زلزله به ابنیه تاریخی کوهبنان تا 80 درصد خسارت زد

محمد حسن طالبیان در بازدید از ابنیه تاریخی منطقه زلزله زده کوهبنان، اظهار کرد: دو روز پیش سالگرد زلزله پنجم دیماه بم بود و خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه بازسازی ابنیه تاریخی در بم اتفاق افتاده و تجربه بسیار خوبی برای کارشناسان و استادکاران برای مقاوم سازی بناهای خشتی است.

وی افزود: کوهبنان که یک منطقه فرهنگی و علمی فوق العاده مهم در گذشته و الان است و افراد فرهیخته و دانشمندان فراوانی در حوزه های علوم و عرفان در این منطقه حضور داشتند و این منطقه دارای ظرفیت های میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۸۰ درصد از ابنیه های تاریخی منطقه کوهبنان دچار آسیب شدند، گفت: در این منطقه اولویت ها شناسایی شد و از هفته آینده تیمی مامور خواهد شد که با کمک شهرداری، فرمانداری و مردم منطقه با یک مدیر با سابقه مرمت بناهای تاریخی آسیب دیده را آغاز کند.

طالبیان ادامه داد: سعی داریم باسازی بناهای تاریخی که بیشتر در اختیار بازدید عموم است در دستور کار قرار دهیم و مکان های خطرناک هم مرمت اضطراری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه منطقه کوهبنان مرکز تاریخی است که کم در کشور شناسایی شده است، عنوان کرد: پیش بینی می کنم با این همکاری که صورت گرفته هر چه سریعتر این ظرفیت های این منطقه معرفی شود تا به یک منطقه جذاب برای علاقمندان فرهنگ و گردشگران فرهنگی تبدیل شود.

وی با اشاره به پس لرزه هایی که در این منطقه در حال وقوع است، یادآور شد: امیدواریم به سرعت و قبل از تخریب بیشتر توسط پس لرزه های بعدی با سازه های نگهبان و غیر نگهبان از تخریب بیشتر جلوگیری شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16789
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.