کلیات بودجه سال ۹۸ شهرداری کرمان تصویب شد

به گزارش کرمان‌نو، در آغاز این نشست محمد فرشاد، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به اینکه این جلسه آخرین نشست بررسی لوایح درآمدی شهرداری است، اظهار کرد: اعضای شورا در این جلسه به بررسی و اخذ تصمیم در مورد لوایح پیشنهادی شهرداری (مصوبه کمیسیون بودجه) خواهند پرداخت.

حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان در ادامه با بیان اینکه لوایح بودجه شهرداری در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: همه تلاشمان بر آن است بودجه سال ۹8 شهرداری بر مبنای قانونی، اصولی، کارشناسی و بر پایه درآمد های منطقی، عادلانه و پایدار تعریف شود.

لوایح درآمدی کارشناسی‌نشده شهرداری در سنوات گذشته

چناریان با اشاره به اینکه در ارتباط با موضوع اصلاح ساختار لوایح درآمدی از سال گذشته و از زمان تصویب بودجه در شهرداری و تا ارائه آن به شورا با شماری از مسائل روبه‌رو بوده ایم، اظهار کرد: در سنوات گذشته یکسری اشکالات، ایرادات و نظراتی در ارتباط با نحوه تهیه لوایح درآمدی به وجود آمد که عمدتاً هم همه آنها به جهت مسائل ساختاری در درون خود شهرداری پدیدار شد. وی افزود: شورا هم بر مبنای شرایطی که در سنوات گذشته از سوی شهرداری به وجود می آمد کارها بررسی و انجام می داد. وی در این باره افزود: ما در آخرین بودجه مصوبی که داشتیم بین آنچه که در شورای قبلی تصویب شد و آنچه که در بودجه درآمدی شهرداری تحقق پیدا کرد با یک فاصله بسیار قابل ملاحظه ای در حدود 270 تا 280 میلیارد مواجه بودیم چراکه این لوایح اولاً به صورت کلی واقعی سازی و مناسب سازی نشده بود و دوم اینکه بر اساس بررسی اولیه ای که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که خیلی از لوایحی که عمدتاً هم مبنای دقیق کارشناسی و ارزیابی نداشته و ارائه‌ می‌شدند درواقع تحت تاثیر سبقه قبلی قرار گرفته بودند و این باعث شد که در اواخر سال گذشته آنچه که برای بودجه شهرداری مورد تصویب قرار گرفت با کاهش حدود 100 میلیاردی بودجه شهرداری مواجه شود. چناریان افزود: موارد پیش آمده باعث شد تا شهرداری موظف شود در سال جاری همه جوانب را از مبناها تا مأخذها به صورت قانونی و کارشناسی‌شده بررسی و سپس آن را با شورا ارائه جهت تهیه بودجه سال 1398 ارائه دهد.

لوایح شهرسازی آخرین بار در سال ۸۳ تدوین شد

 شهردار کرمان نیز در ادامه این نشست ضمن تسلیت ایام فاطمیه از معاونان شهرداری که حدود هشت ماه بدون وقفه در جهت تدوین لوایح گام برداشتند، از حوزه معاونت مالی و حوزه معاونت شهرسازی تشکر و قدردانی کرد.

سید مهران عالم‌زاده با اشاره به اینکه آخرین لوایح مالی تدوین شده سال ۸۲ بوده است و هر ساله فقط مبلغی به آن افزوده می شد، تصریح کرد: از سال 82 تا به امروز لایحه جدیدی از سوی شهرداری به شورا داده نشده و مبنا را هم براساس همان و به صورت سالانه، درصدی افزایش می‌دادیم. لوایح شهرسازی نیز آخرین بار در سال ۸۳ تدوین شد و فقط در سال ۸۵ تغییر جزئی در آن ایجاد شد و تاکنون هیچ تغییری ایجاد نشد. وی با تاکید بر اینکه برای تهیه این لوایح حدود ۱۵ شهر کوچک و بزرگ کشور را مورد بررسی قرار دادیم، افزود: به نظر من مهم‌ترین اتفاقی که امسال رخ داد این بود که به آنچه که به مردم و شورا قول داده بودیم و اعلام کردیم که یک کار کارشناسی انجام خواهیم داد، عمل کردیم. از این‌رو توانستیم در راستای ایجاد درآمدهای پایدار یک مبنای قانونی و کارشناسی‌شده به شهروندان کرمانی ارائه کنیم. بدون شک این کار، یک کار کارشناسی و طاقت‌فرسایی است که همکاران ما در شهرداری هزاران ساعت تلاش بی وقفه کرده‌اند تا به این مرحله برسند که خوشبختانه در راستای درآمد پایدار، مبنای قانونی و کارشناسی عوارض گروه ها، صنوف و فعالیت های مختلف مشخص شود تا مردم نیز به راحتی بتوانند در حوزه خدمات دهی، به آسانی بهای خدماتی که می گیرند را محاسبه کنند.

عالم زاده تاکید کرد: در این راستا، اصناف، رده و قشرهایی که آلایندگی بیشتر (‌صوتی، محیطی)، ترافیک بیشتر و فشار مضاعف بر حمل و نقل و زیر ساخت‌های شهر ایجاد می‌کنند، تولید پسماند بیشتری دارند و آلودگی بیشتری تولید می‌کنند و به طور کلی استفاده‌ بیشتر از خدمات شهری می‌برند، عوارض بیشتری هم باید پرداخت کنند.

 وی از مردم خواست در این مسیر شورا و شهرداری را یاری رسانند و افزود: در حوزه‌ شهرسازی هم به شکلی عوارض تعیین شد که شهر را مفت و ارزان نفروشیم. امروز در شهر ما عوارض پروانه یک خانه‌ ویلایی در هزار و یکشب، از عوارض یک خانه مشابه در شهر بردسیر کمتر است و این درست و به نفع شهر نیست.

حرکت به سمت محاسبات علمی و استاندارد

رئیس شورای شهر با بیان اینکه سال گذشته لوایح درآمدی هیچ افزایشی نداشت، گفت: رویکرد شورا و شهرداری این است که به سمتی حرکت کنیم که محاسبات، پایه علمی و استاندارد داشته باشد و برای همه بخش ها قابل توجیه باشد و افراد بتوانند هزینه هر خدمات را به راحتی محاسبه کنند.

 محمد فرشاد از تلاش های شهردار و معاونان وی و همچنین رئیس و اعضای کمیسیون بودجه شورا که در این خصوص بی وقفه تلاش می کنند، تشکر و قدردانی کرد.

فرشاد در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و نظر سنجی ها از اقشار مختلف در خصوص معرفی روز فرهنگی در کرمان، گفت: مقرر شد ۱۷دی ماه به مناسبت تولد خواجوی کرمانی شاعر پر آوازه کرمانی و کلنگ زنی دانشگاه شهید باهنر به دست زنده یاد مرحوم افضلی پور را روز فرهنگی و از ۱۵دی ماه تا ۲۲دی ماه به عنوان هفته فرهنگی تعیین شود.

رئیس شورای شهر کرمان تاکید کرد: در هفته فرهنگی اتفاقاتی چون سالروز ثبت قبه سبز که به تعبیری قدیمی‌ترین دانشگاه جنوب شرق و سالروز رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی وجود دارد.

 در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، لوایح درآمدی بودجه سال ۹۸ که از سوی شهرداری به شورا پیشنهاد شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن با رای اکثریت اعضا مصوب و مقرر شد؛ این لوایح پیشنهادی در دو مرحله دیگر برای رفع نواقص مورد بررسی قرار ‌می‌گیرند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23587
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.