چالش اشتغال در «بافت»

اواخر سال گذشته بود که نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها خبر از مهاجرت 50 درصدی مردم 3 شهر بافت، رابر و ارزوییه داد. مهرداد امینی‌زاده بیکاری، مشکل معیشت، نبود امکانات خدماتی، تفریحی و پزشکی را دلیل اصلی مهاجرت اعلام کرده بود. این در حالی است که فرماندار بافت با اشاره به شاخص‌هایی که دولت برای اشتغال تعیین کرده، وضع این شهر را در اشتغال‌زایی خوب ارزیابی می‌کند.

بیکاری؛ عامل اصلی مهاجرت
نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها در توضیح ادعای خود می‌گوید: 50 درصد مردم بافت، ارزوییه و رابر مهاجرت کرده‌اند و واقعیت با رجوع به آمارهای رسمی و غیررسمی قابل اثبات است.  مهرداد امینی‌زاده با بیان این‌که اغلب مهاجرت‌ها به سمت هرمزگان، سیرجان و کرمان است و بخش دیگری هم از روستاها به مراکز شهرها می‌روند، می‌افزاید: علاوه بر بیکاری، بخشی از مهاجرت‌ها به دلیل کمبود امکانات پزشکی، آموزشی، فرهنگی و تفریحی بوده است. دلیل مهاجرت مردم شهرها به شهرهای بزرگ‌تر نبود امکانات رفاهی، خدماتی و نبود اشتغال است. روزانه در فضای مجازی و به صورت تلفنی درخواست‌هایی از سوی مردم دارم.آنها می‌گویند اگر شرایط اشتغالشان فراهم شود به بافت، رابر و اروزوییه بر می‌گردند.
این عضو شورای شهر بافت به مشکلات خدماتی و آموزشی هم اشاره و اظهار می‌کند: بافت یکی از قطب‌های نخبه‌پرور کشور است، اما نخبگان به دلایل مختلف در این شهرستان کار نمی‌کنند. امکانات رفاهی هم مانند سینما، آمفی‌تئاتر و بوستان در بافت، رابر و ارزوییه وجود ندارد تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.
نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها البته با تاکید بر این‌که فعالیت‌های دولت برای توسعه این شهرها و روستاهایشان را نمی‌توان نادیده گرفت، می‌گوید: با همه این فعالیت‌ها 3 شهر یادشده بیکاران زیادی دارد. با اقتصاد خرد نمی‌توان شغل پایدار ایجاد کرد، هرچند ممکن است در یک مقطع خاصی این اتفاق بیفتد ولی باید همه جوانب را در نظر داشت. سال 96 اعلام شد سیرجان بالاترین درصد اشتغال را داشته و بردسیر و بافت هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. مشخص است آمار و ارقام با تغییر یک معیار کاملا متفاوت می‌شوند و با یک تغییر یک شهر از پایین جدول به بالای جدول ارتقا پیدا می‌کند. در حال حاضر همت زیادی برای حل شدن مشکل جوانان لازم است. حرف من این است که مشکل اشتغال در 3 یا 4 سال به وجود نیامده که در کوتاه‌مدت حل شود.

رتبه دوم بافت در تامین اشتغال
فرماندار بافت سخنان بالا را تکذیب می‌کند و می‌گوید:‌ بر اساس شاخص‌هایی که دولت برای اشتغال تعیین کرده، شهر بافت رتبه دوم را در استان داشته است.
فتحعلی حمزه‌جواران البته بیکاری را در این شهر تکذیب نمی‌کند، اما اظهار می‌کند: اتفاقا در سال‌های گذشته درصد بیکاری کاهش قابل ‌توجه داشته است. یکی از مواردی که برای این ادعا می‌توان نام برد، کارخانه فولاد بافت است. این کارخانه در 8 سال فقط 30 درصد پیشرفت داشت، اما پیشرفت آن در 2 سال گذشته به 68 درصد رسیده است و نتیجه آن جذب بیش از 700   نفر بوده است.
او همچنین به راه‌اندازی کارخانه کک که در گذشته تعطیل بوده اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر افراد در 2 شیفت کاری در این کارخانه مشغول کارند. همچنین در گذشته هیچ هتلی در شهر بافت وجود نداشت، اما در حال حاضر 2 هتل داریم و علاوه بر این، رتبه اول اقامتگاه بوم‌گردی در استان هم متعلق به بافت است. همه این موارد نشان‌دهنده ایجاد شغل و پایین آمدن درصد بیکاری در این شهرستان است.
حمزه‌جواران مهاجرت مردم از شهرستان بافت را هم نمی‌پذیرد و تصریح می‌کند: روستاهای بافت مانند گوشک، چادیان، خبر، بنگان، گیسکان و گوغر تا قبل از این دولت حتی آسفالت نداشتند و حالا آسفالت آنها در حال تکمیل است. به همین دلیل بسیاری از مردم بافت می‌خواهند به روستاهای خود برگردند.
کاهش نرخ بیکاری در بافت
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3 شهرستان بافت، رابر و ارزوییه هم درباره اشتغال‌زایی صورت‌گرفته در این بخش از کرمان می‌گوید: سهمیه اشتغالی که استانداری کرمان برای بافت در نظر گرفته است، 1060 نفر بود که 225 درصد تحقق پیدا کرد و برای 2395 نفر اشتغال ایجاد شد.
رضا مهدی‌پور با بیان این‌که 14 میلیارد و 384 میلیون تومان تسهیلات اشتغال هم برای روستاییان و عشایر اختصاص یافته است، می‌افزاید: بیش از 500 نفر شغل هم در این بخش ایجاد شده است. سه و نیم میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در بخش اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافت و بیش از 250 نفر در این بخش مشغول کار شدند.
او گفت: طرح ملی کارورزی هم برای بیکاران فارغ‌التحصیل اجرا شد و در حالی که موظفی شهرستان بافت ایجاد اشتغال برای 68 نفر بود 114 نفر طی این طرح مشغول به کار شدند. رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3 شهرستان یادشده افزود: در بخش خرد، کوچک و بنگاه‌های زودبازده مشاغل خانگی با پرداخت 2 میلیارد و 750 میلیون تومان   تسهیلات برای 300 تا 400 نفر شغل ایجاد شد. فولاد بافت بیش از 700 نفر نیروی کار دارد و کارخانه کک هم در 2 شیفت کاری به صورت مستمر در حال فعالیت است. همچنین 38 اقامتگاه بوم‌گردی در بافت فعالند و بیش از 150 شغل در آنها ایجاد شده است.
مهدی‌پور تاکید می‌کند: نرخ بیکاری در ابتدای این دولت 8/16 بود که 5/6 درصد کاهش داشته و حالا به 11 درصد رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27934
2 نظرات
  1. میرزایی می گوید

    بافت نخبه زیاد داره اما در خود این شهر جایی براشون نیست

  2. مرتضی می گوید

    ممنون از گزارشتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.