دارنده‌ی طلای پارالمپیک توکیو:


در استان کرمان زمین تمرینی و تجهیزات مناسب در دوومیدانی نداریم

سعید افروز دارنده‌ی طلای پارالمپیک توکیو معتقد است که نبودن تجهیزات و امکانات اولیه در استان کرمان سبب شده تا ورزشکاران رغبتی که باید نسبت ورزش قهرمانی نداشته باشند.

به گزارش کرمان‌نو، سعید افروز، عضو تیم ملی پارادوومیدانی اهل جیرفت، یکی از اعضای اعزامی کاروان ایران به مسابقات پاراآسیایی هانگژو و شانس مدال طلا در رشته پرتاب نیزه است. افروز که دارنده‌ی مدال طلای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ است و سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ را نیز دارد پیش از اعزام به مسابقات پاراآسیایی هانگژو در گفتگویی با «کرمان نو» از کمبود تجهیزات و امکانات اولیه در استان در رشته دوومیدانی گفت:«در استان کرمان با این همه منابع، هنوز زمینی که باید چمن باشد نداریم و زمین تمرینی ما خاکی است.»

افروز ادامه داد: «در کل کشور آن حمایتی که باید از ورزشکاران خصوصا در بخش جانبازان و معلولین صورت بگیرد صورت نگرفته است.»

او افزود:«استان با این همه ظرفیت نیاز بیشتری به حمایت دارد که بنظرم حمایت‌ها در بحث ورزش قابل قبول است اما نیاز به حمایت‌های بیشتری است تا ورزشکاران بیشتری ترغیب شوند و به سمت ورزش بیایند تا علاوه بر ورزشکاران پارالمپیکی بتوانیم ورزشکاران بیشتری در رشته‌های مختلفی داشته باشیم و بتوانند در آوردگاه جهانی حضور پیدا کنند.»

حمایت بیشتر = سهمیه ملی‌پوش بیشتر

دارنده مدال طلای پارالمپیک ادامه داد: «اگر حمایت‌ها و امکانات بیشتر شود بدون شک تعداد ورزشکاران نیز بیشتر خواهد شد و ما هم در تیم ملی و هم در سهمیه‌های جهانی نیز سهمیه بیشتری خواهیم داشت.»

افروز با بیان اینکه کمبودهای زیادی در این رشته وجود دارد به کرمان‌نو گفت: « رشته دوومیدانی هم رشته‌ی مادر است و هم پرهزینه. شامل پرتاب، پرش، دوهای ۱۰۰ و دوهای استقامت می‌شود که باید امکانات اولیه باشد تا ورزشکار ترغیب شود به سمت این رشته‌ی ورزشی بیاید.»

او ادامه داد:«در استان کرمان با این همه منابع، ما خودمان که پارالمپیکی هستیم هنوز زمینی که باید چمن باشد نداریم و زمین تمرینی ما خاکی است. ورزشکاران زیادی را خودم دیدم که آمدند اما همین زمین‌های خاکی باعث شده رغبت و انگیزه‌ای برای ادامه نداشته باشند. نهایتا یکی دو جلسه تمرین کردند و دیگر نیامدند.»

افروز با بیان اهمیت تجهیزات اولیه ادامه داد:«از همه مهمتر تجهیزات اولیه در پرتاب‌ها مثل نیزه، وزنه و دیسک باید باشد و باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا زمانی که ورزشکار از آنها استفاده می‌کند دچار مصدومیت نشود و رکوردهایی که می‌خواهد را بزند که متاسفانه این کمبودها وجود دارد. در استان کرمان این تجهیزات در بخش دوومیدانی نیست.» 

افروز با بیان اینکه همه در استان باید پای کار ورزش باشند گفت:«امیدوارم با حمایت‌های صنایع و اداره ورزش و مسئولان ورزشی استان بتوانیم یک آکادمی برای رشته دوومیدانی داشته باشیم و این آکادمی را تجهیز کنیم و شرایطی مهیا شود تا ورزشکاران بیشتری به سمت این رشته ورزشی بیایند.»

با این اوضاع پارالمپیک بعدی تعدادمان کمتر هم می‌شود

او در مورد حمایت‌های صورت گرفته بیان کرد:«هیات جانبازان و معلولین همیشه پای کار بودند و در حد توانشان سعی کردند از ورزشکاران حمایت کنند. صنایع هم که چه مس‌کرمان و چه مس‌رفسنجان حمایت‌هایی را انجام می‌دهند اما جا دارد صنایع، هیات‌ها، اداره ورزش، استاندار و هر مسئول دیگری که می‌تواند در بحث ورزش کمک دهد، واقعا ورود کنند.»

افروز با بیان اینکه حمایت نشدن‌ها و نبود امکانات باعث کاهش میل به ورزش قهرمانی و درنهایت کاهش سهمیه‌های ما می‌شود گفت:« در پارالمپیک قبلی تعداد اعزامی‌هایمان ۴ نفر بود توقع می‌رود که این تعداد افزایش پیدا کند اما می‌بینید که این تعداد کمتر شده و کاهش سهمیه داشتیم که می‌تواند دلیلش این باشد که حمایت‌های لازم انجام نشده تا ورزشکاران دیگر هم تلاش چندین برابری داشته باشند و رقابت کنند تا سهمیه‌های بیشتری داشته باشیم.» 

او ادامه داد:« این پارالمپیک هم تمام می‌شود ممکن است دیگر همین تعداد سهمیه را هم نداشته باشیم اگر از همین حالا فکر ورزش استان و حمایت از آن نباشیم سال‌های آینده به مشکل برمی‌خوریم. زیرا ورزشکار وجود دارد اما امکانات اولیه و حمایت‌هایی که باید صورت بگیرد انجام نمی‌شود و باعث بی‌انگیزگی می‌شود و کسی به سمت ورزش نمی‌آید.»

اردوهای خوبی داشتیم

او در مورد اردوهای قبل اعزام نیز گفت:«خداراشکر اردوها خوب بوده است. تقریبا از سال قبل که مسابقات پاراآسیایی چین برای امسال به‌تعویق افتاد تقریبا ۱۹ اردوی آمادگی داشتیم و خوشبختانه شرایط خوبی بود. این مسابقات مهم‌اند و حریفان به دنبال این هستند که رکورد خودشان را ارتقا بدهند تا رنک کشورشان هم در آسیا بهتر شود. در کل تمرینات خوبی داشتیم و با تداومی که داشته سعی کردیم با برنامه جلو برویم، یک مصدومیت جزیی دارم و رکوردهایم کمی بالا و پایین شده اما سعی می‌کنم ان‌شاالله نتایج خوبی بگیرم.»

افروز در پایان گفت:«انشاالله در پرتاب نیزه که رشته تخصصی‌ام است بتوانم طلا بگیرم و در پرتاب وزنه هم که اولین بار است که در مسابقات رسمی شرکت می‌کنم بتوانم هم برای کشور و هم استان کرمان مدال بگیرم.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=110225
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.