رد پای آلایندگی کارخانه قطران زرند در ابتلای مردان زرندی به سرطان پروستات

بنا بر گفته‌های مسوولان کرمان قرار است راه توسعه استان از صنعتی شدن بگذرد. این اظهارات یعنی صنایع استان کرمان باید هرروز بیشتر از روز قبل پیشرفت و توسعه داشته باشند.

اما نباید به این موضوع بی‌اعتنا بود که همان اندازه که توسعه استان مهم است، سلامتی مردم و محیط‌زیست هم اهمیت دارد.

طی روزهای گذشته خبری مبنی برافزایش سرطان پروستات در افرادی که در معادن زغال‌سنگ و کارخانه قطران زرند کار می‌کنند، شنیده شد.

در پی این موضوع با مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس گرفتیم.

محمدرضا گلزاری در این خصوص به «کرمان نو» گفت که هنوز قطعی نمی‌توان این موضوع را تایید و یا رد کرد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد افرادی که با زغال سروکار دارند مثل محیط‌هایی مثل معادن زغال‌سنگ و قطران زرند، بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: درنتیجه پزشکان طب کار را مجبور کرده‌ایم در معایناتی که انجام می‌دهند بیماری سرطان پروستات را مدنظر قرار دهند تا اگر مشکلی وجود داشت به سطح بالاتر بفرستند و غربالگری انجام شود، علت موضوع مشخص شود و از بروز این بیماری جلوگیری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد که استان کرمان ازنظر ابتلا به سرطان پروستات در رتبه اول قرار دارد.

پیش‌ازاین‌ها نیز نزدیک بودن مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند، ایجاد بوی نامطبوع حاصل از فعالیت آن و خارج شدن گازهای خطرناک از برج‌های خاموش‌کننده این کارخانه ها درمیان مردم شهر زرند نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده بود.

در پی این موضوع نیز با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تماس گرفتیم.

رضا جزینی زاده با تاکید بر اینکه هر صنعتی که در استان آلودگی ایجاد کند، قطعا برخورد خواهیم کرد، به «کرمان نو» گفت که اگرچه سازمان محیط‌زیست برای کارخانه‌های که فعالیت صنعتی دارند، ضوابطی را تعیین می‌کند اما اگر واحدهای صنعتی این ضوابط را هم رعایت کنند باز هم آلودگی‌هایی را ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر همه صنایع را هم به دلیل ایجاد آلایندگی تعطیل کنیم، بیکاری زیاد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان در ادامه فاصله مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند از شهر را استاندارد عنوان کرد.

جزینی زاده درباره خطرناک بودن گازهای سمی حاصل از فعالیت کارخانه قطران زرند، گفت که اگر حتی همه صنایع استانداردها را رعایت کنند مقدار کم آن‌هم می‌تواند خطرناک باشد. در مقطعی از زمان هم ممکن است، میزان غلظت و ماندگاری این گازها در محیط کم و یا زیاد شوند که در آن شرایط ما مطابق با استانداردهای سازمان با این صنایع برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعتی را نمی‌توان دید که برای انسان مضر نباشد، اضافه کرد: هر نوع آلاینده‌ای که در محیط پخش شود اگر غلظت، میزان و ماندگاری آن بیش‌ازحد مجاز باشد می‌تواند باعث پایین آمدن کیفیت و کمیت زندگی ما شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تاکید کرد که اگر بخواهیم هم تولید و هم اشتغال داشته باشیم باید با این ضررهای کم هم بسازیم. اما صنایع استان هم باید تلاش کنند که آلایندگی‌ها را برای محیط زیست و مردم به حداقل برسانند.

فرماندار زرند نیز در پاسخ به «کرمان نو» گفت که کارخانه‌های مذکور به‌صورت منظم هرسه ماه یکبار توسط آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌زیست مورد پایش قرار می‌گیرند که پیرو بررسی نتایج گزارش‌های خود اظهاری پایش دوره‌های اخیر میزان گازهای خروجی اندازه‌گیری شده از دودکش‌ها (گازهایSo2،Nox وCo ) و میزان خروجی ذرات معلق مطابق با حدود استانداردهای زیست‌محیطی بوده است.

حبیب‌الله خنجری در ادامه درباره اینکه برخی معتقدند خشک شدن باغات پسته در اطراف زرند ناشی از آلودگی حاصل از فعالیت این کارخانه است، گفت که قویاً این موضوع تکذیب می‌شود. کارشناسان واحد پیشگیری جهاد کشاورزی تحقیقاتی به عمل‌آورده‌اند که این موضوع را رد می‌کند.

او در خصوص وارد شدن گازهای مضری مانند بنزن به دلیل فعالیت این کارخانه به محیط اطراف گفت که استاندارد بنزن بایستی بر اساس میانگین سالانه محاسبه گردد و ازآنجایی‌که گزارش‌های خود اظهاری که توسط آزمایشگاه‌های معتمد اندازه‌گیری می‌گردد، 3ماه یک‌بار است و نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد بنابراین جهت تحقق این امر و رصد و پایش این مورد نیز اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیگیری‌های لازم را به عمل‌آورده و مقرر گردید کارخانه‌ها ایستگاه پایش آنلاین بنزن خریداری و در مکان‌های موردنظر این اداره کل نصب نماید.

فرماندار زرند در ادامه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود نزدیک بودن این کارخانه به شهر زرند برای سلامت مردم مشکلاتی را ایجاد کرده گفت که هر کارخانه نزدیک و دور از شهر در صورت عدم رعایت ضوابط و استانداردهای می‌تواند ایجاد آلودگی نماید که تمام تلاش اداره حفاظت محیط‌زیست پایش مستمر کارخانه‌های مذکور بوده که خوشبختانه این امر محقق شده است و بنا به نتایج گزارش‌های خود اظهاری، پارامترهای اندازه‌گیری شده در حد استاندارد بوده است.

اعتراض ۱۵۰ نفری کارکنان قطران زرند به تمدید نشدن دفترچه بیمه

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20529
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.