سرمایه‌گذار هراسی در جنوب کرمان

غول بیکاری سال‌های زیادی است که گریبان جوانان جیرفت و عنبرآباد را گرفته و خیلی از این جوانان مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر برای پیدا کردن شغلی شده‌اند تا بتوانند از پس تامین هزینه‌های زندگی خود بربیایند. در دنیا مرسوم است که از سرمایه‌گذارانی که قصد راه‌اندازی شغلی را دارند استقبال می‌شود و حتی امتیازاتی از سوی مسوولان محلی به آنها داده شود چون معتقد هستند این سرمایه‌گذاران باعث پیشرفت منطقه می‌شوند اما طبق گفته کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد یکی از مسوولان جیرفتی باعث فراری دادن سرمایه‌گذاری شده که قصد ایجاد کارخانه را داشت.

الهام پیپر| سرمایه نقش مهمی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند، زیرا این توانایی را دارد که در ترکیب بهینه با نیروی کار و فناوری بخش تولید را به حرکت درآورده با رونق تجارت زمینه‌های بهبود سطح زندگی و رشد اقتصادی را فراهم آورد. فقدان سرمایه یکی از علل اصلی گرفتار شدن بسیاری از کشورها در دور باطل فقر و توسعه‌نیافتگی شناخته شده و علاوه بر آن که بیکاری گسترده‌ای را به دنبال دارد، موجب عقب‌ماندگی سطح تولید ملی شده و نهایتا به فقر اقتصادی می‌انجامد. امروزه معضل بیکاری یک مشکل جهانی است و اما همواره اوج این مشکل گریبان جوامع توسعه نیافته را بیشتر گرفته است . دراین میان بیکاری در شهرهای بزرگ با بیکاری افراد در شهرهای کوچک تفاوت های قابل توجه ای دارد  و  اما یکی از اساسی ترین مشکلاتی که وجود دارد بیکاری افراد تحصیلکرده در شهرهای کوچک است که تبعات فراوانی را در پی دارد و جوامع شهری کوچک را با چالش‌هایی روبرو کرده است.جیرفت و عنبرآباد و دیگر شهرستان‌های جنوبی استان کرمان سالیان زیادی است که با معضل بیکاری روبرو هستند با اینکه دیگر شهرها از سرمایه‌گذاران برای رفع معضل بیکاری استقبال می‌کنند اما در چندروز اخیر انگار یکی از مسوولان جیرفت در واکنش به حضور برخی از سرمایه‌گذاران در این شهر واکنش نشان داده و گفته پول این سرمایه‌گذار باید مشکل شرعی نداشته باش و همین مساله انگار باعث شده تا سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در یجرفت منصرف و به شمال استان برود. نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: زیر بنای توسعه و اشتغال امنیت است و باید مواظب باشیم ابلیس زمان با ترفندهای متعدد مانع پیشرفت نشوند.
به گزارش ایسنا، یحیی کمالی‌پور نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس وحدت و همدلی را دو بال برای توسعه و پیشرفت دانست و بیان کرد: با اتحاد، وحدت و همدلی در سایه‌سار جمهوری اسلامی و فرمایشات رهبری شاهد رشد و تعالی هر بیشتر خواهیم بود.
وی با بیان این مطلب که هر سخن تفرقه انگیزی که صفوف اتحاد مردم را هدف قرار بدهد مجبور به شکست است، بر حفظ وحدت در راستای تحقق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در همه دیدارهایشان با اقشار مختلف تاکید کرد.
کمالی‌پور اظهار کرد: متاسفانه دشمن در لباس دیگری وارد عمل شده است و اینکه با لباس تقوا در صدد ضربه‌زدن است و باید مواظب ابلیس های زمان باشیم.
چرا توسعه به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید
نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس توجه به تامین زیرساخت های توشعه و اشتغال در منطقه را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: با توجه به شرایط موجود سوال اینحاست چرا توسعه جیرفت و عنبرآباد و جنوب کرمان به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است و با هر شیوه‌ای دنبال بی‌انگیزه کردن مدیران هستند .
نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با توصیه همه به حفظ وحدت و همدلی افزود: اجازه ندهیم با خدشه‌دار کردن وحدت شهر ما به دورانی برگردد که در سایه اختلافات بسیاری از فرصت هایی که برای جوانان شغل ایجاد می کردند از دست دادیم و باید از گذشت‌ها درس گرفت.
وی از بیکاری به عنوان مهم‌ترین عامل ناامنی‌ها یاد کرد و گفت: باید واقعیت‌های پذیرفت و با توجه به اینکه بیشترین مشکل در امر اشتغال است نباید توسعه را قربانی سیاست کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در خانه ملت توسعه آرامش را لازمه اشتغال عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به آرامش سیاسی مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته ایم و مردم اجازه نخواهند داد توسعه و آرامش دست‌خوش مسائل سیاسی و سلیقه ای شود.
سرمایه‌گذار کارخانه لاستیک از سرمایه‌گذاری در جیرفت و عنبرآباد منصرف شد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به«کاغذوطن»گفت:«نمی‌خواهم سمت شخص خاصی فلش بزنیم زیرا از نظر قانونی ممنوعیت دارد.»کمالی‌پور افزود:« در جیرفت از 40سال پیش تا الان با مسائل زیادی در زمینه سرمایه‌گذاران مواجه بودیم، کارخانه تراکتورسازی چه شد و چه عاملی سبب تعطیلی این کارخانه شد؟کارخانه خودروسازی چه شد؟ قرار بود که ارگ جدید بم در جیرفت باشد اما عاقبت به بم رفت ده‌ها طرح و پروژه عمرانی که می‌بایست در جیرفت بیاید و اگر در این شهر راه‌اندازی شده بودند الان حداقل 20هزارنفر جیرفتی و عنبرآبادی و جنوبی در این کارخانه‌جات مشغول کار بودند.»وی اضافه کرد:«یک عده آمده‌اند و تحت عنوان بیان برخی از مسائل حساسیت‌زا جلوی سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد را می‌گیرند.همان آقایانی که الان اینجا سرمایه‌گذاری‌شان را حرام می‌دانند قرار شد در سیرجان سرمایه‌گذاری کنند زیرا سرمایه‌گذار پس از صحبت‌هایی که برخی آقایان کردند از سرمایه‌گذاری در این شهرستان منصرف شدند و اکنون در حال طی کردن مراحل اولیه کار در شهری دیگر هستند.»
برخی چوب لای چرخ سرمایه‌گذاران می‌گذارند
کمالی‌پور ادامه داد:« قرار بود کارخانه آب معدنی در جیرفت راه‌اندازی شود و اکنون در رودان شروع به کار کرده است و ده‌ها کارخانه دیگر، چوب لای چرخ‌شان می‌گذارند و نمی‌گذارند این کارها را انجام دهند سرمایه‌گذار مربوط به بخش خصوصی است نه دولتی و نفعش به مردم ما می‌رسد کسی که نمی‌خواهد از رانت دولت استفاده کند یا کار خلاف قانون انجام دهد اگر کسی پولی داشته باشد و بخواهد کارخانه‌ای بزند باید اول مجوز شرعی‌اش را از آقایان بگیرد؟چه کسی چنین حرفی زده؟اینکه می‌گویند سرمایه‌گذار باید بگوید این پول را از کجا اورده و پول مشروع است یا نامشروع را کی در تاریخ کشور سراغ دارید به سرمایه‌گذاری گفته باشند؟ اینها دارند به شهرستان ضربه می‌زنند اکنون نزدیک به 40 هزار لیسانس و فوق لیسانس بیکار در جیرفت و عنبرآباد داریم اینها که شغل دولتی نمی‌توانند داشته باشند، بخش خصوصی را هم که آقایان اجازه نمی‌دهد کار کند مردم جیرفت و عنبرآباد نباید اجازه دهند که کسی سرنوشت‌شان را به بازی بگیرد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36084
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.