مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان:


۹۳ حلقه چاه جدید برای تأمین آب شهر و ۴۴ حلقه برای روستاها حفر می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان خبر داد: ۸ حلقه چاه در سیرجان برای مواجه نشدن با بحران در تابستان حفر می‌شود. غیر از سیرجان، جیرفت ۳ حلقه چاه حفر می‌کند و سایر نقاط استان هم متوسل به حفر چاه شدند.

به گزارش کرمان‌نو، کشور در حال گذراندن چهارمین سال خشکسالی پیاپی و کرمان از سال ۹۰ دچار خشکسالی شده، علی‌رغم پیش‌بینی هواشناسی شاهد کاهش بارش در پاییز و زمستان بودیم، شرکت آب و فاضلاب تخمین زده که آب خلیج‌فارس تا تابستان به کرمان نرسد و در حال حفر ۲۰ حلقه چاه برای شهر کرمان است که مجموعاً ۱۴ میلیون مترمکعب آب را تأمین می‌کند که تقریباً کمی بیش از نصف میزان آبی است (۲۵ میلیون مترمکعب در سال) که قرار بود تا تابستان از خط خلیج‌فارس به کرمان برسد.

تأمین آب تابستان ۱۴۰۳ بزرگ‌ترین چالش استان است. علیرضا عبدیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در نشست خبری به کرمان نو می‌گوید: ۹۳ حلقه چاه جدید برای تأمین آب شهرهای استان و ۴۴ حلقه چاه جدید هم در روستاها برای تأمین آب تا تابستان حفر می‌شوند

به گفته عبدیان ۲۰ حلقه از ۹۳ حلقه چاه جدید در ابتدای جاده بهرامجرد و سایر نقاط برای تأمین آب شهر کرمان در حال حفر هستند که تا اردیبهشت‌ماه بایستی به بهره‌برداری برسند. او اذعان دارد که این حلقه چاه‌ها در قالب چاه‌ها پدافندی و رزرو هستند تا اگر آب خلیج‌فارس تا تابستان به شهر کرمان نرسد، شهر دچار مشکل نشود.

بااین‌حال رقم تأمین آب این ۲۰ حلقه چاه طبق پیش‌بینی‌ها ۱۴ میلیون مترمکعب در سال است که این رقم کمی بیشتر از نصف میزان آبی است که قرار بود از خط خلیج‌فارس به شهر کرمان برسد.

سیرجان شهر بعدی است که باتوجه‌به وضعیت وخیم سد تنگوییه دچار مشکل شده و این‌طور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان در این نشست خبر می‌دهد قرار است ۸ حلقه چاه هم در سیرجان برای مواجه نشدن با بحران در تابستان در سیرجان حفر می‌شود. غیر از سیرجان، جیرفت با ۳ حلقه چاه و سایر نقاط استان هم متوسل به حفر چاه شدند.

شایان‌ذکر است که در حال حاضر سه طرح آبرسانی شامل یک طرح از خط خلیج‌فارس به صنعت به میزان ۵ میلیون مترمکعب برای شهر رفسنجان که این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح دوم طرح آبرسانی به شهر کرمان از خط خلیج‌فارس که ۲۵ میلیون مترمکعب در سال است و هم‌اکنون در حال اجراست و طرح سوم نیز آبرسانی به رابر از سد شهیدان امیر تیموری به میزان ۳ میلیون مترمکعب است که تا پایان اردیبهشت‌ماه به اتمام می‌رسد.

علی‌رغم وعده‌های داده شده هنوز پروژه فاضلاب شهر کرمان به انتها نرسیده و این‌طور که عبدیان در این نشست توضیح می‌دهد پیشرفت فیزیکی پروژه فاضلاب ۶۵ درصد است.

شایان‌ذکر است که از سال ۹۸ با شرکت «بوتیای ایرانیان» به‌عنوان سرمایه‌گذار قرارداد بسته شده و مقرر شده بود تا در یک برنامه زمان‌بندی ۵ساله کار را تمام کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان همچنین در این نشست در خصوص بنده تبصره ۸ و الزام قانونی تأمین آب صنایع از آب‌های نامتعارف، گفت: طبق دستورالعمل صنایع

بالای ۱۰ لیتر بر ثانیه شناسایی شدند که در کرمان ۴۵ صنعت در استان مشمول شدند که مجموع مصرف آب این صنایع ۷۵ میلیون مترمکعب در سال است که قرار است ۴۵ میلیون مترمکعب از دریای عمان تأمین شود و ۲۰ میلیون مترمکعب هم پساب فاضلاب تأمین خواهد شد.

عبدیان همچنین در پاسخ به وضعیت تأمین آب فضای سبز شهر کرمان و تخصیص‌ندادن سهم شهرداری از پساب، گفت: قانون هوای پاک بعد از قرارداد با فولاد یونیت تدوین شد و ما برای حل این مشکل با شهرداری به تفاهم رسیدیم که آب پسابی که پیش‌تر شرکت آب و فاضلاب خودش اجرا کرده به شهرداری جهت حل مشکل آبیاری فضای سبز داده شود و در کنار آن به شهرداری پیشنهاد دادیم تا پساب خام مجموعه‌های جدید مسکن ملی را دریافت کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114897
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.