رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان:


رتبه واقعی درآمد خانوار شهری کرمان کمتر از ۱۵ است

ریاست سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی استان کرمان مدعی است در محاسبه هزینه-درآمد خانوارهای شهری بیشترین نمونه‌گیری از مناطق شرقی و جنوبی استان صورت گرفته است. به گفته او این مناطق به لحاظ درآمدی از درآمد کمتری نسبت به خانوارهای شهرنشین نقاط غربی و شمالی استان برخوردارند.

خانوارهای شهری استان کرمان کم‌درآمدترین خانوارهای کشور هستند. این چکیده گزارش هزینه-درآمد خانوارهای شهری کشور در سال ۱۴۰۰که مرکز آمار ایران ۲۴ مرداد ماه منتشر کرد.

به گزارش «کرمان نو»طبق این گزارش متوسط درآمد یک خانوار شهرنشین کرمان ۷۱میلیون تومان است که بیش از ۴۱ میلیون تومان نسبت به متوسط کشوری کمتر است. پارسال حتی استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان هم ۶ میلیون تومان درآمد بیشتری نسبت به استان کرمانی‌‌ها داشتند.

جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اما به کلیت این آمار تردید دارد.

به گفته رودری در محاسبه این شاخص که بر مبنای روش نمونه‌گیری از خانوار نمونه در استان استفاده می‌شود حجم نمونه انتخابی از مناطق شرقی و جنوبی استان نسبت به سهم جمعیتی این مناطق بیشتر است از آنجایی که این مناطق به لحاظ درآمدی از درآمد کمتری نسبت به خانوارهای شهرنشین متوسط استان و بالاخص نقاط غربی و شمالی استان برخوردارند.

*۶۲درصد نمونه‌‌ها از قشر متوسط به پایین

علاوه بر این در ترکیب نوع خانوار برای نمونه‌گیری نیز ۳۵درصد نمونه‌‌ها از افراد دارای درآمد بدون کار و ۲۷.۳ درصد هم کارگران مشاغل آزاد انتخاب شده است که جمعا این ۲ گروه با اختصاص حدود ۶۲ درصد کل حجم نمونه انتخابی متعلق به گروه‌های درآمدی پایین و متوسط استان، معرف دقیقی از سطح درآمد واقعی استان به‌طور متوسط نخواهند بود.

رودری می‌گوید: دو عامل فوق‌الذکر ناخواسته منجر شده تا رتبه استان نسبت به کل کشور پایین‌تر از جایگاه واقعی آن ارزیابی شود.

در صورتی که جایگاه واقعی از محاسبه تولید و درآمد سرانه بر مبنای حساب‌های منطقه‌ای و ( gdp) استان بدست می‌آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در گفت‌وگو با «کرمان نو» توضیح داد: در روش محاسبه درآمد سرانه بر مبنای حساب‌های کلان، استان کرمان در سنوات اخیر رتبه ۱۱ تا ۱۳‌ام را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

بر مبنای همین محاسبات اندازه اقتصاد استان کرمان با حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان در جایگاه ۱۰ام در بین استان‌های کشور قرار دارد که با لحاظ جمعیت استان درآمد سرانه در جایگاه ذکر شده ( ۱۳ تا ۱۵) در سنوات اخیر متغیر بوده است.
او گفت: همچنین براساس هماهنگی انجام شده با مرکز آمار ایران از سوی استان برای اصلاح توزیع درست آماری حجم نمونه پیگیری به عمل آمده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=95728
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.