استاندار کرمان: مخالفان انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل حاضر به دفاع نشدند

استاندار کرمان با بیان این که وزارت نیرو مجری پروژه انتقال آب از سرشاخه های هلیل است گفت: گفتیم که مخالفان و موافقان بیایند از پروژه دفاع کنند اما مخالفان در جلسه دفاع حاضر نشدند.

نشست خبری سالانه  استاندار کرمان با اصحاب رسانه صبح امروز چهارشنبه پنجم شهریور در استانداری کرمان برگزار شد.

فدایی استاندار کرمان در ابتدای جلسه گفت:‌در هفته دولت امسال ۳۷۷ پروژه دولتی با اعتباری بالغ بر ۱۵۹۴ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۳۱ میلیارد تومان پروژه دولتی در سطح استان افتتاح شد که در سال جاری میزان سرمایه گذاری پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت سه برابر شده که نشان می دهد فعالیت خوبی در استان صورت گرفته است اظهار کرد: یکی از دستگاه هایی که پروژه های خوبی طی یکسال گذشته در سطح استان اجرا و در جنوب استان مشکلات را کمتر کرده، شرکت برق منطقه ای بوده به طوری که یک پست در جیرفت با ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار و یک پست نیز در شهرستان کهنوج با ۱۳۴ میلیارد تومان به منظور رفع مشکل نوسانات برخی در جنوب استان را افتتاح کرده است.

استاندار کرمان ادامه داد: در بخش مسکن نیز ۶۵۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری طی یک سال گذشته در استان کرمان آماده بهره برداری شده ضمن آنکه از تعهد ساخت ۵۰۰۰ واحد بنیاد مسکن برای محرومین در راستای مصوبه سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به جنوب کرمان،  ۱۰۰۰ واحد باقی مانده است.

فدایی استاندار کرمان در زمینه شهرک های حاشیه نشینی گفت: ریشه حاشیه نشینی بیکاری است. در دو سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد شغل در روستا ها هزینه شده است. برای وضع موجود تصمیم های خیلی خوبی گرفته شده است.

وی در مورد کار های شاخص دولت در استان ادامه داد:‌در این زمینه نمی توان یک مورد خاص را نام برد درصد راه های ساخته شده در جنوب بیشتر است. ۱۰ هزار مسکونی برای جنوب و شرق استان دیش بینی و ۸ هزار ساخته شد. به عنوان مثال کشاورزی اگر به سرانجام برسد قراردادی ماندگار ترین کار دولت است و کل مشکلات کشاورزی جنوب حل می شود.

استاندار با بیان این که مطالعات سیل بند خرم شروع شده گفت: رودخانه شور برای جیرفت یک تهدید جدی است.

وی عنوان کرد: ساماندهی رودخانه ها در کل کشور ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است که سهم ناچیزی برای اصلاح این رودخانه می رسد.

استاندار در مورد راه آهن جیرفت بم گفت:‌ در همان ابتدا اعلام شد این پروژه هزینه بسیار سنگینی دارد. با این وضع تخصیص اعتبار تا صد سال آینده ها افتتاح نمی شود. این پروژه هم باید به صورت مشارکتی انجام شود.

استفاده از فاضلاب برای صنایع فولاد استان

در ادامه فدایی در پاسخ به سوال وضعیت طرح انتقال آب از سرشاخه های هلیل تاکید استاندار به ادامه پروژه گفت: ما گفتیم در حوزه انتقال آب از سرشاخه های هلیل ۵۰ درصد هزینه شده اما نگفتیم چون هزینه شده باید ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو این پروژه را انجام می دهد جلساتی زیادی با آ نها داشته ایم و از پروژه دفاع کنند.مقرر شد جلسه ای برای حل موضوع تشکیل شود. مخالفات و موافقان بیایند از پروژه دفاع کنند اما مخالفان در جلسه حاضر نشدند.

فدایی افزود: انتقال آب خلیج فارس به سیرجان تا مهرماه به بهره برداری می رسد.

استاندار در مورد صنایع فولاد کشور گفت:‌ در تلاش هستیم آب فولاد از فاضلاب تامین شود. ما با محیط زیست مشکل نداریم. محیط زیست باید ضوابط بدهد و کارفرما نیز موظف به رعایت است. باید نظرات را یکسان کنیم تا مشکلات حل شود.

وی در مورد مشکلات آب شرب جنوب استان گفت: در شبکه آشامیدنی به دلیل کمبود اعتبار باید اولویت دو چیز باشد. حفر چاه و احداث مخزن موقت.

فدایی ادامه داد:‌ حدود یک ماه پیش در جلسه ای بیان شد ۷۵۰ روستا در کرمان آب ندارد. برای ۵۰۰ روستا وزارت نیرو برنامه دارد اما با این نحوه اعتبار گذاشتن کاری انجام نمی شود.

وی افزود: اعتبار کل استان در تمام حوزه ها ۸۰۰ میلیارد بوده اما رفع مشکل آب ۹۰۰ میلیارد لازم دارد.

فدایی ادامه داد: در نهایت قرار شد ۳۰۰ میلیارد تومان از وزارت خانه تامین و به کمک بسیج سازندگی تا ۴۰۰ میلیارد برسید.

استاندار کرمان عنوان کرد: در حال رایزنی تامین ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف یک تا دو ماه آینده از طریق ماده ۵۶ هستیم تا مشکلات آب رسانی رفع شود.

دکتر فدایی در مورد افتتاح پایانه سرمایه گذاری جیرفت گفت: تصور من این است سرمایه گذار پایانه سرمایه گذاری جیرفت نمی خواهد این پروژه تکمیل شود.

وی ادامه داد:‌ با این که مشکلات گمرک و بانکی آن حل شد و  از سال ۹۷ قول افتتاح داده اند اما مشخص نیست چرا روند کار طول می کشد.

واکنش استاندار به عدم حضور مدیران دولتی در جلسات

فدایی در پاسخ به سوال عدم حضور مدیران در جلسات و نحوه برخورد با آنها گفت: بخشی از عدم حضور مدیران به خاطر مشکلاتی است که ما انتظار داریم قبل از جلسه هماهنگ شود.

وی ادامه داد: بحث بعدی این است که شخصی که در جلسه به جای مدیر حضور پیدا می کند باید به موضوع اشراف داشته باشد.

استاندار عنوان کرد: می توانیم با مدیرانی که حضور ندارند برخورد کنیم اما اولویت ما منافع استان است.

فدایی در ادامه گفت:‌ طرح های معدنی جنوب شروع شده و نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد.

خبر در حال تکمیل است…

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=54724
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.