سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:‌


میزان ابتلا به آنفلوآنزا نسبت به ۲ سال گذشته چند برابر شد

شیوع آنفلوآنزا در استان به مرحله طغیان رسیده است. آماری دقیقی از تعداد مبتلایان در دسترس نیست اما به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تعداد مبتلایان چندین برابر دو سال قبل است.

به گزارش کرمان‌نو، تب شیوع آنفلوآنزا در استان بالا گرفته است. بیماری که بیشترین نوع غالبش از نوع آنفلوآنزا نوع A است و به لحاظ علائم بالینی قابل تفکیک از کرونا نیست.

سعید صحبتی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مدعی است که در ایام اخیر درصد مثبت‌شدن تست آنفلوآنزا بیشتر از تست کرونا بوده است.

*درصد کمی از افراد تست آنفولانزا می‌دهند

این درحالی است که به گفته او برخلاف کرونا آمار دقیقی از مبتلایان به آنفلوآنزا در دسترس نیست و بیشتر مراجعان به مطب‌ها و کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند.

او در این رابطه می‌گوید:‌«ما درگیر یک موج اپیدمی آنفلوآنزا هستیم که عمدتا هم آنفلوآنزای نوع A است . برای تایید تعداد مورد آنفلوآنزای استان و شهرستان براساس تست نمی‌توانیم نظر دهیم؛ چرا که این بیماری مثل کرونا نیست و درصد بسیار کمی از افراد تست می‌دهند و غالبا تشخیص این بیماری با توجه به علائم بالینی توسط پزشک در مطب‌ها، کلینیک‌ها و مراکز خیریه است.»

*با کاهش کرونا، آنفولانزا طغیان کرد

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان،‌ تعداد مبتلایان به این بیماری نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، چندین برابر شده است. موضوعی که علت اصلی‌اش استفاده کمتر از ماسک و فاصله اجتماعی است.

صحبتی در این رابطه توضیح می‌دهد: «راهکارهایی که قبلا برای پیشگیری از کرونا می‌گفتیم به نوعی پیشگیری از آنفلوآنزا هم می‌کرد، ولی وقتی کرونا کمتر شد آنفلوآنزا هم طغیان کرد . ما امسال از همان اول مهر مدارس و دانشکاه‌ها را حضوری داشتیم و این باعث شد آنفلوآنزا بیشتر شود . در کنار این موضوعات استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هم کمتر شده است.»

*احتمال ابتلای همزمان کرونا و آنفولانزا

به گفته صحبتی علائم آنفلوآنزا و کرونا بسیار مشابه هم هست و راهی برای افتراق آن‌ها برای عموم مردم نیست. او در این رابطه می‌گوید: « تب آنفلوآنزا شدیدتر است و سرفه در آنفلوآنزا بیشتر است. به طوریکه ممکن است تا چند وقت بعد از بهبود آنفلوآنزا سرفه ادامه داشته باشد ولی روی هیچ‌کدام از این علائم نمی‌توان تشخیص داد و بهترین کار این است که افراد دارای علائم، خودشان را از بقیه جدا کنند و اگر حالشان خوب نبود به پزشک مراجعه کنند.» او همچنین در خصوص ابتلای همزمان کرونا و آنفلوآنزا، می گوید: « ممکن است یک نفر هر دو بیماری را بگیرد و یا بعد یکی دیگر را بگیرد و حتی همزمان به این دو بیماری مبتلا شود که احتمال مورد سوم کم است. اما در کل این دو بیماری از یکدیگر مستقل هستند و هیچ ایمنی نسبت به همدیگر ایجاد نمی‌کنند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97868
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.