نخبگان کرمانی چگونه شناسایی می‌شوند؟

علیرضا سعیدی، رئیس بنیاد نخبگان استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان‌نو با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان بااستعداد کرمانی به لحاظ ضریب هوشی (IQ) از متوسط کشوری در سطح بالاتر قرار دارند، اظهار داشت: جشنواره خوارزمی یکی از مکان‌هایی است که هرساله  شاهد درخشش دانش‌آموزان و دانشجویان بااستعداد کرمانی در آن هستیم. این در حالی است که امکاناتی که مدارس تهران، اصفهان یا مشهد دارند اصلا قابل مقایسه با امکانات دانش‌آموزان و دانشجویان کرمانی نیست.

سعیدی در پاسخ به این سوال که شناسایی دانش‌آموزان و دانشجویان دارای استعداد برتر از سوی بنیاد نخبگان چگونه انجام می‌شود، تشریح کرد: این شناسایی در موضوعات مختلف انجام می‌شود. مثلا در حوزه دانش‌آموزان بااستعداد برتر، همکاری مشترکی با آموزش و پرورش داریم.

این مقام مسوول به طرح «شهاب» که در قالب شناسایی و هدایت استعدادهای برتر عمل می‌کند اشاره کرد و افزود: طرح شهاب، طرحی است که در وحله اول به معلمان یکسری آموزش هایی داده می شود و می‌بایست یکسری کاربرگ ها را پر ‌کنند و پس از آن استعداد خاص دانش آموزان را در موضوعات مختلف از جمله: ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، استعداد کلامی، استعداد ورزشی، استعداد هنری، استعداد قرآنی و دیگر استعدادها از کلاس چهارم ابتدایی شناسایی می‌کنند.

سعیدی با بیان اینکه درحال حاضر این طرح در بیش از نیمی از مدارس استان فعال است و هرساله بر اساس آن به تعداد دانش‌آموزان دارای استعداد برتر افزوده می‌شود، گفت: بنیاد نخبگان در ابتدا این طرح را در پایه چهارم ابتدایی آغاز کرد اما بعداً بنیاد تصمیم گرفت این طرح را به به پایه‌های پنجم ابتدایی تا دبیرستان ارتقا دهد.

رئیس بنیاد نخبگان استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر در بیشتر مدارس جهان به تمامی دانش‌آموزان دارای استعداد برتر توجه می‌شود، تصریح کرد: شاید به جرأت بتوان گفت که طرح شهاب در بسیاری از مدارس کشورهای جهان به صورت کاملا جدی انجام می شود. یعنی واقعا معلمان این وظیفه را دارند که استعدادهای مختلف دانش آموزان را کشف کنند.

سعیدی به یکی دیگر از طرح‌های شناسایی استعدادهای برتر بنیاد نخبگان استان کرمان تحت عنوان «مدارس خلاقیت فصلی و ایده‌پردازی اشاره کرده و افزود: در این طرح آزمون هایی در جهت کشف خلاقیت و درواقع کشف واگرایی ذهن دانش‌آموزان انجام می شود که بر اساس آن تعدادی از دانش‌آموزان پس از کسب امتیاز لازم انتخاب می‌شوند و پس از آن برای بازدید به مراکز تحقیقاتی، صنعتی، پزشکی و دیگر مراکز فرستاده می‌شوند تا با دیدن فرآیند فعالیت این مراکز، ایده‌های آنان شناسایی شود. وی در ادامه افزود: در مهرماه سال جاری این طرح را در ناحیه 2 کرمان  از طریق آزمون میان 9 هزار دانش آموز انجام دادیم که  80 دانش آموز موفق به کسب امتیاز لازم شدند.

رئیس بنیاد نخبگان استان کرمان به فرآیند شناسایی دانشجویان دارای استعداد برتر از سوی بنیاد نخبگان استان کرمان اشاره کرد و افزود: معیار شناسایی دانشجویان دارای استعداد برتر بر اساس دیتاهایی است که دانشجویان به بنیاد ارائه می‌کنند. وی افزود: روال شناسایی این دانشجویان این‌گون است ما به تمام دانشگاه‌های استان اعلام می‌کنیم که مثلا بر اساس 20 معیار بنیاد، دانشجویانی که خود را مستعد می‌دانند مثلا تا تیرماه اطلاعاتشان را وارد سامانه بنیاد کنند. سامانه از طریق کارشناسان بنیاد اقدام به راستی آزمایی اطلاعات واردشده می کند. پس از آنکه راستی آزمایی  اطلاعات دانشجویی تایید شد، بر اساس دیتاها امتیازدهی صورت می‌گیرد و بدین وسیله نخبگان هر استان توسط بنیاد نخبگان شناسایی می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25747
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.