم چرا آمار مرگ و میر در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان خصوصا بیمارستان پیامبر اعظم بالاتر از بیمارستان‌ها تامین اجتماعی دیگر در کشور است، او می‌گوید دلیلش مرجع بودن بیمارستان پیامبر اعظم کرمان است.
گفت‌‌وگو با او را در ادامه بخوانید.

در خصوص آماری که سایت تأمین اجتماعی در مورد عملکرد مراکز درمانی‌اش در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده توضیح دهید که وضعیت بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان کرمان در این آمار چگونه است؟
پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان کرمان ۴۸ درصد است، البته این میزان در اقصی‌نقاط استان متفاوت است؛ اما به طور متوسط تقریباً نصف جمعیت استان بیمه تأمین اجتماعی هستند.

 در سال ۱۴۰۱ با ۱۴ مرکز سرپایی، ۳ بیمارستان و ۴۹۵ تخت فعال در استان توانستیم به بیش از ۲ میلیون نفر خدمات دهیم. بیش از ۵۲ هزار نفر در این ۳ بیمارستان بستری شدند و بیش از ۲۳ هزار نفر عمل جراحی شدند، درصد اشغال تخت هم یکی از شاخص‌های عملکرد و کارایی بیمارستان است که در سال ۱۴۰۱، ۷۵ درصد است که عدد خوبی برای عملکرد بیمارستان است.

 اگر ضریب اشغال تخت پایین باشد؛ یعنی بیماران علاقه به اقامت در بیمارستان ندارند و اگر زیاد باشد؛ یعنی بیمارستان نیاز به توسعه دارد، البته ضریب اشغال تخت در بیمارستان پیامبر اعظم ۸۵ درصد است و دلیلش هم مرجع بودن بیمارستان و داشتن بخش‌های گوناگون است. متوسط اقامت در بیمارستان‌های ما ۲.۶ روز بوده است که عدد استانداردی است.

 در خصوص اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم لطفاً توضیح دهید که چه امکاناتی را ارائه می‌کند؟

 حتماً تعجب خواهید کرد اگر بگویم به دلایلی اورژانس بیمارستان پیامبر اعظم کرمان شلوغ‌ترین اورژانس شهر کرمان است، اما واقعیت این است. بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به طور متوسط ۱۰ درصد از تخت‌های فعال هر بیمارستان باید مختص به اورژانس باشد؛ یعنی اگر بیمارستان افضلی‌پور ۴۷۰ تخت فعال دارد باید ۴۷ تخت آن برای اورژانس باشد، ولی به دلایل مختلف بیمارستان‌های کرمان این تعداد تخت اورژانس ندارند، اما بیمارستان پیامبر اعظم ۲۶۷ تخت فعال دارد و ۱۰ درصد آن می‌شود ۲۶ تخت اما پیامبر اعظم ۷۰ تخت اورژانس دارد. در واقع ما رتبه اول را در میان بیمارستان‌های شهر کرمان در ارائه خدمات سرپایی به شهروندان داریم. در حوزه بستری‌شدن هم البته رتبه سوم را داریم.

 در خصوص بخش مراقب‌های ویژه چطور؟ آیا کمبودی در این بخش در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان داریم؟

 یکی از مشکلات نظام درمان و نه فقط در استان کرمان و نه فقط در مجموعه‌های تأمین اجتماعی کمبود تخت در بخش مراقبت‌های ویژه است، مثل بخش آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو و ان آی‌سی‌یو، خوشبختانه هم در پیامبر اعظم و بیمارستان غرضی سیرجان آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو راه‌اندازی شده و همین‌طور دیالیز، هر سه بیمارستان ما در استان در حوزه ارائه خدمات سرپایی انقلاب کردند.

 اغلب بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در کشور در دهه هفتاد ساخته شدند و کم‌کم فرسوده می‌شوند و یکی از سیاست‌های سازمان ارتقای فیزیکی بیمارستان به شکل مستمر و تدریجی باشد، البته بیمارستان پیامبر اعظم یک بیمارستان نو است که سال ۹۴ ساخته شده و مشکلی در این زمینه ندارد. اینکه در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی چون بیمارستان آموزشی نیست و دانشجو یا کارآموز نداریم و تمام رسیدگی به بیمار توسط پزشک و پرستاران باسابقه انجام می‌شود کیفیت خدمات‌دهی را بسیار بالاتر می‌برد؛ اما مشکل کمبود پزشک هم در بیمارستان‌های ما جدی است.

 چه مواردی آمار مرگ‌ومیر را در یک بیمارستان افزایش می‌دهند؟

 هرچه بیمارستان از لحاظ امکانات و توسعه بخش‌های پرمخاطره بزرگ‌تر باشد، آمار مرگ‌ومیر هم در آن بالاتر است، هرچه تعداد بستری‌های بیمارستان بیشتر باشد طبیعی است که آمار مرگ‌ومیر هم بالاتر باشد. یکی از شاخص‌های کلیدی در سنجش شرایط بیمارستان مورتالیتی ریت یا تعداد مرگ‌ومیر بیمارستان در هزار بیمار است.

 اینجا باید با اصطلاح بیمارستان ریفرال یا مرجع آشنا شویم، بیمارستان پیامبر اعظم، ریفرال بیمارستان‌های تأمین اجتماعی جنوب شرق کشور و حتی بیمارستان ریفرال بیمارستان‌های شهر کرمان است. چون درهای اورژانس ما رو به مردم باز است بیمار را به‌راحتی به پیامبر اعظم می‌آورند، ضمناً ما بیمارانی را پذیرش می‌کنیم که فاصله چندانی تا مرز مرگ ندارند و در بسیاری از این موارد بیماران به پیامبر اعظم منتقل می‌شوند. پس مرگ‌ومیر در بیمارستان ریفرال بیشتر است، برای مثال در بیمارستان عالی‌نسب تبریز هم که یک بیمارستان ریفرال است آمار مرگ‌ومیر بالا است.

 یکی از عوامل دیگری که می‌تواند عوامل مرگ‌ومیر را بالا ببرد داشتن بخش‌های مخاطره‌آمیز است، بخش‌هایی مثل سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو، ان آی‌سی‌یو، کت لب و بخش‌های دیگر

 آنچه شما در سایت سازمان مشاهده کردید، مرگ نوزاد و سقط نیست؛ بلکه مرده‌زایی است.

 در افضلی‌پور شما ان ای سیو و ای سی یو دارید بقیه بخش‌ها را ندارید در بقیه بیمارستان‌ها هم به همین شکل، هر بیمارستانی یکی دو بخش مخاطره‌آمیز را دارد؛ اما پیامبر اعظم همه این بخش‌ها را دارد، همچنین مریض‌های خیلی بدحالی که اعتیاد دارند یا بی‌خانمان هستند هم به پیامبر اعظم می‌آیند و چون بخش اورژانس بزرگی داریم بسیاری از مریض‌های اورژانس هم نیاز به سی‌پی‌آر یا احیا دارند و چون بیمارستان تأمین اجتماعی هستیم مسئولیت اجتماعی هم داریم هر چند گاهی از سمت ذی‌نفعان خودمان هم مورد مؤاخذه هستیم که مثلاً پیامبر اعظم چرا باید مریض کرونایی بستری کند؟

 در زمان کرونا بیمارستان‌های تأمین اجتماعی چه بخشی از مسئولیت را به عهده داشتند؟

 در بحث کرونا بیمارستان پیامبر اعظم تا حدود زیادی زیر بار مسئولیت قرار گرفت. در استان کرمان ۱۰۱ هزار بیمار کرونایی در کل بیمارستان‌های استان بستری شدند، از این تعداد ۳۵ هزار نفر در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان بستری شدند، یعنی با ۳ بیمارستان ۳۵ درصد بستری‌های کرونا را داشتیم؛ اما در مرگ‌ومیر کرونایی‌ها فقط ۱۷ درصد فوتی‌ها مربوط به بیمارستان تأمین اجتماعی استان بوده است.

 در خصوص کمبود پزشک اشاره کردید که وضعیت بیمارستان‌های تأمین اجتماعی جدی است، چرا پزشک کمتری دارید؟

 ما چون خودمان پزشک را تربیت نمی‌کنیم و دانشگاه علوم پزشکی باید پزشک موردنیاز را به ما اختصاص دهد طبیعی است که وزارت بهداشت ابتدا کمبود پزشک در مراکز درمانی خودش را پوشش دهد و مقداری در زمینه کافی بودن پزشک مشکل داریم، البته وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی توافق کردند که چون بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ۱۰ درصد تخت‌های فعال کشور را دارند ۱۰ درصد پزشک‌های تربیت شده هم به تأمین اجتماعی اختصاص داده شوند؛ اما چون کمبود پزشک کلی است خب به تأمین اجتماعی هم نمی‌رسد، در برخی تخصص‌ها کمبود پزشک واقعاً حیاتی است، البته با دانشگاه علوم پزشکی کرمان توافقات خوبی انجام شده است. اما در مورد اینکه ورود به تأمین اجتماعی سخت است موافق نیستم؛ زیرا فراخوان‌های زیادی دادیم، هم برای داروساز هم دندان‌پزشک همین هفته‌های گذشته فراخوان دادیم؛ ولی کسی شرکت نکرد؛ لذا همین‌جا من اعلام می‌کنم که درهای مراکز پزشکی ما باز است؛ اما شرط آن کیفیت است و سابقه پزشک را حتماً بررسی می‌کنیم.

 مراجعه‌کنندگان شما چطور می‌توانند انتقادات و مشکلات را به گوش شما برسانند؟

 مردم می‌توانند از طریق شماره‌تلفن ۱۴۲۰ هم با تماس تلفنی و هم پیامک و چه افراد بیمه شده و چه بیمه نشده می‌توانند انتقادات خودشان را بدون سانسور و حتی با ذکر نام ارسال کنند و حتماً به انتقادات رسیدگی می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=111958
1 نظر
  1. علیرضا محمودآبادی می گوید

    رپورتاژ برای آقای دکتر منتشر کردید ؟
    این که فقط تعریف کرده و گفته خیلی همه چی خوبه!
    یعنی این کرمان نو از بیمارستان تامین اجتماعی هم میره پول میگیره خبر منتشر میکنه یه نفر رو مشهور کنه، همین اقای دکتر فردا یا کاندید مجلس میشه یا کاندید شورای شهر…

    ما مردم کرمان هم باید ازش تشکر کنیم که در اورژانس رو روی مردم شهر نبسته و اجازه داده بیمار وارد بیمارستان بشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.